De advertentie van de Huisdiersuper

schacht zonder veren

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
maartje en nelis
Beginnende vlieger

schacht zonder veren  Reageer met quote  

Hai iedereen,

Ik heb een vraagje. Aan beide vleugels heeft Nelis een "gat" zitten. Alleen de schacht van aan beide kanten 4 veren zit er nog in, de veer zelf is afgebroken. Wat moet ik hier mee doen. Ik heb namelijk het gevoel dat het hierdoor niet door groeit. Moeten die dingen er uit of gaat dat vanzelf? Ik heb ook geen idee hier dit komt. Het ging heel symmetrisch eerst aan beide kanten 1 en dat is opgelopen tot 4 en dat is nu al zeker 2 tot 3 maanden zo! Nelis zit er zelf nooit aan als ik in de buurt ben, anders weet ik het niet. Heeft iemand enig idee hoe dit komt en wat ik er mee moet?

Groetjes Maartje
Bericht Woensdag 20 Februari 2008 11:42 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: schacht zonder veren  Reageer met quote  

Hoi Maartje, ik snap niet precies wat je bedoelt eerlijk gezegd.. Embarassed Zou je er een foto van willen nemen? Of een tekening van willen maken?
Bericht Donderdag 21 Februari 2008 11:18 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
maartje en nelis
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ik kan er nu even geen foto van maken, ben op mijn werk. Ik ga het zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Als je een veer hebt dan heb je het eerste stuk wat in de huid zit (de schacht). Daarna volgd pas de echte "veer". Nu zit dus alleen de schacht nog in de huid en de veer zelf is dus afgebroken. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Ik ga vanmiddag of morgen er wel een foto van maken.

groetjes
Bericht Donderdag 21 Februari 2008 1:02 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ah oké.. Het kan zijn dat de veer gewoon afgebroken is. Scuttle heeft hier ook z'n staartveren geminimaliseerd. Rolling Eyes Ik denk dat die pennen vanzelf uitvallen. Tenminste dat hoop ik! Ik zou er niet zelf aan gaan friemelen.
Bericht Donderdag 21 Februari 2008 11:24 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MarloesGetkate
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Volgens mij heb ik hier ook weleens alleen een schacht gevonden hoor.
Poetst hij misschien een beetje agressief?
Bericht Vrijdag 22 Februari 2008 12:15 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
maartje en nelis
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Er is vandaag eentje uitgevallen, ik hoop dus dat de rest er ook snel uit gaat! Hij poetst soms agresief. Over het algemeen doet hij het wel erg zorgvuldig en zeker als het om zijn staart gaat. Hij zit verder ook mooi en goed in de veren! Nu alleen die twee gaten even opvullen en het is weer compleet!
Bericht Vrijdag 22 Februari 2008 12:22 am
PeCe
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Zover ik weet vallen die schachten/pennen er vanzelf uit als ze bij de rui aan de beurt zijn. Dus als Nelis er geen last van heeft, dan lekker laten zitten. Het klopt wel dat ze niet meer aangroeien, dat is omdat ze zijn afgebroken. Maar bij de rui valt de veer/schacht er uit en komt er een nieuwe voor in de plaats.

Zoals anderen al aangeven komt het vaker voor door poetsen of spelen dat veren breken. Dan duurt het dus enige tijd, maar na de ruim komen de veren terug en ziet het er weer keurig uit. Tenzij die wild is met spelen, want dan kunnen nieuwe veren vanzelfsprekend ook weer snel breken, dan blijf je een beeld houden van bijvoorbeeld een rommelige staart. Daar komt het het vaakste voor dat ze afbreken met spelen of klauteren.
Bericht Vrijdag 22 Februari 2008 12:29 am
swanny
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Zoals al gezegd groeit het vanzelf weer aan, als die schacht eruit valt. slagpennen kunnen vaak wel 2 jaar blijven zitten voor ze ruien. Dus een papegaai laat niet alle slagpennen gelijk vallen, hij zou dan ook niet kunnen vliegen gedurende die periode. Het kan dus lang gaan duren. Trekken moet je absoluut niet gaan doen, want ze zitten bij het bot in de vleugel verankert.Dat is heel pijnlijk voor zo'n vogel. Als een vogel niet kan vliegen omdat hij teveel slagpennen verloren heeft kun je ze laten trekken bij een VA. Ik heb dat ook wel eens laten doen bij jonge vogels, waar de moeder de slagpennen head afgebeten. Ik laat de vogel dan verdoven en om en om de slagpennen trekken. Na 8 weken kan hij dan weer vliegen, zij het met wat extra moeite. De rest moet maar natuurlijk gewisseld worden. Niet dat de vogel daar veel knapper van wordt, maar ik doe het voor de (spier)ontwikkeling van de vogel. Door het om en om te laten doen hebben de nieuwe veren steun aan de oude stukken die blijven zitten, dat is beter voor de vogel. Nogmaals, laten doen door een VA onder verdoving, want het is anders heel pijnlijk voor de vogel. In jouw geval is het niet nodig, want de vogel kan vliegen.

Het gaat buiten de oorzaak van ruw poetsen ook om de mogelijke extra oorzaken weg te nemen. Een oorzaak van het breken kan zijn dat de vogel wat kalkgebrek heeft bij het aanmaken van nieuwe veren. Calci-lux helpt dan heel goed bij een grijsje. Een andere oorzaak kan zijn te droge lucht. Sommige vogels zijn daar gevoeliger voor dan andere. Als de lucht te droog is breken de veren makkelijk af. In dit geval zul je de luchtvochtigheid wat hoger moeten zien te krijgen. Hij zou tussen de 70% tot 80% moeten schommelen. Vaker een bad geven geeft maar deels een oplossing. Het kan ook een combinatie zijn van beide of alle 3 de factoren
Bericht Vrijdag 22 Februari 2008 8:26 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 1 December 2008 7:11 pm
  Berichten van afgelopen: