|
|
|
Bonte Richard
Eitje
| Even wat vraagjes over een Bont Boertje |
|
|
Hallo allemaal!
Ons Bont Boertje Kairo is al weer een tijdje bij ons. Het is echt een maatje en we heben veel plezier van en met Kairo. Soms kan hij ontzettend ontdeugend zijn, maar dat maakt het wel leuk.
Ik heb wel even een aantal vraagjes over Kairo.
- Kairo is nu bijna 7 maanden oud en heeft nog niet zo'n donker koppie. Ik weet dat dat normaal is, maar wanneer word zijn koppie wat donkerder? En klopt het dat Kairo na ongeveer 1 jaar gele kringen in zijn ogen krijgt?
- Wanner komt Kairo voor het eerst in de rui? En waar moet ik dan rekening mee houden, wat voer betreft en zijn humeur??
- Wanneer komt een Bont Boertje in de pubertijd?
Zo dat waren wel eerst weer even mijn vragen. Ik hoop dat jullie me weer wat wijzer kunnen maken
Groetjes Esther |
Zaterdag 4 Oktober 2008 1:47 pm |
|
|
|
|
kira07
Beginnende vlieger
hoi
ik denk dat het wel een beetje aan het vogeltje ligt of ie echt een donker koppie krijgt dat weet ik eerlijk gezegt namelijk ook niet want ik heb dat bij kira niet echt gezien.
kira kreeg haar eerste rui in juni geloof ik weet het niet meer precies ze was toe net nog geen 1 in ieder geval, qua gedrag kun je wel een beetje verschil merken vind ik hier was kira behoorlijk saggie om het zo maar te zeggen
die gele ringen om hun ogen verschil ook weer per vogel kira haar ogen waren al aan het verkleuren voor ze 1 werd dus dat is een beetje afwachten denk ik!
puberteit is een moeilijke dat wet ik niet precies maar kira hier is flink aan het puberen en ze is nu 1 jaar en 2 maanden dus dat is misschien wel een beetje vroeg?
ik hoop dat je hier wat aan hebt
groetjes valerie |
Zaterdag 4 Oktober 2008 3:59 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Even wat vraagjes over een Bont Boertje |
|
|
Wat bedoel je met niet zo'n donker koppie? Heb je foto's van z'n koppie?
Gele ringen kunnen ook langer duren. Voordat ze bij Iago echt geel waren waren we een paar jaar verder.
Ik weet niet wanneer z'n eerste rui was, maar je kan rond die tijd wat extra gezonde dingen geven. Ze kunnen een beetje humeurig zijn: die pennetjes doen soms zeer als je eraan zit. |
Zaterdag 4 Oktober 2008 5:16 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Volgens mij hebben ze een lichter kopje of hebben ze een donkerder kopje. Heb nog niet echt gehoord dat dat nog echt heel erg veel zou veranderen (maar kan het ook fout gehoord hebben)
Die kringetjes in de ogen kan je inderdaad geen leeftijd op kleven, er zijn snelle en trage bij, ik hoop dat onze BB een trage is, ik zie nog heel graag zijn donkere oogjes
De rui?? Kan volgens mij al vanaf een maand of 6of 7 gaan komen maar dat was bij onze grijze zo, bij onze BB moet ik het nog afwachten, ben ik ook nog niet zover.  |
Zondag 5 Oktober 2008 8:46 am |
|
|
esjo
Fluffies bewoner
Herman is nu 2 jaar en 8 maanden en volgens mij is hij nu sinds een maand of twee uit de puberteit. Hij is gezeglijker en minder van het uittesten zeg maar
Wanneer hij erin gekomen is weet ik eigenlijk niet. Het gaat zo geleidelijk aan totdat je zoiets hebt van, "Jee, wat is ie dwars, zou hij in de puberteit zitten?" |
Zondag 5 Oktober 2008 10:01 am |
|
|
Bonte Richard
Eitje
Heey Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik lees dat het dus heel verschillend kan zijn wanneer een BB in de rui gaat, wanneer de gele kringen komen en wanneer ze in de pubertijb komen. Natuurlijk ook wel logisch dat dat zo is anders zouden ze allemala het zelfde zijn.
We wachten met Kairo gewoon af en we zien wel wanneer er iets gaat veranderen.
Misschien een domme vraag, maar wanneer kan ik precies zien wanneer Kairo in de rui gaat en wat heeft Kairo dan extra nodig qua voeding? Ik had al iets gelezen over eiervoer?? (in een boekje).
Groetjes Esther |
Zondag 5 Oktober 2008 12:17 pm |
|
|
|
|
WendyBroer
Fladderaar
|
Ik heb zelf ook een Bonte Boer. In december wordt hij 1 jaar oud.
Bij ons begon hij met 6 a 7 maanden een beetje te ruien. Maar dat hield ook weer op. Hij heeft een paar maanden erna weer even in de rui gezeten. En is nu weer op gehouden. Het schijnt dat ze met ongeveer 1 jaar een grote rui krijgen.
Het begon hier met zijn hoofd en schouders/nek.
Ik geef hem als hij in de rui zit ruihulp. Dit is een wit poeder wat je over het eten heen gooit. Dit geeft hem wat meer energie. Ruien kost een hoop energie en dat moet aangevuld worden. Verder gewoon gezonde dingen geven. En idd eivoer. |
Zondag 5 Oktober 2008 12:52 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Je merkt vanzelf als ze in de rui gaan. Het geeft een hele wolk van veertjes!
Ik geef eigenlijk nooit eivoer. Ik geef altijd juvenile met palmolie. Te veel eivoer is slecht voor de nieren. |
Maandag 6 Oktober 2008 8:18 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ik kook 1 keertje in de week een gekookt eitje en daar krijgen ze dan een beetje van.  |
Maandag 6 Oktober 2008 8:53 am |
|
|

|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 1 December 2008 8:00 pm
|
|
|
|
|
|