De advertentie van de Huisdiersuper

Harrison HPC en Scenic

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Voeding van papegaaien en parkieten - Pellets/ zaad?

Auteur Onderwerp
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Harrison HPC en Scenic  Reageer met quote  

Ik heb een tijdje geleden de stukjes gekopieerd waar de voedingswaarden van de scenic en de HPC in stonden..
Dit omdat Hedwig zegt dat de scenic veel vitamine A bevat.
Er is enige discrepantie: De site van birdfood.nl zegt namelijk iets anders dan de scenic site? De etiketten van de scenic geven ook geen uitsluitsel.

Hier de vergelijking:
http://www.fluffies.org/nl/flu.....ry_id=1729
Bericht Zaterdag 28 Oktober 2006 10:06 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Danny
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik ben nog niet helemaal thuis in de voedindswaarden,maar is het nu goed of niet??
Bericht Zondag 29 Oktober 2006 12:13 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Pluisje
Vlieger

Reageer met quote  

Tja, vitamine A is zeker belangrijk. Maar voor mij VEEL vitamine A niet een indicatie van goed voer is. Rolling Eyes
Goed voer moet niet veel maar juiste hoeveelheid van alle vitaminen bevatten.
Even van een site afgepikt (betreft mensen dan.. over hypervitaminose bij papegaaien weten we minder):
Te veel vitamine A kan leiden tot 'hypervitaminose A' (van het Griekse 'hyper' = te veel). Symptomen zijn onder
meer gebrek aan eetlust, verminderd gezichtsvermogen, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid,
spierpijn, oogafwijkingen, haarverlies en/of roodheid en schilferen van de huid.
Bericht Zondag 29 Oktober 2006 12:27 am
Janina
Vlieger

Reageer met quote  

Maar zit er teveel in deze 2 pelletsoorten?
Bericht Zondag 29 Oktober 2006 9:25 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Nee nee, natuurlijk is véél vitamine A niet een indicatie dat het een goed voer is.. Wat ik me wel eens afvraag is of er voor ál die soorten papegaaien één voer kan zijn wat perfect is.. ??

Ik heb de woorden van Hedwig ook niet goed neergezet. Ze zei dat de pellets van scenic goed 'erbij' waren omdat ze veel vitamine A bevatten. Vooral als je veel versnaperingen geeft krijgen gaaien vaak een vitamine A tekort. Dit merk je vlg haar pas na zo'n 15 jaar. Dan beginnen de problemen.
Ze raadt aan iets van 80 procent of 70 procent pellets te geven..
Bericht Zondag 29 Oktober 2006 12:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Janina
Vlieger

Reageer met quote  

Mooi, dan zit ik hier wel goed
Bericht Zondag 29 Oktober 2006 12:56 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb net even op een site over vitaminen gekeken en vitamine A zit in de al omgezette vorm vooral in dierlijke producten, dus vlees, vis en ei!!
Als je je vogel naast pellets regelmatig een stukje gekookt ei geeft en rode en oranje groenten dan zit je toch ook al goed??
Bericht Zondag 29 Oktober 2006 9:39 pm
Pluisje
Vlieger

Reageer met quote  

A!, Sue ik weet waaarom er verschil in waarden is. Birdfood.nl geeft MINIMALE waarden (er staat ook bij elke waarde "min.").
En Scenic geeft hogere waarden. Is dat niet zo dat er verschillende soorten van Scenic bestaan (wel toch?) dus waarschijnlijk
wat birdfood.nl aangeeft is mimimaal van alle soorten en bij Scenic site staat één van de soorten?

Over ideale samenstelling van pellets:
Ik denk dat er geen ideaal dieet bestaat voor 2 mensen.... Wat dat betreft als jij bij voedingadviseer bent krijg je waarschijnlijk
andere advies dan ik.. Wink
Voor papegaaien zou het erg afhankelijk zijn van gezondheidstoestand, huisvesting (bvb buiten/binnen), beweging.
We weten al dat sommige soorten een speciale toevoegingen aan dieet nodig hebben ara's bvb wat meer vet en amazones
bvb juist wat minder... MAAR..... het is ook zo dat als een ara de hele dag op een stok zit en een amazone een vlucht van
20 meter heeft waar hij de hele dag kan vliegoefeningen kan doen is het andersom Rolling Eyes

Ik heb me er nooit in verdiept maar er bestaat ook een discussie over Edels.
Algemeen geaccepteerd idee in NL is dat edels veel groenten en fruit nodig hebben. Aan de andere kant wordt er ook
(op verschillende sites) beweerd dat ze simpel heel weinig vet nodig hebben. En als je in plaats van zaad veel fruit/groenten geeft
wordt het vetgehalte automatisch minder (omdat in zaden erg veel vet zit).

Zo is het ook het geval als je half zaad/half pellets geeft. In zaad zit veel vet en weinig vitamine A bvb (ook ontbreken veel
andere stoffen, maar ik zal er nu niet over beginnen). Pellets zijn zo ontworpen dat ze niet te veel of te weinig maar juiste hoeveelheid naar
gemiddelde behoefte bevatten. Geef je 50% zaad + 50% pellet krijg je veel te veel vetten en te weinig vit A (bvb.).

Dat bedoelde Hedwig denk ik dat ALS grote gedeelte van je voer ZAAD is neem dan tenminste pellet erbij waar veel vitamine A zit.
Toch? Rolling Eyes
Maar naar mijn mening moet je niet alleen vitamine A maar nog veel meer aanpassen omdat er nog veel meer
essentiele stoffen in zaden ontbreken Rolling Eyes En als je half zaad bvb erbij geeft dan krijgen ze van pellets maar de helft per dag van wat ze nodig hebben Confused .
Bericht Maandag 30 Oktober 2006 11:49 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ahhh da's het mysterie dus. Beter lezen, Sue! Hahaha!
Er zijn wel verschillende soorten scenic maar er zit niet zoveel verschil in? Behalve de grootte van de brok dan.

Hmmm wat ik had begrepen hadden edels juist vrij veel vet nodig? Ik weet er het fijne ook niet van hoor, dus ik kan er heel goed naastzitten. Ook op de handopfok van kaytee staat geloof ik voer voor ara's en edels. (Ara's hebben toch ook een hoge vetbehoefte)

Volgens mij zijn toch niet alle zaadsoorten even vet? Er waren toch ook zaden met 6 procent vet per 100 gram?
Bericht Dinsdag 31 Oktober 2006 10:59 pm
Pluisje
Vlieger

Reageer met quote  

Over edels en vet-probleem heb ik laatst gelezen, heb me er dus niet in verdiept Cool .
Het klonk als een vrij recente bevinding, maar ik heb nog geen mening gevormd of dat goed is
(het klonk niet raar in mijn oren) Wink

Niet alle zaden zijn erg vet (die niet vet zijn worden meestal uit het bakje meteen wegegooid overigens is mijn ervaring) Rolling Eyes
maar mijn punt is ook dat het niet alleen over vet gaat maar ook over vitamine A bvb en meer belangrijke
stoffen die niet in zaad aanwezig zijn (sommige aminozuren bvb). Dus als je 50/50 geeft krijgen zij ook dan maar de helft van wat ze nodig hebben Confused

Je kan dat ook met andere voeding aanvullen. Maar als een bioloog zou ik het alsnog erg moeilijk vinden
om uit te rekenen wat ik erbijmoet geven. Laat staan dat wat je geeft erg selectief is gegeten Wink
Bericht Donderdag 2 November 2006 11:37 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 1 December 2008 8:19 pm
  Berichten van afgelopen: