|
|
|
Caros
Kuikentje
|
| Wat te doen met mijn vogels.... |
|
|
Ik heb hier weleens mijn vragen gepost, maar ik lees er vaker dan dat ik iets post. Vandaar mijn situatie nog even.
Ik heb een bonte boer en een meyer papegaai. De bonte boer is erg tam, ik kan er echt alles mee (op de rug leggen, haalt blokjes op commando etc.). Zij is een beetje eenkennig, maar stapt wel bij iedereen op.
Daarnaast heb ik een tijd geleden er een meyer bij gekocht. Deze ook met de hand gevoed en is ook tam. Echter wel minder als de bonte boer. De meyer stapt op maar is verder een beetje schrikachtig. Bijt af en toe van zich af in de kooi, maar doet dit nooit erbuiten.
Ze zitten samen in 1 kooi en dit gaat goed! Af en toe wat ruzie, maar dat hoort erbij denk ik:)
Nu zit ik met het volgende. Ik heb de kans gekregen om in februari ongeveer 5 maand op stage te gaan naar het buitenland(afrika). Dit vind ik echt de kans van mijn leven en het lijkt erop dat dit doorgaat. Echter zit ik dan wel met mijn vogels....
Er zijn 2 opties:
1. De vogels gaan naar mensen die ervoor zorgen en komen daarna weer terug. Hierbij vraag ik me alleen af hoe de vogels op mij zullen reageren na zo'n lange tijd. Mochten ze er toch wat minder uit gekomen zijn, dan zijn ze vaak niet meer tam en zal het een lange weg worden.
2. Verkopen en hopen dat ze in goede handen terecht komen...
Tuurlijk wil ik niet van mijn vogels af, maar ik denk dat in minimaal 5 maand het karakter van de vogels erg kan veranderen aangezien ze nog zeer jong zijn (beide zijn nog geen jaar).
Heeft er iemand ervaring met deze situatie of heeft iemand een advies? |
Zondag 18 November 2007 6:22 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Wat te doen met mijn vogels.... |
|
|
Jeetje wat een kans! Leuk zeg! Maar wat minder natuurlijk dat je kipjes achter moeten blijven. Ik weet natuurlijk niet hoe het zal zijn als je vijf maanden weg bent, maar ik zou zeggen dat ze je echt niet vergeten zijn na die vijf maanden. Ze zullen natuurlijk wel iets veranderen qua karakter maar dat zal niet zoveel zijn denk ik? Ze zullen nog niet volwassen zijn als je terugkomt!
Ik zou ze 'gewoon' ergens proberen onder te brengen en later weer in huis nemen.  |
Zondag 18 November 2007 8:51 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Ik ben het eens met Sue, vogels vergeten je niet zo snel hoor!!! Ik zag Taco de aga soms maanden niet, maar als ik haar dan zag bij mn zus, dan kwam ze meteen bij mij zitten (en alleen bij mij )....de band die we opgebouwd hadden toen ze nog bij mij woonde was zo sterk, dat gaat niet zomaar over...
Ik zou wel proberen om je vogels ergens onder te brengen waar ze veel 'in handen' komen, zodat de band met mensen op zich wel sterk blijft!
Heel veel plezier met je stage!!!  |
Maandag 19 November 2007 3:03 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
ik zal ook kijken of je ze tijderlijk onder kan brengen, verkopen is echt zonde.
bied het eens aan op het forum  |
Maandag 19 November 2007 5:24 pm |
|
|
Caros
Kuikentje
|
Bedankt voor alle reacties! Het is nog niet 100% zeker dat het doorgaat, maar het begint er wel steeds meer op te lijken.
Ik blijf het moeilijk vinden, want je moet er zeker van zijn dat de persoon waar je vogels heen gaan er ook echt mee bezig gaan. Mochten ze er bijvoorbeeld bang voor worden(de meyer heeft nog weleens zijn momenten) en hierdoor de vogels er niet meer uit halen, dan denk ik dat 5 maand erg lang is. Ik vrees dat je dan zelfs opnieuw kunt beginnen met het tam maken.
Daarnaast als ze er veel uit worden gehaald dan is het dus geen probleem? Dan zouden ze je na 5/6 maand nog herkennen? |
Dinsdag 20 November 2007 8:47 pm |
|
|
Whisper
Ervaren vlieger
Ik denk dat ze je nog wel herkennen. Misschien ben je niet meer zo vertrouwd als vroeger, maar met tijd en aandacht komt dat wel goed.
Ik zou eens op vogelfora rondvragen naar een oppas voor 5 maanden. Niet vergeten goede afspraken te maken over voer en VA (wie betaalt dat), testen (zijn die van jou getest, of die van de logeerplaats) en de datum dat je ze terugkrijgt. |
Woensdag 21 November 2007 11:46 am |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Caros, ik denk dat het wel mee zal vallen hoor. Ik denk zélfs al zouden ze minder uit de kooi komen, dat ze je dan nóg herkennen.
Had wel eens begrepen dat sommige gaaien opgenomen werden of uit huis geplaatst werden. (Omdat ze een gedragsprobleem hadden) Hooi vertelde dan dat de gaai redelijk 'op de rails stond' maar dat hij meteen weer begon met z'n oude gedrag toen zijn eigenaar binnen kwam.
Ik wil niet zeggen dat jouw vogels zo'n probleem hebben, maar het geeft maar aan dat het volgens mij erg gebonden is aan de persoon! |
Woensdag 21 November 2007 10:28 pm |
|
|
Caros
Kuikentje
|
|
|
|
Ik denk dat sommige mensen het al gezien hadden, maar ik ben al een tijdje weer terug in NL
Ik heb een super tijd gehad en heb zelfs de meyer papegaai in het wild gezien!
Familie had uiteindelijk toch op mijn vogels gepast, dus ik heb ze alweer 2 maand terug. Aan het begin was het wel erg wennen, mijn BB waar ik echt alles mee kon die was zelfs wat afstandelijk naar mij toe, kon af en toe uithalen wat ik zelfs nog nooit gezien had. En in de kooi rende die weg als je in de buurt kwam.
Nu een tijdje later is dat allemaal weer helemaal goedgekomen! Kan hem weer oppakken, stapt weer gewoon op en als je bij de kooi komt, komt die er weer aan gerent als vanouds! (familie vond het ook jammer dat die daar wegging, want daar was die ook super tam geweest!)
De meyer is momenteel een ander verhaal. Een tijd geleden melde ik hier al dat die schrikkerig was, heel erg. Dit is nog helemaal niets veranderd. De BB is nog steeds heel erg op mensen gefocust, daar waar de meyer dat nog steeds niet is. Hij stapt wel altijd op!
Nu is het zo dat de meyer (gok dat dat een mannetje is) achter mijn bb aanzit(andersom niet want de bb is op mensen gefocust). Zodra ik in de buurt komt van de bb, gaat de meyer in de aanval ook als je je hand hoger doet dan opstap hoogte, dan heb je een hap in je vingers staan....
Wat kun je hier het beste tegen doen  |
Dinsdag 16 September 2008 9:18 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Vliegende acrobaat
het kan best zijn dat je meyer je bb als zijn partner ziet en hem dus beschermd tegen anderen. een moeilijke situatie. probeer ze eens in gescheiden kooien te houden en ga dan aan de slag met je meyer zodat hij meer op jouw gericht raakt. probeer hem overal bij te betrekken en te laten zien dat het bij jou ook heel leuk kan zijn. je kan dan bijv. een boom maken waar ze samen in kunnen zitten, maar ieder slaapt in zijn eigen kooi. tot je ziet dat het agressieve gedrag minder wordt en ze samen bij jou komen en ook alles samen leuk delen met jou. wordt heel moeilijk en gaat veel geduld eisen maar zal zeker wel lukken.
leuk te lezen dat je een leuke ervaring hebt opgedaan in het buitenland. is voor iedereen aan te raden en ben blij dat je ook je vogels hebt kunnen behouden. |
Woensdag 17 September 2008 6:56 am |
|
|
Sarah
Moderator

Ik volg Alexandraatje een beetje. Ik zou inderdaad ook gescheiden kooien houden voor ze en ze een speelplaats geven waar ze samen kunnen zijn maar om ermee te gaan werken en de Meyer te laten wennen zou ik zelfs de Meyer meenemen naar een andere kamer, zodat zelfs de BB niet meer in het zicht is en enkel jij het enige bent waar hij zich mee bezig kan houden.  |
Woensdag 17 September 2008 8:37 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ik ben het met Sarah eens.. Probeer ze eens te scheiden. Misschien kan je een acryl plaat in de kooi zetten? Of is dat niet mogelijk? (Misschien wordt de kooi dan wel erg klein?)
Probeer daarna apart met 'm aan de slag te gaan, uit het zicht van de ander. Mochten ze heel erg naar elkaar gaan roepen dan kan je altijd proberen om je bb ergens donker weg te zetten. (Het is immers maar voor een kwartiertje ofzo) |
Woensdag 17 September 2008 9:34 am |
|
|
|
|
Caros
Kuikentje
|
|
|
|
Bedankt voor alle snelle reacties!
Het ligt echter iets gecompliceerder. Ik had de meyer juist gehaald als maatje voor mijn BB, omdat deze extreem op mensen gefocust was.
Toen de meyer op 2x papvoeding zat heb ik hem gekocht en in een aparte kooi groot gebracht. Vanaf dat moment merkte ik al dat die schuwer was dan mijn bb op die leeftijd (misschien omdat die heel erg geplukt is geweest?). Ik had verwacht dat die gedrag van mijn bb over zou gaan nemen. Maar het ging wel goed met mijn bb samen en dus heb ik toen een kooi op maat laten maken waar ze samen in konden.....
Deze kooi heeft een hele grote deur, dus een scheiding is er niet in te maken...
Zodra ik de bb of de meyer meeneem ergens naar toe gaat die erg krijsen om de bb.... Daarnaast heb ik het idee dat er gewoon vogels zijn die niet echt tam kunnen worden. Ik heb erg veel geprobeerd en de familie is er ook veel mee bezig geweest, maar hij blijf heel erg schrikkerig(en vooral aanvallend) voor handen.
Zodra je op opstap hoogte zit, stapt die altijd trouw op. Zit je iets boven de pootjes dan wordt die bang of zoekt die de aanval (vanaf hoger benaderen is tegenwoordig 100% aanval)
Is dus erg dubbel allemaal op het moment... |
Woensdag 17 September 2008 4:13 pm |
|
|
alexandraatje
Vliegende acrobaat
er zijn idd vogels die niet tam te krijgen zijn. wij hebben er ook een. probeer het dan niet te forceren en laat hem even zijn gang gaan. ga dan naast de kooi wat lezen of zo. hardop lezen helpt de vogel vaak. daar wordt hij rustig van en hij kan jou op zijn gemak bekijken zonder dat jij het merkt (jij bent immers druk aan het lezen ) misschien dat hij na een tijdje kalmeert en dat het dan wat beter gaat. als ze samen goed met elkaar overweg kunnen laat ze dan samen zitten. onbewust heeft hij toch steun aan je bb en trekt hij zich daar aan op. als je ze uit elkaar gaat zetten is er een grote kans dat hij een terugval krijgt en helemaal niet meer te hanteren is. probeer hem dus op een andere manier voor je te winnen door gewoon lekker naast de kooi rustige dingen te gaan doen waarbij hij je kan observeren. negeer het krijsen want dat gaat zeker gebeuren denk ik ook de aanvallen. negeer gewoon beide vogels. misschien dat het op die manier lukt. |
Donderdag 18 September 2008 6:58 am |
|
|
Egwene
Beginnende vlieger
|
|
|
Dat schuwere en schrikachtige van de meyer herken ik wel bij onze Luna. Zij is ook wel zo. Ze is van mijn moeder en mijn moeder is iets "behoudender" met de vogels in de omgang. Ik iets lomper (ik weet wel wat ik kan zonder dat ik ze zeer doe, hoor!) Ik denk dat ze best tegen een stootje kunnen.
Ik weet natuurlijk niet hoe jij met ze omgaat en kan en wil daar niet over oordelen. ik heb bij Luna gemerkt dat het helpt om niet te voorzichtig te zijn en het "schrikken" te willen voorkomen. Als ze schrikt, doen alsof er niets aan de hand is en daarmee het probleem oplossen. Bij haar helpt dat.
Het agressievere gedrag...dat is bij ons andersom. Otto (BB) is helemaal gefocusd op Luna. Ze stonden een tijdje naast elkaar in aparte kooien en ik kon Otto er met geen mogelijkheid meer uithalen. Hij was alleen naar Luna aan het kijken, zo dicht mogelijk in de buurt zitten en als ik kwam, dan haalde hij tot bloedens toe uit. Jouw situatie is dan wel wat moeilijker, ik heb ze gewoon uit elkaar gezet. We hebben er vijf, dus keuze genoeg... |
Woensdag 15 Oktober 2008 4:02 pm |
|
|

|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Donderdag 20 November 2008 11:47 pm
|
|
|
|
|
|