|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| PRETTYBIRD PELLETS |
|
|
quote:
Originally posted by Rocco
ik voer prettybird nu al maanden aan Rocco en Oscar (bb en ara) maar ik vind ze er minder uitzien. rocco heeft zelfs af en toe gekleurde ontlasting en beide krijgen ze nu een verkeerd gekleurde veer op de kop/nek, dat wijst op deficientie. samen met het verhaal over de ingredienten ga ik nu toch maar snel overstappen.
Oscar eet eigenlijk alleen gekleurde pellets maar dan heeft ze nu pech. Ik heb al 6 of 7 soorten geprobeerd en met alles is er wel iets waardoor ik het minder vond.
Harrisons was wel positief, alleen dat rocco het verkruimeld binnen 5 minuten en het dan niet meer eet
maar nu toch maar weer opnieuw proberen dus...
|
Woensdag 21 November 2007 8:20 pm |
|
|
swanny
Beginnende vlieger
|
|
|
Ik heb vroeger (jaren geleden) happy bird, prettybird, kaytee gebruikt. Ik heb door die zooi geen vogeltje meer gekweekt. Ik ben er na 1 jaar mee gestopt en weer terug op zaad. Of ik nu pellets gaf of zaad, elke dag kregen en krijgen ze daar kiemzaad, eivoer en groente en fruit bij.
Ik geef nu zaad en pellets. Ik geef Harrison aan mijn roodbuik papegaaien en kaapse. Deze doen het niet goed op scenic, ze braken dat gedeeltelijk uit. De rest krijgt dus zaad met scenic. Alle vogels dus half half en de ene eet iets meer zaad en de andere iets meer pellets. Ik kweek gelukkig weer goed, dus wat dat betreft heb ik de juiste balans gevonden.
Het verschil wat ik merk tussen Harrison en scenic is dat de ontlasting bij Harrison harder is dan bij scenic. Bij scenic is hij iets zachter, maar niet dun, maar ik geef ook zaden erbij, dus dat zal daar door komen. Als ik Harrison koop moet ik even sparen, want het is vreselijk duur, het scheelt precies de helft met scenic.
Tip: ik koop zakken van 25 pound en een zak Harrison kost dan €180. Als je dat omrekent met de kleine verpakkingen ben je een stuk goedkoper uit dan met al die kleintjes. Je kunt het in de diepvries onbeperkt goed houden.
Het verschil van Harrison en scenic t.o.v. andere merken. de ontlasting is niet dun en stinkt niet. Ze soppen namelijk niet met die pellets in het water, wat ze met die andere wel doen. Ze eten het ook veel gemakkelijker dan andere merken.
Het voordeel van zaad is dat de krop, kliermaag het darmkanaal beter in conditie blijven, omdat deze wat harder moeten werken. Dit is dus een belangrijke reden dat ik zaad combineer met pellets. Mijn vriend geeft zijn vogels de ene dag zaad en de andere dag pellets. Ook hij geeft altijd elke dag eivoer met kiemzaad, fruit en groente erbij. De vogels hebben ook wat meer te doen, dus het is tevens wat afleiding. Dit vergeleken met zo'n makkelijke pellet naar binnen werken.
Laten we over een ding het eens zijn. Pellets voorkomen en genezen niet dat een vogel plukt. Als een vogel stopt met plukken nadat men pellets is gaan geven ipv zaad komt dat doordat men onvoldoende vitamine of kalk heeft verschaft toen de vogel zaad kreeg. Als een vogel alleen pellets krijgt en geen bijvoegingen in zaad of groente en fruit zal hij lusteloos worden. Pellets is dus geen wondermiddel.
Het grote voordeel van pellets tov zaad is dat men geen extra moeite hoef te doen met vitamine en kalk.
Wat geschreven is over vitamine D3 en de lampen klopt wel. Het zal altijd een discussie blijven of een lamp beter is of gewoon een paar druppels vitamine D3 door het water. Ik heb op zolder UV lampen en geef 1 keer per week extra kalk (calci lux van Orlux) door het water met een paar druppels D3 erbij. Ik heb wel poicephalussen die een natuurlijk kalk tekort hebben. Andere soorten, buiten de grijze roodstaarten, hebben dat niet nodig.
Ik las wel dat de vogels meer levendig werden door die lampen. Ik wil dat niet bestrijden, maar heb het zelf nooit gemerkt. Wat ik dan graag wil weten is of dat de vogels evenveel licht kregen voor en na de UV lamp is aangeschaft, zodat het aantal lichturen niet het verschil maakt.
Vraagje:
Ik las van die rare gifstoffen die in de pellets (kunnen) zitten. Een groot deel was nieuw voor mij, dus weer wat bijgeleerd. Ik wil het daar wel eens over hebben met mijn VA. Ik wil dan niet verwijzen naar het forum, maar waar het te vinden is op internet, zodat ik het ook kan uitprinten en meenemen. Ik wil het dan voorleggen en eens vragen wat ervan klopt.
Wie weet waar het staat?
MvG |
Donderdag 6 December 2007 2:33 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Swanny.. Ik zal dadelijk wat langer reageren maar eventjes dit. 180 euro vind ik wel erg duur voor zo'n zak!
Hier kan je 'm voor 155 bestellen:
http://www.winkelplein.nu/harrisonsvogelvoeding/ |
Donderdag 6 December 2007 4:58 pm |
|
|
|
|
swanny
Beginnende vlieger
Bedankt voor de tip
MvG |
Vrijdag 7 December 2007 9:07 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Wat raar dat de scenic uitgebraakt wordt? Hoeveel paartjes heb je? Je zou kunnen denken, bij één paar: Het kan. Maar bij meerdere paartjes?
Volgens mij kan je, om je vogels echt bezig te houden, het voer beter verstoppen. Dus van die foragingspeeltjes of het voer verstoppen papiertjes. Da's natuurlijk wel wat extra werk! (En ook daar kan je dan zaadjes, noten etc in verstoppen)
Interessante vraag trouwens over dat licht! Ik zal je vraag eventjes afsplitsen! |
Vrijdag 7 December 2007 12:09 pm |
|
|
swanny
Beginnende vlieger
Ik heb 2 paartjes roodbuik papegaaien en pas 2 jonge paartjes bijgekocht. Ze braken de scenic ook niet altijd uit, maar soms. Ze schudden dan met hun kop, zodat de voeding uit de krop vliegt tegen de wanden van de kooi. Ze doen dat een tijdje na het eten, dus niet omdat ze zich verslikt hebben.
De kaapse krijgen harrison, omdat ik die niet aan de scenic krijgt en die hebben ook wat meer vet nodig. Verder heb ik bij hun gekozen voor biologische voeding, omdat kaapse snel leverproblemen kunnen krijgen. Hoe dat dat komt weet ik niet, maar heb het gehoord van kwekers waar wel eens een kaapse dood gegaan was. Dat was altijd door leverproblemen. |
Maandag 10 December 2007 9:05 am |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Hmmm leverproblemen, komen die ook niet vaak voor bij vergiftigingen? Zijn Kaapse toevallig gaasbijters? Ik meen dat ze ook problemen met de lever kunnen krijgen door zware metalenvergiftiging?
Raar trouwens van de scenic.. Maar als ze het allemaal wel eens hebben.. |
Maandag 10 December 2007 11:35 am |
|
|
swanny
Beginnende vlieger
leverproblemen komen inderdaad vaak door vergiftiging, met name ijzer. Het zijn geen gaasbijters, maar waar die lever problemen vandaan komen weet eigenlijk niemand. In veel voeding zitten ook ijzerdeeltjes door de productie, als gevolg door slijtage van machines. Ik moet er wel bij vertellen dat dat vooral bij de poppen is en dat het zo goed als altijd import vogels betreft.
Bij nakweek vogels schijnt het probleem niet tot bijna niet voor te komen. Je begrijpt dat ik toch geen risico wil lopen op dat gebied en vandaar dat ze Harrison krijgen, omdat dat biologisch is. Op die manier probeer ik het risico zo klein mogelijk te maken. Verder krijgen ze noten en zaad en eivoer met groente, kiemzaad en fruit |
Dinsdag 11 December 2007 8:17 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Over ijzer in voer (zaadvoer) heb ik ook gehoord van mijn vogelarts, maar heb er verder nooit iets specifieks over gehoord, zoals door slijtage van machines. Vroeg me al af waardoor die ijzerdeeltjes erin kwamen?
Swanny, misschien is het een idee om ook biologische groenten te geven? Het is niet zo gek duur om drie biologische worteltjes te halen. Als je nu bóssen aan moet gaan slepen (wat ook niet nodig is met die kleine maagjes.. ) lijkt me dat een ander verhaal. Trouwens, ook de Aldi verkoopt bio-groenten!
Is er trouwens al wat nakweek van de Kaapse? Kea heeft wel een Kaapse: Jan. (Jong van zijn koppeltje meen ik?) |
Dinsdag 11 December 2007 9:32 am |
|
|
|
|
swanny
Beginnende vlieger
Bio groente weet ik nog even niet. wordt een duur grapje en nu doe ik maar goed wassen. Ik heb elke week op de markt 2 volle tassen groente en fruit nodig. ik heb veel kleine maagjes hahaha.
Ik heb nog geen nakweek gehad, maar heb ze nog niet zo lang en ze zijn pas 5 jaar. vanaf het 5e jaar mag je gaan hopen dat ze het een keer gaan doen. De kans is groot dat het pas bij het 6e of 7e jaar zover is.
Er is al wel nakweek van kaapse, maar echt veel is het niet. |
Dinsdag 11 December 2007 10:45 am |
|
|
Loesje
Eitje
|
Ik geef Loesje, grijze roodstaart papegaai 19 weken oud, iedere dag 30 gram Scenic en 30 gram Vitakraft zaad. Omdat de ontlasting erg waterig was geef ik ook iedere dag een klein stukje biologische roggebrood erbij. Dat werkt goed tegen te natte ontlasting. Ook geef ik Loesje iedere dag een beetje biologische groenten en fruit. Ook krijgt Loesje iedere dag een walnoot.
Met 12 weken woog Loesje plusminus 500 gram. Op dit moment weegt ze nog maar plusminus 450 gram. Als ik het voedings advies van Scenic hanteer dan zou Loesje maar ongeveer 23 gram aan Scenic pellets per dag nodig hebben. Ik vind dat te weinig en Loesje wordt dan echt te mager. Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die de ervaring hebben dat de geadviseerde hoeveelheid Scenic te weinig is voor zijn/haar vogel. Misschien is het wel verstandig om Loesje wat anders te gaan voeren. Wie geeft mij advies.
Loesje is erg levendig en beweegt veel meer als mijn vorige Grijsje.
Groetjes Jac en Loesje |
Dinsdag 11 December 2007 7:56 pm |
|
|
Loesje
Eitje
|
quote:
Originally posted by swanny
Bio groente weet ik nog even niet. wordt een duur grapje en nu doe ik maar goed wassen. Ik heb elke week op de markt 2 volle tassen groente en fruit nodig. ik heb veel kleine maagjes hahaha.
Ik heb nog geen nakweek gehad, maar heb ze nog niet zo lang en ze zijn pas 5 jaar. vanaf het 5e jaar mag je gaan hopen dat ze het een keer gaan doen. De kans is groot dat het pas bij het 6e of 7e jaar zover is.
Er is al wel nakweek van kaapse, maar echt veel is het niet.
Groente goed wassen is natuurlijk niet verkeerd. Helaas zit het gif gewoon in de groente en dat laat zich niet weg wassen.
Groetjes Jac |
Dinsdag 11 December 2007 7:58 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
quote:
Originally posted by swanny
Er is al wel nakweek van kaapse, maar echt veel is het niet.
He? Zoveel groente? Is dat niet wat veel? Hoeveel morsen ze daarvan? Ik zat net even te tellen hoeveel vogels je hebt. Zoveel eten ze toch niet bij elkaar?
Ik geef ook niet alles bio hoor. Als ik niet in de gelegenheid ben geweest om bio te halen krijgen ze ook gewone dingen. Trouwens.. Door wassen krijg je de chemicaliën niet uit de groenten..  |
Woensdag 12 December 2007 10:12 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
|
|
|
quote:
Originally posted by Loesje
Ik geef Loesje, grijze roodstaart papegaai 19 weken oud, iedere dag 30 gram Scenic en 30 gram Vitakraft zaad. Omdat de ontlasting erg waterig was geef ik ook iedere dag een klein stukje biologische roggebrood erbij. Dat werkt goed tegen te natte ontlasting. Ook geef ik Loesje iedere dag een beetje biologische groenten en fruit. Ook krijgt Loesje iedere dag een walnoot.
Met 12 weken woog Loesje plusminus 500 gram. Op dit moment weegt ze nog maar plusminus 450 gram. Als ik het voedings advies van Scenic hanteer dan zou Loesje maar ongeveer 23 gram aan Scenic pellets per dag nodig hebben. Ik vind dat te weinig en Loesje wordt dan echt te mager. Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die de ervaring hebben dat de geadviseerde hoeveelheid Scenic te weinig is voor zijn/haar vogel. Misschien is het wel verstandig om Loesje wat anders te gaan voeren. Wie geeft mij advies.
Loesje is erg levendig en beweegt veel meer als mijn vorige Grijsje.
Groetjes Jac en Loesje
Hmmmm, misschien is het verstandig om wat meer te geven? Laten we zeggen, 40 gram en dan kijken wat ze knoeit? Als alles schoon opgaat zou ik haar gewoon meer geven. De ene vogel verbruikt meer dan de andere vogel. |
Woensdag 12 December 2007 10:13 pm |
|
|
Loesje
Eitje
|
quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Hmmmm, misschien is het verstandig om wat meer te geven? Laten we zeggen, 40 gram en dan kijken wat ze knoeit? Als alles schoon opgaat zou ik haar gewoon meer geven. De ene vogel verbruikt meer dan de andere vogel.
Hallo Sue,
Ik wil je bedanken voor je advies. Je hebt inderdaad gelijk dat sommige dieren meer eten nodig hebben dan anderen. Ik zie dat ook bij mijn honden gebeuren. Zo voerde ik mijn honden een tijdlang hoge energie brokken voor honden die sportprestaties leverden. Wat nu de sportprestatie was zou ik niet weten. Met een vaartje van 6 km/h lopen kun je niet echt een sportprestatie noemen. Mijn Poedel deed er wel goed op maar mijn windhonden werden echt graatmager ondanks de hoge energie brokken. Ik heb de honden overgezet naar een gewone onderhouds brok van een ander merk en in een mum van tijd zagen de honden er weer goed uit.
Met het voedings verhaal van de honden in mijn hoofd heb ik vandaag Dierenartsencentrum Hoogvliet en Spijkenisse gebeld en mijn probleem met Loesje voorgelegd. Deze dierenarts was ook van mening dat Loesje met 30 g Scenic, 30 g zaad, stukje roggebrood, groenten en fruit echt wel genoeg te eten krijgt op een dag. In overleg heb ik nu besloten om Loesje high potency coarse van Harrison te geven in combinatie met vitamine D.
Groetjes Jac |
Donderdag 13 December 2007 9:03 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Donderdag 16 Oktober 2008 4:24 am
|
|
|
|