e-mailadres

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Vragen over dit vogel forum

Auteur Onderwerp
coco&joyce
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

vind dat ook best moeilijk Embarassed
als coco in paniek schiet kijk ik toch geschrokken wat er gebeurt Embarassed
Bericht Maandag 10 December 2007 11:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ja, je schrikt toch he? Het is zo onverwachts. Speel dan maar eens alsof er niets gebeurd is..
Bericht Dinsdag 11 December 2007 12:15 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Kijk eens aan. Zazu is in z'n vorige leven paard geweest. Dat zijn exact dezelfde eigenschappen als een paard (zoals eerder voorbeelden gegeven).

En inderdaad, het is moeilijk om zelf niet te schrikken. Daarom is het belangrijk om voor jezelf ook afleiding te vinden. Dus dat je er niet op voorbereid bent. De kans is groter dat je dan minder schrikt.
Bericht Donderdag 13 December 2007 5:08 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Wat 'grappig' om te lezen dat er zoveel overeenkomsten zijn he? Dit is volgens mij typisch kaketoegedrag? Tenminste, als ik zo de verhalen hoor en ook Hooimeijer moet geloven. Ook typisch paardengedrag dus.

Hoe deed jij dat, die afleiding vinden?
Bericht Vrijdag 14 December 2007 10:33 am
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Das inderdaad grappig. Terwijl bij paarden dit gedrag natuurlijk normaal is, omdat het vluchtdieren zijn. Aan de andere kant zijn vogels (kaketoes) natuurlijk ook prooidieren, dus vluchtdieren. Dus kan wel kloppen. Maar wel frapant dat dat zo kenmerkend is voor kaketoes.

Tsja, hoe doe ik dat. Meestal gaat dat vanzelf. Dan ben ik lekker in gedachten (tegelijkertijd wel alert), zodat op het moment dat je paard of vogel schrikt je zo in gedachten bent, dat het pas later tot je doordringt, zodat je niet meer die schrikreactie hebt. Maar wel het besef, zodat je goed kan reageren.

Wat ik ook veel doe, is verhalen vertellen aan mijn paard over wat ik allemaal meemaak. Die kan daar echt van genieten, wordt ie rustig van en dan heeft hij zelf ook afleiding en veel belangrijker: aandacht voor jou.
Of zingen (zachtjes dan).

Wat gewoon belangrijk is, is dat je constant zorgt dat de aandacht van je paard of vogel op jou gericht is. Tuurlijk zullen ze altijd alert zijn op eventuele gevaren, maar als je constant de aandacht op je gericht hebben, zullen ze de 'onbelangrijke' dingen minder snel opmerken.

Wat ik ook doe met mijn paard, is tijdens het wandelen: om de paar stappen halthouden, dan weer stappen, halthouden, achterwaarts, stappen, draven, halthouden, achterwaarts, etc. etc. Hier ook weer, afleiding voor beide partijen, aandacht op elkaar gericht.
Met Zazu zou je ook zoiets kunnen doen. Ik weet niet hoe je hem mee naar buiten neemt. Maar we zouden oefeningen kunnen bedenken die je tijdens het wandelen met hem doet.

Bezig houden, bezig houden. Aandacht op de ruiter/begeleider.

En als ze ergens bang voor zijn. Laat ze kennis maken met het object. Neem het dier er rustig mee naartoe en leg je hand er bijvoorbeeld op. Als je dier jou vertrouwt, zal hij er ook op vertrouwen dat als dat enge ding jouw hadn niets doet, hij hem ook niets zal doen.
Ook een punt btw. Je dier moet jou ook vertrouwen, anders zal hij altijd vluchten als hij bang is. Dus! Jij moet rustig en zelfverzekerd zijn. Want ik weet niet hoe het met kaktoes zit, maar paarden lezen gedachten....

Poeeh, weer zo'n lang verhaal.... Confused
Bericht Vrijdag 14 December 2007 6:22 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Hey wat een goed idee.. Dingen vertellen. Zazu luistert altijd heel aandachtig maar ik vind het moeilijk om dingen te vertellen. (WHOOPS!)
En zingen.. Ik weet niet of ik dat aandurf. Volgens mij wringt hij dan z'n kuif in z'n oren.
Dat met die aandacht op mij is wel een goed idee. Voorbeeld: Als ik met mijn telefoon ging spelen vlakbij een oversteek schrok hij dus niet. Hij had meer oog voor de telefoon!
Of in druk Amsterdam ging het ook veel beter: Veel drukte, weinig kans om ergens van te schrikken. Heeft een paard dat ook?

Zelfverzekerd zijn wil nog wel eens een probleem zijn.. Om niet te zeggen: Het grootste probleem. Ik vind het ook altijd erg naar als Zazu helemaal in paniek raakt en begint te schreeuwen. Ik heb daar al eens een opmerking over gekregen. Ze dachten volgens mij dat ik Zazu aan het slachten was..
Bericht Donderdag 27 December 2007 10:13 am
esc_f_ny
Ervaren vlieger

PAS OP PAS OP! WEEEEER ZO'N LANG VERHAAL!  Reageer met quote  

Om maar even het lijstje af te gaan:

Punt 1. Vertel over je (dagelijkse) leven en vertel hierover vanuit je gevoel. Praat tegen Zazu alsof hij alleen maar een luisterend oor is (is natuurlijk ook zo). Je hoeft niet bang te zijn om commentaar te krijgen. Je kan zeggen wat je wil zonder dat je beoordeeld of veroordeeld wordt. Zeg wat je voelt over de dingen uit je leven. Bijvoorbeeld de dingen waar je van baalt en hoe je ze anders zou willen zien. Je kan rustig praten, want er is niemand die je erop aan zal vallen.
Let wel op eventuele heftige emoties. Als het iets is, waardoor ook je stem harder zal worden, vertel dan iets waar je blij van wordt. Maar ook niet iets je waardoor je razend enthousiast wordt. Als je in beide gevallen rustig kan praten, maakt het natuurlijk niet uit.
Niemand kan je horen. Als je vanuit die gedachte vertelt, zal het een stuk makkelijker gaan. Nogmaals, belangrijk, praat rustig en lief (maar niet monotoon).
Jezus, ik lijk wel een therapeut. Laughing

Punt 2. Wat kan Zazu het schelen of je niet kan zingen. Ik kan ook niet zingen, maar als je wat neuriet, breng je heel veel rust over.

Bij de Punt 1 en 2 geldt: Praat of zing zacht. Hij moet moeite doen om je te kunnen horen, waardoor al zijn aandacht bij jou zal zijn.

Punt 3. Je ziet dat je het zelf al hebt ervaren met de telefoon. Afleiding, bezighouden. Nieuwsgierig maken, aandacht bij jou.

Punt 4. Nee, een paard heeft dat niet. Een paard dat er niet voor getraind is, kan je niet zomaar in druk Amsterdam zetten. JUIST al die bewegingen en rumoer van alle kanten om hem heen zullen hem bang maken. Wel apart dat Zazu er geen last van had. Hield jij hem niet onbewust heel veel bezig?

Punt 5. Het is ook niet makkelijk om zelfverzekerd te WILLEN zijn en te KUNNEN zijn. Je kan wel tegen jezelf zeggen hoe stoer je bent, maar als je iets anders voelt... En tsja, dat moet je ineens hebben. Die knop moet je ineens gevonden hebben. Maar daar kan je wel naartoe werken door juist NIET situaties te ontwijken. Zoek ze op, zolang het verantwoord is. Bouw het op. En neem soms een stapje terug. Bijvoorbeeld, als je je op een dag suuuperonzeker voelt, zoek dan geen onzekere situatie op, want geheid dat het mis gaat. En dan ben je de volgende keer nog onzekerder. Maar als je op een dag lekker in je vel zit, grijp gelijk die kans. De volgende keer zal de drempel lager zijn.

Punt 6. Mensen lekker laten denken. Makkelijk gezegd, I know. Maar mensen die geen verstand hebben van gaaien, zullen dit soort dingen ook niet begrijpen. Net zoals dat ze het zielig vinden om te kortwieken, terwijl het meer voordelen biedt dan niet kortwieken.
Maar als jij je meer bezig houdt met wat de mensen van je denken, is jouw aandacht weg van Zazu en je zal het verkeerd aanpakken om 'm stil te krijgen. En dat zal geen zoden aan de dijk zetten.
Probeer de mensen weg te denken, alsof je alleen met Zazu bent. Jij bent juist de enige die hij op dat moment kan vertrouwen, dus jij bent ook de enige die hem weer rustig kan krijgen, dus is al jouw aandacht van het grootste belang.

Zo, klaar!
Oh my god. Ik lijk echt wel een therapeut joh. Sorryyy....... Ik hoop dat je er wat aan hebt.
En btw, het lijkt of ik het allemaal heeel goed weet. Klopt ook... Voor een ander... Laughing Als je begrijpt wat ik bedoel.
Bericht Vrijdag 28 December 2007 12:17 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: PAS OP PAS OP! WEEEEER ZO'N LANG VERHAAL!  Reageer met quote  

Jeetje wat een tips! Ik vind het ontzettend moeilijk om op straat tegen mijn kippen te babbelen. Ik heb dan echt het idee dat iedereen denkt: Daar heb je de dorpsgek weer. Laughing

Ik vraag me af of ik Zazu bezig hield? Ik denk dat het de trams, fietsen, mensen etc waren. Of hij zag de coffeeshop? Laughing Laughing (Grapje hoor!)

Ik zal denk ik maar gaan proberen om me minder met de omgeving bezig te houden. Want dat doe ik wel. Echt zo van: Oh-oh wat denken ze..??? Ik denk dat dat mediteren ook kan helpen. (In het topic goede voornemens geloof ik) Samen met die daglichtlamp en jouw therapie wordt het vast nog wel wat. Laughing
Even zonder dollen: Je hebt wel gelijk!!!

PS Je weet het inderdaad ook heel goed.. Embarassed En toch zie ik vaak vragen over Raja voorbij schieten. Laughing
Bericht Maandag 31 December 2007 10:21 pm
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Laughing Laughing Dat zeg ik toch, ik weet het heel goed.... voor een ander. Laughing
Heb jij dat nooit dan? Dat je iemand advies geeft en dan denkt "Goh, zou voor mij ook niet slecht zijn." Daarom praat ik de godganse dag tegen mezelf. Niet alleen omdat ik het leuk vindt, maar omdat het (met serieuze zaken dan) net is of een ander het zegt. Je HOORT het en dat is een groot verschil met denken. Het wordt dan overzichtelijk en aannemelijker.

Ja joh, maar weet je wat het is. Er is een verschil tussen weten en doen. Een heleboel dingen die ik heb gezegd, doe ik met mijn paard, maar met Raja begin je dan toch weer opnieuw, een totaal ander dier. Maar door met jou te praten en jou al die dingen uit te leggen besefte ik ook dat het allemaal op hetzelfde neerkomt. Uiteindelijk dan he.
Maar één punt om te onthouden voor je eigen aanmoediging: Al doende leert men!!

En ik ben ook onzeker en bang wat mensen denken en vinden (maakt niet uit van wat). Maar ik moedig mezelf ook bijna dagelijks aan door bepaalde dingen tegen mezelf te zeggen. Wat ik zeg, hangt af van waar ik onzeker over ben. Maar wat betreft Zazu zou je bijvoorbeeld tegen jezelf kunnen zeggen:
- Heb ik deze vogel voor die mensen of voor mezelf?
- Vergaat de wereld als die mensen dit niet begrijpen?
- Ga ik ervan dood? Wordt ik ineens heel ziek?
- Gaat Zazu ervan dood?
- Kan Zazu het wat schelen?

Nou, en dat zijn zomaar een paar voorbeeldjes.
Ja, of! Aangezien ineens blijkt dat hij wel van een blowtje houdt, roken jullie samen! Dan zijn jullie allebei relaxed! Laughing Laughing

En over dat babbelen. In het begin hielden mijn zusje en ik een schrift bij over de gang van zaken. Op een gegeven moment was ik een paar dagen niet geweest. Een hoop bij te lezen dus. Dus wat deed ik. Ik ging wandelen met Chip en alles voorlezen. Het was wel op het erf van de manege, maar iedereen hoorde het. En weet je wat ze zeiden? "Dat je gek was wisten we al, maar..." Haha, was het nog leuk ook.

En zie wat ik lees, je komt zelf ook met ideeen en alles. Mediteren lijkt me uitstekend. Je kan het ook simpeler houden. Ademhalingsoefeningen (ontspanningsoefeningen). Wordt je lekker rustig van. Het werkt uit op alles in je leven.
Dus! Therapie voor Zazu EN voor jou!

Pfff, ik ben die lange verhalen van mij een beetje zat. Jij niet?
Bericht Donderdag 3 Januari 2008 5:28 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Tja, dat heb ik zo vaak.. Dat ik iets tegen iemand zeg en denk van: Tja, dat zou ook wat voor mij zijn! Misschien moeten andere mensen het maar heel veel tegen me zeggen hahaha!

Ik denk dat paarden en vogels best veel overeen komen. Dus: Toepassen op Raja, die kennis die je hebt over paarden. Dan komt het vast goed! Very Happy

Je hebt trouwens helemaal gelijk met die punten die je opnoemde. Het gaat uiteindelijk om Zazu, en niet om wat die mensen denken of zeggen. Wink
Zazu zou trouwens mooi in z'n eentje mogen blowen. Ik vind het niet zo fijn. Heb het geprobeerd toen ik jong was (lang, lang geleden hahaha) en het is niet mijn ding.

Wat leuk zeg dat jullie een schrift bijhielden. Very Happy Lieten jullie dat dan bij de manege hangen? Zodat de ander het kon lezen?

Ik ga trouwens binnenkort beginnen met mediteren. Het zal vast helpen! Very Happy

PS Ik ben jouw lange verhalen ECHT niet zat. Lees ze altijd met plezier. Ik zelf ben alleen niet zo goed in lange verhalen. Ik ben nogal chaotisch. Laughing
Bericht Zondag 6 Januari 2008 9:11 am
esjo
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Fluffy Sue

Ik ga trouwens binnenkort beginnen met mediteren. Het zal vast helpen! Very Happy

Super Veertje Hoop dat het wat voor je is en dat je er wat mee kunt. Succes !!!!
Bericht Zondag 6 Januari 2008 3:00 pm
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Daarom vertelde ik je dat ik tegen mezelf praat. Dan is het net of een ander het zegt. Horen met je oren is anders dan horen in je gedachten/hoofd. Ik zou zeggen, probeer het eens, praten tegen jezelf. Ik vind het heerlijk. En je krijgt ook hele grappige situaties.
Nu moet ik zeggen dat ik best erg ben hoor. Ik kan me redelijk inhouden, maar soms niet. En dan zie je mensen kijken...
Een paar jaar geleden hielp ik m'n vader met boodschappen doen. M'n moeder had een lijstje gemaakt. Al pratend liep ik door AH. Komt er een vrouw naar me toe:"Wat leeeuuuk!! Dat doe ik ook altijd, zo m'n boodschappen." Ik zeg:"Ja, dat is makkelijker, want dan wordt het overzichterlijker.""JAAA!" Zegt ze.
Zie je, dus je kan ook hele leuke reacties krijgen.
Ik ga ook wel eens voor de spiegel staan en tegen mezelf praten. Om mezelf uit een dip te helpen bijvoorbeeld. Dan kijk ik naar mezelf en vertel mezelf hoe leuk en mooi en krachtig ik ben en dat ik de hele wereld aankan. Geloof me, dan voel je je een stuk beter. Schijt aan de rest!!

Ik heb (lang geleden) twee jaar lang intensief geblowd. Ik kan je zeggen: Het heeft mij niet goed gedaan. Maar ik haal het positieve eruit, dus: Als ik het niet had gedaan, was ik nu niet wie ik nu ben en had ik nu niet geweten wat ik nu weet en geleerd.
Maar Zazu, veel plezier! Misschien wil Raja wel met je meedoen!

Ja, de eerste paar jaar hielden we een schrift bij. Bellen was zo duur en we wilden wel alles vertellen aan elkaar. Ook wel belangrijk, gezien de situatie toen. Dat schrift lag gewoon in het kastje. Prachtig, hele verhalen, maar op een gegeven moment was ik het wel zat hoor, dat schrijven.

Nou, blijf denken aan dat het Zazu niks kan schelen. Waarom jou dan wel?

PS Ben blij dat je m'n verhalen niet zat bent. Ik was even bang dat je zoiets had van Confused
Bericht Donderdag 10 Januari 2008 6:57 pm
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

En! Of het mediteren je nu goed zal doen of niet. Kies wat voor jou het beste werkt. Of het nu praten tegen jezelf, mediteren of weet ik veel wat is. Er is nergens 1 manier voor. Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. En je komt er vanzelf wel achter welke weg voor jou het snelst is.

Maar in ieder geval heel veel succes! En als je ervan overtuigd bent, kan je alles. Let wel, niet geloven, maar overtuigd zijn! Very Happy

PS Pfeew, het klinkt allemaal wel erg.. uuh... zoiets als... TJAKKA! Laughing Laughing
Bericht Donderdag 10 Januari 2008 7:01 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Van dat voor de spiegel staan had ik ook wel eens gehoord. Het schijnt echt heel goed te werken.. En bij jou ook zo te horen. Very Happy Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gedaan, probeer spiegels ook eerlijk gezegd altijd te vermijden! Laughing

Moet zeggen dat je helemaal gelijk hebt over je ene opmerking: 'Als ik het niet had gedaan, was ik nu niet wie ik nu ben en had ik nu niet geweten wat ik nu weet en geleerd.' Helemaal waar! Maar denk jij dan ook niet aan de andere kant 'had ik het maar niet gedaan?'

Het mediteren is weer voor me uit geschoven. Mad Kreeg het lekker druk, en kon zo snel niet iets vinden. Het valt nog best tegen om iets te vinden!
Bericht Vrijdag 21 Maart 2008 8:41 am
esjo
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Even google intypen meditaite cursus en de plaats van je keuze en dan zit er vast wat tussen.
Maar als je je er niet goed bij voelt moet je het gewoon (nog) niet doen. Het allerbelangrijkste is te luisteren naar jezelf. Iets doen omdat een ander zegt dat het goed voor je zou zijn wil nog niet zeggen dat het goed voor je is. Jouw eigen gevoel is het belangrijkste daarin Wink
Bericht Vrijdag 21 Maart 2008 2:19 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 7 September 2008 9:55 pm
  Berichten van afgelopen: