|
|
|
esc_f_ny
Ervaren vlieger
Klopt Sue. Als jij zenuwachtig bent, ga je verkrampen. Of je het merkt of niet, zij merken het wel. Wat ik zeg, ik rij vaak op een paard, dan denk ik dat ik doodstil zit, maar dan zet zij een stap opzij. Dat komt door mij, doordat ik ook maar een miniscuul beweginkje maak, heb ik niet eens door. |
Donderdag 29 November 2007 11:07 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ik vind dat zo slim! Ze letten echt heel goed op je he? |
Zaterdag 1 December 2007 12:18 pm |
|
|
esc_f_ny
Ervaren vlieger
Nou ja, wat ik al zei, het verschilt ook per paardenpersoontje.
Maar ze zijn sowieso slim. Al die trucjes, haha.
Maar vertel eens Sue, jij hebt blijkbaar ook paardgereden of een paard gehad? |
Zondag 2 December 2007 5:20 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Nee helaas.. Nooit een paard gehad en slechts enkele keren gereden. En dan alleen hele korte stukjes.
Het lijkt me wel schitterend om te rijden, maar als ik mensen zie rijden vraag ik me altijd af hoe ze zich zo goed vasthouden! |
Dinsdag 4 December 2007 11:58 am |
|
|
esc_f_ny
Ervaren vlieger
|
|
|
Daar begint het mee. Je moet je niet vasthouden. Je zit op je billen en daar moet je je balans in vinden door dan ook met de beweging van het paard mee te gaan.
Joh, paardrijden is zo vreselijk moeilijk. Het is zulk miniscuul werk en de houding en bewegingen van je lichaam zijn zo tegennatuurlijk. En dan niet te vergeten de automatisch lichamelijk-en geestelijke reacties op het gedrag van het paard.... Altijd fout!
Eens had ik les van de eigenaar van de manege. Hij leerde mij ineens iets wat ik altijd verkeerd deed. Mijn handen hield ik verkeerd. Nou, dan ga je dus vervolgens de hele les daar op letten en gaat de rest helemaal mis.
Ik zeg tegen hem:" Nou lijkt het net of ik het hemelaal niet kan." Hij zegt :"Je kan het ook niet..... Een mensenleven is te kort om te leren paardrijden."
Dat vond ik een geweldige opmerking. Want het is gewoon waar.
Ik heb er dus ook een hekel aan als je van die mensen hebt (vooral mannen) die zeggen:"Nah, je gaat er gewoon opzitten en geeft dat beest een schop." Die kunnen mij het bloed onder de nagels vandaan halen. |
Woensdag 5 December 2007 4:14 pm |
|
|
coco&joyce
Moderator

ik vind het echt knap hoor dat je kan paardrijden,
ik heb het eens geprobeerd maar het lukte me niet  |
Woensdag 5 December 2007 4:49 pm |
|
|
|
|
esc_f_ny
Ervaren vlieger
Oooh, ik heb ook het lef niet om te zeggen dat ik kan paardrijden. Als ik ze maar onder controle kan houden. En elk nieuw paard waar je weer op stapt, moet je dat weer opnieuw leren. Waah. Maar wel elke keer een uitdaging en superkicke als je resultaat begint te boeken.
En bedenk ook, paarden hebben ook hun humeurtjes. Dus geef niet op als de ene dag wat minder gaat dan de andere dag. (Ligt overigens meestal aan jezelf, waaha).
Oh ja, en dat mensen boos worden (ik ook) op het paard als het niet lukt.... Ligt altijd aan de ruiter! |
Woensdag 5 December 2007 4:56 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
WARGH! Wat is dat nou voor opmerking? Beesten schoppen is geen grond voor grapjes.
En misschien bedoelen zij paardrijden verplaatsen op een paard?
Het klinkt heerlijk ingewikkeld.. En ik denk niets voor mij omdat ik constant zou klemmen. Mijn evenwicht is heel erg slecht.
Rijd je zelf buiten? |
Donderdag 6 December 2007 10:40 am |
|
|
esc_f_ny
Ervaren vlieger
|
|
|
Ja, ook wel buiten in het park. Dat is heerlijk.
En ook heel belangrijk voor de training van je paard, is van de grond trainen. Dwz dat je zelf dus op de grond staat.
Het is ook super ingewikkeld en alle omgang met een paard is zo tegenstrijdig. Ik kan je er uren over vertellen. Maar ik noem één voorbeeld.
Je loopt buiten met je paard en hij is bang voor een plastic zakje dat daar ligt. Jij denkt "Naaaah, doe normaal, je bent zo groot, daar ben je toch niet bang voor." Wel dus, onthoud, paarden zijn vluchtdieren en zijn bang voor de gekste dingen. Mijn paard is bijvoorbeeld bang voor vissers. Een paar jaar geleden stond er zo'n klein visserskoffertje in het gras, nou, waaaaaah.
Ook is rechtsom anders dan linksom. Als ze linksom lopen (in de bak bijvoorbeeld) en er hangt een jas, niets aan de hand. Maar dan rechtsom, waaaaah. Dan is het beeld voor het paard heel anders.
Maar vooral verandering. Mijn paard was ooit als de dood voor een boomstronk. Dat was namelijk de dag ervoor nog een boom.
En dan het tegenstrijdige: Als je paard ergens bang voor is, ga nooit betuttlend praten, zo van :"Braaaaaf, ruuustig maar, het is goed." Dan bevestig je zijn angst namelijk. Hij zal denken "Zo, zie je, er is echt wat aan de hand." Negeer zijn angst en loop gewoon door. Of wat ik vaak doe, ik laat hem snuffelen aan het enge object.
Maar let wel: Paarden zijn heel slim en uitgekookt. Soms dagen ze je uit. Als je je paard goed kent, kan je ongeveer wel inschatten (vaak ook niet hoor) wanneer dat zo is. Ik word dus soms ook boos. Zo van "Nou is het klaar!" En dan zit ie ook ineens van "Oh..uuh..ja, okee."
Maar nogmaals, ik kan je uren vertellen over de omgang met paarden. En ik weet zelfs nog 'zo weinig'.
Uiteindelijk: Als je wat wil leren van het leven, koop een paard!
Reeds eerder gezegd, heel veel dingen die ik van mijn paard heb geleerd, kan ik op zoveel dingen toepassen. |
Donderdag 6 December 2007 6:26 pm |
|
|
|
|
esc_f_ny
Ervaren vlieger
quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Het klinkt heerlijk ingewikkeld.. En ik denk niets voor mij omdat ik constant zou klemmen. Mijn evenwicht is heel erg slecht.
Door paardrijden zou je ongetwijfeld je evenwicht beter onder controle kunnen leren krijgen.  |
Donderdag 6 December 2007 6:28 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
quote:
Originally posted by esc_f_ny
Als je paard ergens bang voor is, ga nooit betuttlend praten, zo van :"Braaaaaf, ruuustig maar, het is goed." Dan bevestig je zijn angst namelijk. Hij zal denken "Zo, zie je, er is echt wat aan de hand." Negeer zijn angst en loop gewoon door. Of wat ik vaak doe, ik laat hem snuffelen aan het enge object.
Dit lijkt zó op hoe je om moet gaan met gaaien! 't Is eigenlijk precies hetzelfde..
En zo vreemd is het niet als je erover na gaat denken: Door kinderen (voorbeeld van Hooimeijer) in bed te nemen als het onweert bevestig je hun angst.
Vind het af en toe best wel hard klinken en krijg ook soms de opmerking dat ik hard ben voor m'n vogels.  |
Vrijdag 7 December 2007 12:04 pm |
|
|
esc_f_ny
Ervaren vlieger
Daar sla je de spijker op de kop Sue. Ook als je kind valt en je gaat zo zitten van "aaaah, kindje toch, heb je zo'n pijn". Dan zegt dat kind natuurlijk "Zo, ik moet nu dus pijn hebben." Je moet ze hard maken, het is een les dat ie valt, volgende keer kijkt ie wel beter uit.
Maar geef jij dan eens een paar voorbeelden wanneer jouw gaaitjes bang zijn. (Ik wil dit jaar met oud en nieuw toch wel bij Raja zijn, eerste keer). |
Vrijdag 7 December 2007 6:18 pm |
|
|
|
|
esc_f_ny
Ervaren vlieger
quote:
Maar geef jij dan eens een paar voorbeelden wanneer jouw gaaitjes bang zijn. (Ik wil dit jaar met oud en nieuw toch wel bij Raja zijn, eerste keer).
En wat je dan doet uiteraard. |
Vrijdag 7 December 2007 6:19 pm |
|
|
esc_f_ny
Ervaren vlieger
quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Vind het af en toe best wel hard klinken en krijg ook soms de opmerking dat ik hard ben voor m'n vogels.
Ja, mensen hebben de neiging om te troosten, want ze vinden het zo zielig. Maar dat is korte termijn denken.  |
Vrijdag 7 December 2007 6:20 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
quote:
Daar sla je de spijker op de kop Sue. Ook als je kind valt en je gaat zo zitten van "aaaah, kindje toch, heb je zo'n pijn". Dan zegt dat kind natuurlijk "Zo, ik moet nu dus pijn hebben." Je moet ze hard maken, het is een les dat ie valt, volgende keer kijkt ie wel beter uit.
Maar geef jij dan eens een paar voorbeelden wanneer jouw gaaitjes bang zijn. (Ik wil dit jaar met oud en nieuw toch wel bij Raja zijn, eerste keer).
Hahaha wat klinkt dat hard zeg. Maar, het is misschien wel beter? In ieder geval niet overal een drama van maken.
Zazu is vaak paniekerig. Echt kaketoe. Het ene moment niets aan de hand, bij het volgende stoplicht blinde paniek. Of als we langs een fiets kwamen. Moord en brand gillen. En bij dezelfde fiets (na nog een rondje) geen spier vertrekken. Ik kan heel slecht toneelspelen.  |
Maandag 10 December 2007 11:18 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Dinsdag 7 Oktober 2008 5:19 am
|
|
|
|
|