wat een papegaai mag eten!

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hetzelfde geldt voor bittere amandelen, die bevatten weer amygdaline.[/quote]

Hoe herken je een bittere amandel?? Of geldt het voor alle amandelen? In de vruchtenmix van lorreco zitten ook amandelen en ik geef ongeveer een halve per keer, Cleo vindt ze heerlijk! Zelf lust ik ze ook graag...dus welke zijn nou de slechte soort??
Bericht Zaterdag 5 Januari 2008 9:46 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Laura B
Hoe herken je een bittere amandel?? Of geldt het voor alle amandelen? In de vruchtenmix van lorreco zitten ook amandelen en ik geef ongeveer een halve per keer, Cleo vindt ze heerlijk! Zelf lust ik ze ook graag...dus welke zijn nou de slechte soort??

Ik haal altijd amandelen bij de kaas/notenboer. Witte en met bruine buitenkant, die zijn volgens hem hetzelfde. Maar bittere amandelen?? Laughing Laughing
Bericht Zaterdag 5 Januari 2008 12:48 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Daar kom je bijna niet aan dus maak je geen zorgen, dat wat jij geeft zijn vast de gewone. Die bittere worden alleen nog soms gebruikt in gebak enzo, misschien niet eens dat meer Smile
Bericht Zaterdag 5 Januari 2008 1:13 pm
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Oooh, die, die echt die vieze anijssmaak hebben? Bleeh.
Bericht Zaterdag 5 Januari 2008 1:22 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Fijn, dat is een hele opluchting!! Laughing Laughing
Bericht Zondag 6 Januari 2008 10:33 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Titi's mama
Vlieger

Reageer met quote  

Ik heb een vraagje: Ik drink 's ochtends altijd zo'n fruitshot van de Albert Heijn, dat is net als Knorr Vie, maar dan goedkoper. Wink
Titi vindt dit heeeel erg lekker en komt er altijd om bedelen. Ik wilde hier eigenlijk even de ingrediënten opschrijven, kunnen jullie mij dan zeggen of ik hem dit (af en toe) mag geven?

Geconcentreerd sap (30% appelpuree, 24% wortel, 23% appel, sinaasappelpulp, citroen), 10% aardbeienpuree, 3% geconcentreerde acerola kers, geconcentreerde zwarte wortel, citroenvezels, natuurlijke aroma's.

Er zitten dus geen geur-, kleur- of smaakstoffen in en ook geen E-nummers. Maar ik maak me zorgen over dat zwarte wortel, dat klinkt zo duister. Dit is ook het spulletje waar vorige keer zijn poepjes bruin van waren geworden. Embarassed
Bericht Maandag 25 Februari 2008 9:45 am
esc_f_ny
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Hee Titi's mama, ik vroeg me laatst precies hetzelfde af. Ik drink dan wel knorr vie. Mij leek het van niet, omdat er zoveel geconcentreerde troep in zit. Maar ja.....

Ben benieuwd of iemand dit weet.
Bericht Maandag 25 Februari 2008 3:20 pm
esjo
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Als ik er op google, vindt ik dit:

Ook wel winterrammenas geheten.
De rammenas is familie van de rettich ziet er uit als een zwarte wortel en wordt ook wel winterrammenas genoemd omdat de wortel in de wintermaanden verkrijgbaar is. Er bestaat zelfs een ronde soort rammenas. De rammenas smaakt erg scherp.

Maar ook dit:

Betasweet
andere namen zijn: Paarse wortel, Zwarte wortel, Oerwortel

De wortel zoals we hem maar al te goed kennen is niet altijd zo mooi rood/oranje geweest. Oorspronkelijk was de wortel zoals hij meer dan 2000 jaar geleden in het Midden Oosten door ons ontdekt zwart van kleur. En nog steeds vindt men in het Midden en Verre Oosten donkere wortelrassen.

In Europa is in de 17e eeuw de zwarte wortel door Nederlanders gekruist met gele wortels en zo is de rood/oranje wortel ontstaan.

Het feit dat we nu weer een paarse wortel kennen is te danken aan een Amerikaanse professor die de oranje wortel weer gekruist heeft met een zwarte wortel uit het Verre Oosten Dit lijkt eenvoudig, maar hier ligt vele tientallen jaren werk aan ten grondslag.

De nieuwe wortel, die hij Betasweet noemde, heeft de goede eigenschappen van zowel de huidige als de oerwortel in zich. Hij is sappiger en zoeter van smaak en bevat 40% meer caroteen dan de huidige wortel. Dit caroteen zit met name in de paarse kleurstof anthocyan.

Een verrassend element van de Betasweet is dat hij er heel decoratief uitziet, met zijn mooie paarse buitenkant en fel oranje hart.
Maar het lijkt me eigenlijk eenzelfde versie van de gewone wortel qua voedingsstoffen e.d.

Zit in dat spul geen pro-biotica? Want dat lijkt me gezien wat er gebeurd is niet al te gezond Confused
Bericht Dinsdag 26 Februari 2008 11:30 am
Cosch
Vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Titi's mama
Ik heb een vraagje: Ik drink 's ochtends altijd zo'n fruitshot van de Albert Heijn, dat is net als Knorr Vie, maar dan goedkoper. Wink
Titi vindt dit heeeel erg lekker en komt er altijd om bedelen. Ik wilde hier eigenlijk even de ingrediënten opschrijven, kunnen jullie mij dan zeggen of ik hem dit (af en toe) mag geven?
......................

Dit is ook het spulletje waar vorige keer zijn poepjes bruin van waren geworden. Embarassed

Als zijn darmen er blijkbaar zo op reageren zou ik het persoonlijk niet meer geven. Dat is het niet waard. Er zijn vast andere dingen wat hij ook heel lekker vind. Wink
Bericht Dinsdag 26 Februari 2008 11:33 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Volgens dezelfde logica zou je dan ook geen kersen, rode bietjes of granaatappel geven, omdat dat de poepjes ook kan bijkleuren Smile ?
Bericht Dinsdag 26 Februari 2008 4:48 pm
Titi's mama
Vlieger

Reageer met quote  

Ja, de bruine kleuring maak ik me geen zorgen om, de VA zei dat dit geen kwaad kon. Ik vroeg me gewoon af of de ingrediënten kwaad konden. Er zit verder niets in als wat ik op heb geschreven.
Bericht Dinsdag 26 Februari 2008 5:32 pm
annemie2
Fladderaar

Reageer met quote  

heb nog een paar groenten die ik niet ben tegengekomen hier. Hoe zit het met bv. Sla, peterselie, andere kruiden, aubergine, spinazieblaadjes, courgette, (misschien heb ik er wel overgekeken hoor!)
En noten , mogen ze dat als tussendoortje, ik denk aan bv. pijnboompitten, walnoten, cedernoeten, pecannoten. Omdat ze blijkbaar geen pindanoten mogen ( heb mijn hele leven al pindanoten met papegaaien gecombineerd Laughing ). Ik durf echt niets geven als ik het niet specifiek gelezen heb dat het mag.
Bericht Dinsdag 26 Februari 2008 6:32 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Sla is niet best tenzij je weet uit welke bron het komt, omdat de mesten die gebruik worden vaak kunstmatig zijn en heel goed opgenomen worden door de blaadjes, dat zou je dan dus aan de papegaai voeren. Ijsbergsla hoef je de moeite niet voor te doen, want dat is zo goed als alleen water. Pak soy, boerenkool, paardenbloemblaadjes, al die dingen zoals lollo rosso en little gem kun je proberen. Spinazie is een beetje problematisch omdat het wel veel calcium bevat, maar ook veel oxalaatzuur dat de opname van calcium verhindert, dus het is meer iets voor de uitzondering, niet om standard te geven. Peterselie doe je ook met mate (maar dat gaat wel op voor alle kruiden die ze mogen hebben). Aubergine en courgette mogen ze hebben, maar je wil het met iets met smaak aanbieden omdat er zelf weinig smaak of kleur aanzit dus het is niet heel aantrekkelijk, en bovendien heeft het geen bijzonder spectaculair voedingswaarde.

Over het algemeen wil je meer op groente dan fruit orienteren, en bij allebei de groepen dingen die van diep en donker kleur zijn: broccoli, wortel, tomaat, pompoen, zoete aardappelen, bladgroente ... mango, papaya, allerlei bessen.

Het probleem met pinda's is dat ze heel vatbaar zijn voor schimmels die zo gevaarlijk zijn voor die gevoelige luchtwegen van de papegaaien. Het verschil met andere noten is dat pinda's in de grond groeien en de schimmels veel makelijker te pakken krijgen zo (althans, meen ik gelezen te hebben). Nootjes zijn goed en gezond, mits met mate gegeven omdat ze natuurlijk nogal vet zijn. Maar ze hebben zeker ook vet nodig in hun dieet, sommige soorten meer dan andere (bvb. Grijsjes en Ara's) - bijvoorbeeld amandelen die je zelf niet genoemd hebt; vol van calcium en niet eens zo heel vet. Je kan ook de palmnoten proberen; die bevatten weer veel vitamine A.
Bericht Dinsdag 26 Februari 2008 10:57 pm
annemie2
Fladderaar

Reageer met quote  

Bedankt. Ik ben een blad aan het maken met alles op , en als ik iets wil geven kijk ik eerst want het is toch wel wat ingewikkeld zo in het begin hoor. Rolling Eyes
Bericht Woensdag 27 Februari 2008 8:50 am
WendyBroer
Fladderaar

Reageer met quote  

Is het nou eigenlijk verstandig om alle groentes even te koken voor dat je het geeft aan je gaai?

En kan je het na het koken weer invriezen voor portie gebruik?
Bericht Zondag 2 Maart 2008 8:58 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 7 September 2008 9:45 pm
  Berichten van afgelopen: