Verslag van gedragsconsult Hooimeijer

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Verslag van gedragsconsult Hooimeijer  Reageer met quote  

Met toestemming van de auteur gekopieerd

Met drie man en drie papegaaien togen we naar Meppel....
Het weer zat niet echt mee dus we waren iets later dan gepland en hadden helaas geen tijd de video's te bekijken of documentatie door te nemen die de assistente voor ons beschikbaar had
We hadden een goede vriend meegenomen en ieder van ons droeg een papegaai. Er werden twee standaardjes neergezet en Bobo en Rocko werden door vriend en partner daarop neergezet.... Ik droeg Kinky en terwijl ik aan Dr. Hooijmeijer uitlegde dat ik Kinky niet zomaar tussen de andere twee wilde parkeren vloog ze naar de grond en bleef achter zn buro - voor ons onzichtbaar zitten. Hiermee begon onze 'opvoeding', ons werd gevraagd niet meer naar onze papegaaien te kijken en dus ook niet naar de kleine grondfladderaar. Hij illustreerde dit voor ons duidelijk door te dreigen dat elke volgende blik ons 5 euro zou gaan kosten. Ik was hier natuurlijk voor gewaarschuwd maar dat hielp niet veel - ongemerkt dwaalden mijn ogen een aantal malen af en keek ik toch even stiekum naar mn stel. Kostte me binnen 3 minuten 15 euro grmbl... (achteraf gelukkig wel figuurlijk ) Pieter heeft vervolgens de videocamera op de kast neergelegd - gericht op de tafel met ons stel zodat ik vanaf dat moment al een stuk minder moeite had met het niet kijken (al ging ik gedurende het consult regelmatig nog de fout in), ik zou ze immers thuis kunnen bekijken...
Intussen was de spraakwaterval gestart. In duidelijke woorden legde hij ons uit dat onze papegaaien door ons al in de allereerste instantie verkeerd worden begrepen én benaderd. Een papegaai is een prooidier - geen roofdier. Zijn ogen staan zijdelings van zn kop en zijn gezichtveld is breder. En kijk je naar de wijze waarop in de natuur prooidieren onderling met elkaar omgaan wordt je al veel duidelijk van de manier waarop je je papegaai beter benaderen kunt. Hij zei dat prooidieren onderling elkaar nooit frontaal of confronterend benaderen. Vroeg ons of we onze vogels ooit recht tegenoverelkaar zittend hadden zien eten. Ondertussen stond hij vlak naast ons stel papa's en met lichaamstaal en houding liet hij ons zien dat je door het aanpassen van je benadering al een stuk minder 'bedreigend' op je papegaai overkomt en dat ook het constante naar de papegaai kijken een zenuwachtige reactie kan veroorzaken. Voor hun is dat oplettende in de gaten houden en het recht op ze af lopen een daad die ze verwachten van een roofdier en is de reactie van zenuwachtige voorzichtigheid eigenlijk heel logisch.
In de gaten houden, opletten was zowieso een steeds terugkerend thema in wat hij ons vertelde. Hij maakte ons met een aantal acties als knuffeltjes en andere speeltjes op de grond gooien duidelijk dat onze reactie heel belangrijk is voor de papegaai en dat ze wanneer onze reactie uitblijft heel anders reageren dan wanneer wij opschrikken. Ook liet hij zien hoe je zo de aandacht van je papegaai kon krijgen en zo ongemerkt kunt zorgen dat jij degeen bent die de vogel manipuleert. In makkelijke termen, niet de vogel trekt jouw aandacht maar altijd andersom. Door middel van verschillende voorbeelden aanhalen van hoe wij reageren op onze papegaai.. (het beantwoorden van de groet 's morgens wat we allemaal zo gemakklijk doen bv: Goedemorgen, slaap lekker.... wie zegt het het eerst?)
Ondertussen zat onze Kinky nog op de grond - geen enkele maal is mij opgevallen dat Dhr Hooijmeijer met Kinky bezig was maar hij had heel goed in de gaten waar ze zich bevond. Hij vertelde ons ook dat je -ook al lijk je niet te kijken toch een goed overzicht hebt van wat er om je heen gebeurt en dat hij haar natuurlijk wel zag. Even later trok ie met een omweg de aandacht van onze Bonte Boer en begon haar te prijzen - zo mooi als ze was, mooi snaveltje, mooie voetjes... Dat was voor Kinky geweldig - ze stapte trots bij hem op en werd de kamer uitgetild achterom en na gewogen te zijn liepen ze langs de voorkant weer naar binnen. Al die tijd praatte Hooijmeijer met Kinky en vertelde hem wat ie deed. Hij keek haar vleugteltjes na en wiekte haar nog wat bij. Meteen stond ik op en wilde zien hoe ver het dan wel gewiekt diende te worden en lette daarbij totaal niet op houding en benadering... Ik ging recht op ze af en werd daar dan ook direct op gewezen door Hooijmeijer. Toen hij met wieken klaar was stelde hij haar voor aan een mooi standaardje, mooie handoek erop en leuke gekleurde blokjes.... Wíl jij daar opzitten dan.....en Kinky stapte braaf op de standaard en is daar gedurende de rest van het consult als een braaf hondje blijven zitten Lieve meneer!
Hij haalde de intelligentie van onze huisdieren aan, maakte vergelijkingen met kinderen in een kleuterklas en hoe een juffrouw ze beter onder de duim lijkt weten te houden dan de oma... die na een middag kleinkind zich vertwijfeld afvraagt hoe zo'n juffrouw dat met 30 van die pukken red? Zei dat het logisch was dat onze papegaaien zich doodverveelden wanneer er te weinig met die intelligentie rekening werd gehouden. Ben je zo iemand die een hond aanduid met WAFWAF in plaats van een bruine hond, een tekkel, hij heeft haar..... Op welke wijze benader jij je papegaai en hoeveel leg je m uit wat er om hem/haar heen gebeurt.... We werden voorgesteld aan een eidereend, een klein glazen beeldje op zijn buro en hij vroeg wat je een kind van 4 of vijf zou vertellen dat het was: een KWAK KWAK, een eend of maak je er eidereend van... Een groot verschil.... (mn neefje van 5 zou me voor gek verklaren wanneer ik een eend aanduidde met KWAKKWAK)
Iedere keer wanneer Dhr Hooijmeijer dicht bij onze Venezulea Amazone kwam zag ik vanuit mn ooghoek haar reactie op hem. Wangetjes wijd, kraagje op... een teken van "he, leuk - gaan we doen?" Bobo is normaal erg op haar hoede bij vreemden en heeft al snel de neiging elk vreemd persoon met een harde KWAAK van zich af te schrikken... "kom niet te dichtbij want ik KWAAK". Toen hij de aandacht van onze Bobo had (die had ie gedurende het hele consult overigens) werd ook zij de hemel in geprezen en stapte zonder aarzelen op bij he. Voor mij trouwens een tweede eye-opener. Al die tijd deed Bobo moeilijk over opstappen bij me en ik bleek gewoon iets essentieels fout te doen. Ik hield mijn hand veel te laag. Dr. Hooijmeijer liet haar echt opstappen - ze moest flink omhoog en dat bleek voor Bobo geen enkel probleem! De reden dat ze zo lastig opstapte was domweg mijn eigen schuld... ik gaf haar geen goede grip... dom dom dom.
Even later kreeg ik een wel heel duidelijke illustratie van de reden van Bobo's gekwaak. Alle drie de papegaaien waren wat fout gewiekt, de veren waren aan de lange kant en tijdens het knippen vertelde ik Hooijmeijer hoe verbaasd ik was nog geen enkele KWAAK van Bobo gehoord te hebben. Terwijl ik uiteenzette hoe ze dat normaal wel deed begon Bobo inderdaad te kwaken... Een duidelijker voorbeeld van hoezeer dat gedrag dus werd veroorzaakt door MIJN reactie had ik niet kunnen hebben. Hmz... Bobo kwaakt omdat dat door ons wordt verwacht, ai ai. Hier kan ik iets mee............
Deel 2:
Ook Bobo werd een rondje wegen meegenomen en ook zij bleef na uitvoerig te zijn geprezen en beloond weer uiterst mak en stil op haar standaardje zitten. Eén van mijn vragen aan Dr Hooijmeijer was hoe ik mijn drie papegaaien wat beter met elkaar kon laten opschieten. Zijn antwoord hierop was wederom dat zoiets duidelijk erg veel te maken had met de manier waarop WIJ daarmee omgaan. Dat papegaaien in principe op wat kibbelarijtjes op een speeltje of een plek eigenlijk zelden tot nooit echt in de aanval gaan. Hoe beter wij met de papegaai zullen omgaan - des te beter zal ook de omgang met elkaar zijn.
Maken wij er een punt van of bevestigen de uitzonderingspositie van bijv onze 'pitbull' Kinky des te meer zal de papegaai zich in de agressieve houding bevestigt zien. (dit werd op de terugweg nog eens goed geillustreerd door Rocko en Bobo die braaf tegen elkaar aan op onze achterbank leuning hebben gezeten.
Rocko, ons 'bijtertje' werd even later ook op een rondje wegen en prijzen meegenomen. Ook bij hem was heel duidelijk te zien dat door een omzichtige benadering, trekken van aandacht, de vogel opmerken en hem prijzen om zijn schoonheid enz... (neem aan dat dit ook met andere bewoordingen kan) het daarop volgende opstappen voor de vogel als een leuk iets werd gezien. Ook Rocko stapte zonder aarzelen op al was ie wat minder blij met het wieken. Wel fijn dat nu die geplukte puntjes even zijn bijgewerkt
Vervolgens werden ons de vijf stapjes wat duidelijker. Hoe ze uit te voeren maar vooral dat een volgorde heel belangrijk is. Hoe vaak reageren we niet op het gedrag, gewenst of ongewenst, van onze papegaai? En ook hoe deze vijf stappen gedurende het uurtje dat we ondertussen aanwezig waren een aantal malen de revue waren gepasseerd werd ons duidelijk gemaakt.
Stap 1 was natuurlijk al uitgebreid in zijn verhaal meegenomen en houdt in de allereerste instantie ONZE HOUDING EN REACTIE in..... Hoe zeker zijn we in ons eigen huis - hoe gaan wij met stress en zaken als "er valt iets' om.... Hoe wij reageren is van belang. Wij zijn niet constant op de reactie van onze vogel aan het letten en reageren ook niet op zijn acties. Het draait allemaal niet om hem maar het draait om ons.
De basis hiervoor had Dhr Hooijmeijer gelegd door de vogels vanaf binnenkomst niet aan te kijken, nergens op te reageren en gewoon zijn eigen gang te gaan binnen zijn praktijk. Hij was al vertellend met dingen aan het gooien en had de volledige aandacht van ons stel., Het was goed te zien dat deze aandacht er ééntje van 'interesse en fascinatie' was maar zeker geen van 'oppassen en paniek'. De meneer ging het niet om hun, was voor hun geen bedreiging en zelfs vallende knuffels waren niet eng - baasje/vrouwtje vonden het immers niet eng.
De aandacht eenmaal hebbend, zonder naar de vogel te kijken weten dat ie wel degelijk naar je kijkt heeft als gevolg dat je de juiste reactie van je vogel krijgt. Hij
is op dat moment op jouw gericht en zal op jou reageren ipv andersom. Hij kijkt dus gaat het ongemerkt iets verder. Hooijmeijer friemelde met een speeltje, al mompelend wat de kleur, de samenstelling/materiaal was en je zag hoe de papegaai waar ie het dichtste bijstond als het ware al klaar zat op een actie van hem te reageren.
Stap 2 was daar het logisch vervolg op - je 'merkt de vogel op' en dat kan door m te vertellen wat een mooi vogeltje het is. Je beloont in feite het feit dat ie daar zo prachtig zit te wezen.
Op dat moment kan je je ogen naar je vogel richten maar wordt de lichaamstaal en de houding wel heel erg van belang. Je let erop je zoveel mogelijk NAAST de vogel staat. In de natuur zullen ze ook hun lijfjes zoveel mogelijk naast elkaar plaatsen en ook het bovenlijf naar je papegaai draaien kan daarbij een averechts effect hebben... Na stap twee is het natuurlijk vrij makkelijk over te gaan naar: ...............................
Stap 3 waarbij je de vogel op een zo intelligent mogelijke manier aanspreekt. Je houdt er rekening mee dat je niet tegen een baby maar tegen een vijfjarige staat te praten zeg maar.... Dat betekent dat je echt in interactie met de papegaai gaat.... Door zijn slimheid niet te 'beledigen' wat je zou doen wanneer je een speelgoedautootje voorhoud dit te beschrijven als "auto, kijk maar..." Maar echt daadwerkelijk iets leert aan de papegaai dmv een beschrijving die echt ergens op slaat: "kijk eens wat een mooie rode auto, de auto is hard he? Deze auto is van ijzer - kijk maar eens... dat is ijzer... Het is een rood, ijzeren speelgoedautootje" En doordat je m iets laat zien, hem uitlegt wat het is heb je behalve zijn volledige aandacht ook een mogelijkheid de papegaai iets te leren en te manipuleren zonder dat de vogel dat als manipulatie ervaart.
Deel 3
Ondertussen ben je zo al ongemerkt bij stapje 4 aanbeland, je haalt de vogel zonder dat hij dat als een opdracht ervaart 'over'. Het rode ijzeren autootje proeven wordt als leuk ervaren... een beloning en ook je uitvoerig prijzen van deze 'knappe gaai' zal niet worden ervaren als 'iets dat moet'. De interesse voor dat leuke rode ijzeren ding is dat door de eigenaar enthousiast wordt geshowd was al niet eng toen het nog niets met de vogel te maken had... De eigenaar was immers bezig ermee te spelen, ernaar te kijken (en NIET naar de vogel) en de gaai wilde maar al te graag proeven toen hem dat bij stapje 4 werd voorgesteld. Ook opstappen zal door ervaring dat daar meestal iets leuks of interessants op volgt voor de vogel iets logisch kunnen worden. "Tuurlijk stap ik op, dan ben ik een geweldige gaai en we gaan meestal nog iets leuks doen ook".
Stap 5 is eigenlijk het resultaat van alle 4 de voorgaande stapjes.... Het uitvoerige prijzen, op een kinderlijke en overdreven blije toon had effect bij mn papegaaien. Hooijmeijer liet ze proeven..... opstappen en liet ze stuk voor stuk weten dat er geen knappere gaaien in de wereld waren die ook nog zo vreslijk intelligent bleken te zijn dat ze hem zo snapten! De GOESSOOOOOOO en KNAPPE PAPEGAAI waren niet van de lucht en mijn stel liet zich dan ook zoals in Stapje 5 beschreven blij en trots de kamer uittillen... bleken daarachter te zijn overgestapt op een weegschaal en weer ópgestapt om in de praktijkkamer teruggekomen braaf op te stappen op de voor hun bestemde standaardjes. Door iedere keer weer de juiste volgorde aan te houden wisten ze precies wat ze aan 'die lieve meneer' hadden en deden m zelfs graag een plezier. Dit had niets te maken met het feit dat de vogels de meneer al kenden maar zijn gedrag herkenden en dat snapten ze wel.
Langzaam begon het me wel te dagen dat wat zo eenvoudig en vlot door Hooijmeijer werd uitgevoerd het gevolg was van een heel andere aanpak dan ik tot nu toe bij mijn papegaaien had aangehouden. Na er in het begin van het consult erop gewezen te zijn dat het voor mijn papegaaien heel onprettig was als ze steeds 'in de gaten werden gehouden' was ik me er gedurende de tijd dat we er waren maar al te bewust van dat mijn ogen steeds weer afdwaalden naar mijn stel. Al tijdens het consult betrapte ik me erop dat ik me zat te realiseren dat ik vaak een poos naar mn drietal zat te kijken als ze speelden, aten, ruzieden..... Ik probeerde me voor te stellen hoe het in de praktijk voorkomen kon worden dat ik als een roofdier (tenminste in hun ogen) naar mijn papegaaien zit te staren en ik vroeg me af of ik dat patroon bij mezelf zo makkelijk zou kunnen doorbreken. Stapje 1 lijkt heel makkelijk... een omgeving creeeren waarin de vogel zich op zn gemak voelt..... (niet constant kijken) Nergens mee zitten..... (niet reageren op de papegaai als ie iets laat vallen of iets zegt) Het ongewenste (schreeuw) gedrag niet bevestigen door er op wat voor manier dan ook op te reageren... Jeetje... voordat ík bij stap 2 ben zijn we maanden verder! hahaha Want ook mijn onbewuste reacties worden door dit intelligente huisdier opgevangen en ik heb mn bewuste nog niet eens goed onder controle.
Natuurlijk nam ik de tijd om vragen te stellen: "hoe ga ik om met dat bijten" bijvoorbeeld maar eigenlijk was het antwoord hierop heel eenvoudig... "Als jij een situatie creeert waarin de vogel zich op zn gemak voelt zal het bijtgedrag verminderen zo niet verdwijnen......" Eigenlijk wist ik dit al wel - een pasklare oplossing was er misschien wel maar zou maanden tijd kosten... Wat Hooijmeijer binnen dat uur voor elkaar kreeg had alles te maken met het automatisme waarmee hij stap 1 t/m 5 uitvoerde. Zonder de vogel zelfs maar 1 moment aan te kijken, zonder ook maar 1 keer op welke roep, woord, geluid of wat dan ook te reageren. Door op het juiste moment, wanneer ie de volledige aandacht van de vogel had in 'gesprek' met de papegaai te gaan en m zo op zn gemak stellend. Zijn hele gedrag en houding stelden mijn papegaaien dermate gerust dat met gemak te hanteren werden. Het had alles te maken met 'elkaar snappen'. En met een jarenlange ervaring.
"elke reactie is een beloning" dat heeft Hooijmeijer wel een paar maal aangehaald...... Dat betekent dat het schreeuwen van mijn amazone bewust of onbewust door mij wordt bevestigt. Ik heb erop gereageerd (of wellicht al de vorige eigenaar en ik blijf het bevestigen) dus Bobo blijft het doen. Ook mijn ergenis of kwaadheid, mijn afleiden op het moment dat ze schreeuwt bevestigen dat. Het zal me tijden kosten mezelf zo te veranderen dat ik haar weet af te leiden zonder dat ze in de gaten heeft dat ik dat doe omdat ze schreeuwt...... ai ai hoe doe ik dat in godsnaam!
Rocko bijt omdat ik m door mijn hele houding en gedrag al onzeker heb gemaakt. Het is hem niet duidelijk waar ie staat in het gezin en aangezien ik reageer op zn komische uitspraken heeft ie het idee dat hij het is waarom het allemaal draait. Gaat er iets niet naar zn zin of is ie het ergens niet mee eens bevestigt ie zijn onzekerheid door mij te bijten. "zo - nu doe je wat ik wil' Mijn reactie op het bijten is zn tweede beloning - hij heeft iets gedaan waarop ik reageer dus hij zal het zeker herhalen... Mijn aandacht lag bij dat bijtgedrag maar het gaat dus al veel eerder in ons contact fout...
Kinky wordt door mij zelf in een dominante uitzonderingspositie geplaatst. Ik vertelde Hooijmeijer dat ze de andere twee terroriseerde en wilde haar dus apart plaatsen. Ik begrijp nu dat juist door dat te doen ik zowel aan mijn andere papegaaien áls aan Kinky de boodschap "kinky is een pitbull - Kinky is anders dan jullie - Kinky is de baas" keer op keer bevestigde. Geen wonder dat ze er gedrieen niet uitkwamen. ïk was degeen die dat veroorzaakt... En in stand houd, best confronterend allemaal
Tijdens het consult is het de gewoonte de ontlasting van de vogels te bekijken. Aan het eind hoorden we de gezondheid van de vogels. Volgens Hooijmeijer waren ze gezond, was duidelijk te zien dat de glans bij de kopjes aangaf dat de pelletvoeding zijn werk deed. Ook de ontlasting was goed al konden er wat meer bacterieen in..... Ook gewicht en grootte waren in orde, toch fijn om te weten.
We hebben daar bijna twee uur gezeten en voornamelijk geleerd dat WIJ behoorlijk wat probleemgedrag vertonen. Alles is eigenlijk best logisch als je het op je eigen situatie herleid. Ben je eerst bezig met de oorzaken van een foute benadering, hij schreeuwen van Bobo, het overdreven dominante van Kinky, het bijten en plukken van Rocko is de aandacht verlegd naar een heel ander probleem. Namelijk mijn gedrag ten aanzien van mijn papegaaien. En het bijten, plukken, schreeuwen en vechten is daarvan het gevolg.
In de auto op weg naar huis hebben we met zn drietjes natuurlijk nog de hele weg nagepraat. Wat er zou moeten veranderen ten aanzien van ons gedrag naar de papegaaien toe. Ondertussen zaten Bobo en Rocko dicht tegen elkaar aan op de achterleuning van mijn bank. Alleen toen Bobo zich probeerde te draaien en zo Rocko een por met haar staart gaf reageerde Rocko met een zachte duw met de snavel. Bobo kwaakte een keer en ze zaten weer braaf tegen elkaar aan. Een lief voorbeeld van hoe een verandering in je eigen verwachting (die was immers - ze kunnen niet bij elkaar zitten) een heel ander gedrag bij je papegaai kan doe bewerkstelligen. Werk aan de winkel dus.......

de redenen naar Meppel te gaan waren voor mij in de eerste instantie als 1e Rocko's bijtgedrag, 2e Bobo's gemekker wat af en toe de spuigaten uitloppt en ten 3e Kinky's 'pitbullgedrag'. Ik had natuurlijk van alle adviezen op diverse fora al een aantal in praktijk proberen te brengen maar aangezien ik het niet verbeterde maar eerder leek te verslechteren dacht ik: "ik ga eens kijken in Meppel, baat het niet...."
Ik ging voor een GEDRAGSCONSULT dus en voor niets anders. Van diverse zijden was ik al gewaarschuwd voor de gepeperde rekening waarmee mensen soms ongevraagd opgezadeld werden en ik die welliswaar pelletvoeding geef aan mijn papegaaien maar niet het merk dat deze vogelarts promoot en importeert heb dan ook wijselijk voorasf in het midden gelaten WELKE pelletvoeding ik mijn papegaaien gaf.
Tijdens het nakijken van de ontlasting en het wegen en nakijken van de papegaaien werd mij verteld dat ze in een goede conditie verkeerden. Het was te zien aan de glans op hun koppies - zo werd mij verteld - dat de pelletvoeding zijn werk deed.
Aan het einde van het consult werd ons gevraagd of we palmolie hadden, het was noodzakelijk onze vogels dit bij te voeden aangezien dit in Harrisson niet aanwezig (of wellicht onvoldoende aanwezig) was. Ik heb toen pas gemeld dat wij geen Harrisson maar Eco-Bird voeden en de onvermijdelijke discussie over voeding laaide weer op
Eenmaal bij de balie was de rekening gepeperd, mijn partner zag een aantal zakjes liggen waaronder olie, juvinille en andere zaken waarvan we nog steeds niet weten wat het was.
Niet besteld = niet afgenomen. (al was ik met de olie wel accoord gegaan). Moet zeggen dat ik van zowel zijn gedragsconsult áls van zijn verkoperskwaliteiten onder de indruk was. Na al die onbestelde troep er te hebben laten aftrekken waren we toch zo'n 60 euro goedkoper uit. Maar denk dat hij best veel mensen met zijn vanzelfsprekende deskundigheid overbluffen zal en zo nog een aardig beetje zal verkopen naast zijn gedragsconsult.
Vind ik dat fout - nah... kan de humor er wel van inzien. Begrijp ook best dat iemand achter zijn product staat. Maar gekke henkie zijn we natuurlijk niet
Bericht Dinsdag 31 Januari 2006 8:24 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dit had ik ook al gelezen Wink En ik moet zeggen (voor de 2e keer Laughing ) dat ik nog nooit zo'n goed verslag over een Hooimeijer bezoek heb gelezen! Wink Geweldig gedaan baasjes van Rocko, Bobo en Kinky Very Happy
Bericht Dinsdag 31 Januari 2006 9:30 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
kadoes
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

heel duidelijk zeg.
als ik het zo zie heb ik nog aar4dig wat werk met coco.
hij wil nog altijd niet graag uit z'n kooi.
maar zal eens herhalen wat hier beschreven staat. misschien gaat het dan toch beter lukken hoop ik.
Bericht Dinsdag 31 Januari 2006 9:58 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Dat is nou eens een lekker uitgebreid en duidelijk verslag. Bedankt voor het plaatsen Sue.
Bericht Dinsdag 31 Januari 2006 10:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
jamy_nl
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Indrukwekkend verslag Exclamation Exclamation En een lekker nuchtere voetnoot Twisted Evil
Bericht Woensdag 1 Februari 2006 1:48 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Duidelijk is het verslag he? Ik vond het erg goed, en had gevraagd of ik het mocht kopieren. Dat mocht.. Smile
Bericht Woensdag 1 Februari 2006 10:16 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Gipsy
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Wat een goed en duidelijk verslag is dit!!Toch onvoorstelbaar hoeveel dingen we( zonder het te weten )verkeerd doen en dan zo verkeerd gedrag uitlokken Confused Het is goed (voor mij althans Wink )om dit nog eens te lezen Smile
Bericht Woensdag 1 Februari 2006 5:02 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by jamy_nl
[b]En een lekker nuchtere voetnoot Twisted Evil

Wink Ja!
Bericht Woensdag 1 Februari 2006 9:11 pm
jamy_nl
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Het gekke is ..... dit verslag heeft de hele dag door mijn hoofd gespeeld!

Net als Kinky (óók een bb-tje) gedraagt Troy (Okkie in veel mindere mate!) zich als pitt-bullguppie naar Daantje toe.
Peins, pieker, denk.... helaas jammer voor mij.... conclusie: ík moet op gedragsconsult en niet mijn 3-tal! Embarassed
Ik heb dit gedrag veroorzaakt! Onwetendheid én angst: "grote Daantje met grote (hak)snavel tegen kleine lieverdjes", ik heb het in het begin gezegd!!! en daar heb ik naar gehandeld. Confused

Vandaag heb ik het anders aangepakt, in de "geest" van het verslag zeg maar (geprobeerd althans! )
Het resultaat: (ik zal er een dagboekpaginaatje van maken) we voeren de spanning nog even op.... verbijsterend geweldig Exclamation Exclamation

Drie gaaitjes aan één eettafel (ieder op een eigen stoel, dat nog wel...) tevreden knarsen én poetsen.... mams vrolijk fluitend voor het raam (met ogen in haar achterhoofd, 't is best eng hoor Wink ) : ík heb géén probleem, ik heb géén probleem ..... KLOPT.... Zij óók niet! Twisted Evil
Ik was écht ondersteboven van geluk.... ik gun het ze zo, een beetje vriendschap en heel veel lol samen.... en dat heb ík onbewust verpest!!

wordt vervolgd Rolling Eyes Laughing
Bericht Donderdag 2 Februari 2006 1:09 am
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Als je het vervolg vertelt, vertel je dan ook hóe je het in praktijk gebracht hebt? Dát vind ik namelijk het moeilijkst, om te bedenken hóe je het precies uitvoert.
Alle 3 benaderd met 'de stapjes' en ze op die manier op een stoel gezet zonder aandacht te besteden aan het feit dat ze elkaar mogelijkerwijs in de veren zouden kunnen vliegen? Zoiets?
Wel verbijsterend hoe snel en direct deze aanpak blijkbaar werkt hè? Hartstikke fijn voor jullie alle 4, gefeliciteerd. (niet te hard zeggen natuurlijk, maar zo kunnen Mr. Green het niet horen)
Bericht Donderdag 2 Februari 2006 8:53 am
jamy_nl
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Tsjaaaa, daar heb ik ook de meeste moeite mee Marjet, een mens kan niet van de één op de andere dag ál zijn (foute) gewoontes afleren...
Ik ben begonnen met dat NIET aankijken.... (míjn 1e stapje zeg maar Razz )

Eerst wat speeltjes en papier op tafel gelegd, toen Daantje omzichtig benaderd en gevraagd of ze me wilde helpen.... stapte zó op (maar dat doet ze altijd Twisted Evil ) Daantje op een leuning gezet en die ging gelijk nieuwsgierig geworden de tafel op, daarna heb ik aan de lamp (ik wist niet waar ik anders moest kijken Wink ) gevraagd of O&T óók wilden komen helpen en die stapten ook probleemloos op (doen ze áltijd Laughing dus hier was ik nog niet veel verder!)
Aan de andere kant van de tafel op een stoel "gepoot" en me vervolgens nérgens meer mee bemoeid (uiterlijke schijn.... ppffff)
Natuurlijk vloog Troy op Daantje af en hing ze even later weer aan de zijkant van de stoel, normaal gesproken had ik dan ingegrepen, NU NIET, ík had immers geen probleem...... (wat is dát moeilijk zeg!)
Daantje zag in dat er van mijn kant geen hulp kwam en ver"mande" zich, klauterde overeind en keek die kleine opsodemieter eens vuil aan..... (ik werd ondertussen bijna loens van dat niet kijken Twisted Evil )
Voor het eerst zag ik (terwijl ik niet keek dus) dat Troy alleen maar aan het "happen" was omdat ie bang was!! Daantje zag dat (waarschijnlijk) ook en na een bijtbeweging richting Troy (die naar de andere stoel "Vluchtte!") negeerde ze hem totaal! Pas daarna vond ieder zijn/haar plekje en werd er driftig gepoetst en geknarsd.

Kijk (bij wijze van) geweldig is het nog niet.... dikke vrienden is iets teveel gezegd, maar ik zie het wel als een beginnetje!

Beetje duidelijker nu Marjet??!!
Bericht Donderdag 2 Februari 2006 3:48 pm
Patricia
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Nou voor mij is het in ieder geval duidelijk hoor Jamy, je hebt je officiële moederbrevet "ogen in je achterhoofd" gehaald Very Happy !! Oftwel alles zien zonder dat zij zien dat je alles ziet en dan niet laten zien dát je het ziet Laughing Helemaal geweldig en de lamp krijgt ook eindelijk eens aandacht (al zal die wel niet weten wat hij ermee moet Rolling Eyes ).

Ow dat beschermende is zo herkenbaar he? En ook het gedrag van Troytje "aanval is de beste verdediging" en daar dan de gouden tussenweg in vinden, zooo moeilijk! Nou vier jij maar fijn een feestje hoor, handjes in de lucht en dansend met het stel de kamer rond maar..dit alles in gedachten natuurlijk! Wink Goed gedaan en een heel goed voorbeeld (en aanzienlijk eenvoudiger te lezen Laughing ) van Hooi's stapjes.
Bericht Donderdag 2 Februari 2006 4:02 pm
floyd
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

ik vind het een heel goed verslag en zeker nog wel een paar keer door nemen helemaal super
Bericht Donderdag 2 Februari 2006 7:29 pm
kadoes
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik ben vandaag ook begonnen met niet aan kijken pffffff moeilijk hoor hahahaha.
maar het lijkt wel of ze er veel rustiger van worden.

goed van je hoor jaimy. ga zo door.
Bericht Donderdag 2 Februari 2006 7:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
jamy_nl
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ja hè kadoes, en onbewust deed je het ook veel vaker dan je dacht !
Bericht Donderdag 2 Februari 2006 9:36 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Dinsdag 7 Oktober 2008 10:33 am
  Berichten van afgelopen: