|
|
|
Siem
Kuikentje
| Bonte boer of pyrrhura?? |
|
|
Hallo,
Zoals jullie weten heb ik sinds een week een timneh papegaaitje.
Ik zou heel graag een maatje voor hem hebben waar hij mee op kan groeien. Ik dacht zelf aan een BB. Het is niet de bedoeling dat ze samen in 1 kooi gaan. Maar wel samen kunnen spelen en samen los kunnen.. ook zullen de kooien in dezelfde kamer staan dus dat lijkt me gezelliger voor ze.
Ik ben heeel veel thuis.. dus kan aan beide vogels veel aandacht geven.
Zou een bonte boer geschikt zijn?
Ik zoek er een vogel bij waar ik niet al te veel problemen bij hoef te verwachten (niet te veel schreeuwen en bijten).
Ook vind ik Pyrrhura's errug leuk! Maar weet niet of dat samen zou gaan met mijn Elmo'tje.
Misschien zijn andere vogels meer geschikt?
Iemand tips??
Siem & Elmo |
Vrijdag 19 September 2008 7:44 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hoi siem,
Het is altijd moeilijk te voorspellen of een gaaitje gaat schreeuwen of bijten maar veel ligt aan de opvoeding. Onze Jos (grijsje) is éénkennig, veel is daar onze fout van maar we hebben nu onze fluf geadopteerd. Fluf is een schatje, Jos vindt hem geweldig maar Fluf vind Jos nog maar raar. Jos is 1 jaar geworden in juli en fluf is geboren dit jaar in juni.
Kan goed zijn dat ze perfect samen gaan kunnen maar Fluf is nu nog niet stabiel genoeg op zijn pootjes na zijn behandeling om vrij met Jos te kunnen, hij moet zich ook kunnen beschermen mocht dit nodig zijn. Maar, of Fluf ooit gaat bijten of schreeuwen is een vraagteken, ook al kan je er nu alles mee en gaat hij supergraag mee in de wagen en overal mee naartoe wat niet gaat met ons grijsje. Veel dingen kunnen veranderen en soms is het baasje die iets verkeerd doet maar soms zijn andere dingen de oorzaak die je niet in de hand hebt. Maar zolang je er vanuit gaat dat je ze beide evenveel aandacht kan geven en ook als ze niet samen kunnen spelen of elkaar niet leuk vinden ze dan toch wil houden dan zou ik niet twijfelen. Hoe dan ook zitten mijn 2 ook in een afzonderlijke kooi en ook al gaat samenspelen nog niet (mede door Fluf zijn pootjes want echt vijandigheid is er niet) toch zijn het soms 2 roddeltantes wat je bezighoort. Ze hebben soms al heel erg veel aan elkaar zonder dat ze echt samenzitten. Als ze in de woonkamer staan bijvoorbeeld en elkaar kunnen zien gaat dat geen problemen geven normaal gezien maar of ze elkaar leuk vinden???? Je hebt een heel goede kans omdat je dan 2 jonge gaaien hebt maar er is nooit een garantie, ook al zijn ze beiden jong. Een betere kans, ja, zekerheid, neen.
Welke gaai? Ik heb zelf met een pyrrrhura geen ervaring en kan ik me dus ook niet over uitspreken maar een BB is zeker geen slechte optie.  |
Vrijdag 19 September 2008 8:27 pm |
|
|
Siem
Kuikentje
Nja ik heb zoveel tijd.. dat gaat helemaal goedkomen.
Heb er ook aan gedacht een kaketoe te nemen (dit is wel een droom van me). Ook omdat ik graag een gaaitje wil die echt super aanhankelijk is. En waar ik lekker mee kan kroelen.. Maar aangezien ik op een flatje woon durf ik dat niet aan.. Caique hebk ook aan gedacht, maar zijn erg pittig van karakter? En kunnen ook flink piepen geloof ik. |
Vrijdag 19 September 2008 9:31 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
pyrrhura's zijn ook ontzettende slimme knuffel konten waar je alles mee kunt:) |
Vrijdag 19 September 2008 9:49 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Bonte boer of pyrrhura?? |
|
|
Hoi Siem, wat leuk dat je erover denkt om er een vogel bij te nemen. Beide vogels zijn ontzettend leuk. Pyrrhura's vind ik wat actiever dan bonte boertjes. Ik vind Iago redelijk rustig. Ik vind Wheezy minder lawaai maken dan Iago, maar ook hij kan een keeltje opzetten. (Al is het niet zo vaak) Een bonte boer is weer wat groter dan een pyrrhura, waardoor het verschil in grootte tussen je timneh en het nieuwe vogeltje kleiner wordt.
Wat zijn verder je 'eisen' aan een vogeltje? |
Zaterdag 20 September 2008 8:07 am |
|
|
Siem
Kuikentje
Hmm.. qua uiterlijk maakt 't me niet zoveel uit
En graag zou ik een vogel willen die wel speels is.. en op mensen gericht (mag best wat overdreven zijn). Hoeft niet te kunnen leren praten, en dus niet echt een schreeuwer of bijter (ookal ligt dat ook een deel aan jezelf ) |
Zaterdag 20 September 2008 8:52 am |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
ALS pyrrhura's bijten is het niet echt hard. Tenminste, niet bij Wheezy. Als Iago een keertje uithaalt (heeeeel zelden) dan is het wel hard, heel erg hard zelfs.. Harder dan Zazu. (mijn kaketoe)
Ik hoor van veel mensen dat bonte boertjes erg speels zijn. Ik vind dat bij Iago eerlijk gezegd wel meevallen. Ik vind Wheezy een stuk speelser en uitbundiger. Iago is meer een denker.
Wheezy kan ook ineens boos worden, maar het is dan even snel weer over. (Zuid Amerikaans temperament?)
Iago en Wheezy zijn beiden erg op mensen gericht.
Laatst aangepast door Fluffy Sue op Zaterdag 20 September 2008 9:02 am, in totaal 1 keer bewerkt |
Zaterdag 20 September 2008 9:00 am |
|
|
millie
Kamikaze piloot
pyrrhura's zijn heel erg op hun baas gericht.
ik kweek ze en de pop was wild maar nu echt heel tam en totaal niet schuw.
als ik ze met de hand voer moet ik er altijd wel erg om lachen.
Ook heb ik tamme bonte boeren die nu 1 jaar zijn, deze zijn indd veel rustiger net als sue zegt:) maar beide zijn erg leuk hoor.
Mijn pyrrhura Millie kan ook praten. Geloof dat wheezy van sue ook wat woordjes zegt. |
Zaterdag 20 September 2008 9:00 am |
|
|
Siem
Kuikentje
Bedankt voor jullie reacties
Echt leuk om te lezen.
Tochwel een lastige keuze.. hihi.
Ik heb al wat kwekers gemaild voor info.
Heb er een gevonden met jonge pyrrhura's in het blok..
1 met jonge bonte boertjes van 5 weken oud (zoals Elmo).
1 met jonge witbuikcaiques van 4-5 weken oud (ook in het blok).
Tot nu toe denk ik dat een pyrr. de beste keus zou zijn, voor mij/ons. |
Zaterdag 20 September 2008 9:05 am |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Wat voor pyrrhura zou je eigenlijk willen? Er zijn verschillende soorten.. (En ook verschillende mutaties om het gemakkelijker te maken!)
Ga anders eens kijken bij alle kwekers, zonder een beslissing te nemen. Zo vorm je je een goed beeld van de verschillende vogels.  |
Zaterdag 20 September 2008 9:09 am |
|
|
Siem
Kuikentje
Uhu.. dat is een goed idee!
Zou dan de Pyrrhura in kleur blauw of cinnamon worden (Pyrrhura Molinae als ik het goed heb).
Ben alleen bang dat ik voor de caique zou vallen terwijl dat misschien niet echt een goed idee is..  |
Zaterdag 20 September 2008 9:22 am |
|
|
millie
Kamikaze piloot
Ik heb een pyrrhura jong van 3 weken word cinnamon als het goed is ik zal zeggen ga eens kijken bij kwekers:) |
Zaterdag 20 September 2008 9:24 am |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Dat zijn ontzettend mooie kleurtjes! Ze hebben ook van die schattige snoetjes, die molinae's..
Anders ga je niet kijken bij de caiques? Ze kunnen inderdaad een flinke keel opzetten! |
Zaterdag 20 September 2008 5:44 pm |
|
|
Siem
Kuikentje
Vandaag in het NOP geweest
Vanavond of mogen kijken bij een kweker met pyrrhura's.
Ben erg benieuwd! |
Zaterdag 20 September 2008 5:46 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Hey wat leuk zeg! Wat vond je ervan? De pyrrhura's daar geven een slecht beeld van hoe pyrrhura's in de huiskamer zijn hoor.
Er zat destijds één bruinoortje, dat was zo'n schatje!
HEEEEEEL veel plezier morgen!  |
Zaterdag 20 September 2008 5:51 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 1 December 2008 9:04 pm
|
|
|
|