|
|
|
hans
Eitje
| Opvoeden Jonge papegaai |
|
|
Hoi Allemaal,
Sinds kort hebben we een lief jardinne papegaaitje gekocht, genaamd Nico
In de winkel ben ik aardig ingelicht over eten, drinken, verzorging, etc.
Ik heb verschillende boekjes gelezen en websites bekeken over het gedrag van papegaaien. Ik vraag me nu af of ik Nico goed aan het opvoeden ben.
Hoe verloopt de dag:
's ochtend als ik beneden kom rond 7:30, begint Nico al aardig wat geluid te maken (nog net niet echt krijsen). Ik praat dan tegen hem en geef hem schoonwater. Ik smeer mijn brood en ga naar me werk. Nadat ik de voordeur heb dicht gedaan stopt nico met geluid maken.
's avonds als ik thuiskom rond 17:30, begint Nico gelijk weer schreeuwen (niet krijsen). Ik ruim me werkspullen op en haal nico uit de kooi en ik ga samen met nico het avondeten klaar maken. Nico blijft schreeuwen ook al is ie uit zijn kooi en we staan in de keuken. Meestal geef ik hem een zonnepit als hij het opstappen goed heeft gedaan. Totdat het avond eten klaar is en ik heb nico's voerbakje gevuld wordt hij wat stiller.
Nico is nog vrij jong 16 weken ofzo. Ik heb hem gekocht toen hij 14 weken was. In het weekend krijgt nico natuurlijk meer aandacht....
Is dit een goed patroon voor Nico?
bedank voor de reacties alvast.
Groetjes
Hans |
Donderdag 24 Januari 2008 11:53 am |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Begrijp ik goed dat hij 's ochtends geen eten krijgt, of ben je het gewoon vergeten te schrijven ?
Want dan zou ik kijken of dat schreeuwen niet komt doordat hij gewoon honger heeft.
Is hij overdag helemaal alleen, van het moment dat je weggaat (zo rond de 8:00/8:30 ?) tot wanneer je rond 17:30 thuiskomt ? |
Donderdag 24 Januari 2008 12:04 pm |
|
|
hans
Eitje
Ja, ik ben zelf van 8:30 tot 17:00 weg. Mijn vriendin is op woensdag en vrijdag om 14:00 thuis. Ik geef hem s'ochtends geen eten omdat er nog genoeg eten in z'n bakje zit. Hij haalt volgens mij alleen de lekkere dingen eruit. Ik zet meestal als ik wegga de radio zachtjes aan. |
Donderdag 24 Januari 2008 12:09 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Welkom op het forum!! Ik vind Jardines schitterend!!
Wat voeren jullie Nico precies? En hoeveel? At hij helemaal zefstandig toen jullie m kregen of kreeg hij nog een papvoeding?
Cleo krijgt pellets, groente, fruit en noten (vooral als extraatje) en wat zaad. De pellets krijgt ze onbeperkt, het voordeel daarvan is ook dat ze niet alleen 'lekkere' dingen eruit pikt.
Wat betreft het schreeuwen, mits dat niet om eten is!!! Ik zou Nico pas aandacht geven als hij stil is, anders gaan ze schreeuwen aan aandacht linken en dat is onwenselijk als ie ouder is!! Ik neem Cleo als ik moet werken 's ochtends ook gezellig mee onder de douche en mee naar de keuken als ik ga ontbijten, dat vinden vogels vaak gezellig en zo hebben ze ook 's ochtends al wat aandacht gehad.
Ik weet ook niet of je al speeltjes hebt voor Nico in de kooi en daarbuiten? |
Donderdag 24 Januari 2008 1:28 pm |
|
|
hans
Eitje
hoi Laura,
Ik kreeg hem al toen hij van de pap af was. Hij at voornamelijk nog zaadjes maar ik moet hem langerzamerhand op pallets zetten. Heb jij dan aparte bakjes met pallets en zaadjes of meng jij deze door elkaar....
Nico heeft genoeg speelgoed in z'n kooi (een stok met knoppen, touwen met blokken eraan, bal met een belletje, etc).
Ik denk dat ik een apart bakje erbij ga zetten met alleen maar pallets en dan kijken wat ie doet. Ik begin nu te twijfelen dat hij schreeuwt om eten....
Over dat douche, neem je hem dan mee op je arm en ga je samen met hem douchen?? Wel komisch opzicht
Bedankt voor de reacties
groetjes
Hans |
Donderdag 24 Januari 2008 2:17 pm |
|
|
alexandraatje
Vliegende acrobaat
Hallo en welkom hier, als je hem mee neemt onder de douche zorg dan wel eerst dat je gaai gewiekt is anders kan hij wegvliegen en tegen een raam aan knallen of zo en zich flink pijn doen.
bij ons gaan de gaaien heel vaak mee in de doouche. mijn stiefdochter neemt er meestal 3 tegelijk mee en speelt dan met ze. als ze er eenmaal aan gewend zijn vinden ze het douchen heerlijk. je kunt de pellets gewoon mengen met de zaadjes hoor. maar ook stukjes fruit mag je geven. zet klassieke muziek op als je gaat werken, dat werkt vaak rustiger voor de dieren. |
Donderdag 24 Januari 2008 4:14 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hoi welkom hier,
Ik zou ook in de eerste plaats even op zijn eten letten. Dat schreeuwen kan van de honger zijn, is dit niet zo dan moet je zijn geschreeuw negeren, zelfs niet naar kijken. Is hij stil, direct belonen. Als hij gewoon even roept, niet schreeuwt, kan je antwoorden. Onze Jos heeft dat schreeuwen ook eens getest maar bracht hem alleen eenzame minuten op en nu doet hij dat niet meer om mijn aandacht te krijgen. In het begin gaat dat niet simpel zijn maar doorzetten, niet laten doen door dat zielige kopje, daarna ga je er de vruchten van plukken. En inderdaad, 's morgens voor je vertrekt ook nog zijn tijd geven en even vrij laten. Betrek hem in dingen en sta eventueel een half uurtje vroeger op en je gaaitje zal zo gelukkig zijn voor die extra tijd.  |
Donderdag 24 Januari 2008 8:26 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Hans,
Als nix anders, zou ik het in ieder geval omdraaien en 's ochtends nieuw voer geven. Ze hebben na de nacht honger (je zou moeten zien hoe ze hier op de bakjes afrennen ) en het is belangrijk dat ze de energie aanvullen. Kans is dat hij dan ook veel betere stemming heeft in de loop van de dag, met een lekker vol buikje, en als hij voor 's avonds alleen hetgeen overhoudt wat hij minder lekker vindt, heb je er zelf minder last van, als hij chagrijnig gaat slapen  |
Donderdag 24 Januari 2008 9:28 pm |
|
|
hans
Eitje
Hehe.. meer reacties fijn
Ik haal Nico nu ook s'ochtends eruit al ik me brood ga smeren en ze water bakje verschoon. Ik heb nu ook een extra bakje in de kooi met alleen maar pallets. De zaadjes ga ik alleen s'avonds geven dus een soort extraatje. De pallets zal ik gewoon bijvullen als deze op zijn.
Nogmaals bedankt voor de reacties
Groetjes
Hans |
Vrijdag 25 Januari 2008 8:57 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hans,
Het is zeker al niet slecht dat je Nico nu ook meeneemt als je je brood gaat smeren. Vindt ie dat fijn? Zie je dat hij daarvan geniet van die extra aandacht? Hoe doet ie nu als je zijn pellets 's morgens geeft?
Groetjes |
Vrijdag 25 Januari 2008 10:04 am |
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
Hans, je kunt de meeste vogels niet zomaar overzetten van zaad op pellets!!! Ze moeten ze nl. eerst leren eten, anders laat ie ze misschien liggen en wacht tot jij 's avonds met dat beetje zaad komt aanzetten en dat is niet je bedoeling..
Je kunt helpen door 'samen' de pellets te eten, doe alsof jij ze eet en maak m zo nieuwsgierig (lekker overdrijven..mmmmm lekker joh!) Als ie dan ook wil kun je m er een geven en beloon m als ie het eet. Je kunt ze ook fijnmaken en mengen met fruit wat ie erg lekker vindt (bij Cleo mengde ik stukjes pellets met appel, haar favo fruit en deed er steeds meer pellet door) of een piepbeetje vruchtensap. Op www.parrotbunch.com staat ook een schema wat je kunt gebruiken. Eet Nico de pellets goed, dan kun je zaadjes idd als extraatje geven, maar ik doe dit niet op vaste tijden. Anders gaan ze erop zitten wachten, de slimme krengen
Wat betreft het douchen, Cleo ging ook ongewiekt gewoon mee onder de douche, die vond het allemaal prima. Als je gaai wat angstiger is kun je m ook gewoon even op de handdoekenstang laten zitten, das ook gezellig en de stoom is ook al goed. Als dat niet meer eng is, dan kun je een stapje verder gaan, bijv. de douchewand. De directe douchestraal vindt ze hier nooit zo geweldig, maar spatwater wel!! Als je met je gaai in de badkamer bent, pas dan op met spuitbussen, die gassen zijn nogal slecht voor de longen van je gaai...  |
Vrijdag 25 Januari 2008 10:24 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Opvoeden Jonge papegaai |
|
|
Hoi Hans.. Ik weet niet of Jardines dit met deze leeftijd kunnen hebben maar sommige vogels hebben, als ze naar een ander huisje gaan, een terugslag met het zelfstandig worden. Ze worden dan weer een beetje 'baby'.
Kan je evt een filmpje maken van zijn geschreeuw? Zonder hem extra aandacht te geven? (Ik weet het, dit is een lastige!)
Maakt hij er nog bepaalde bewegingen bij?
Eet hij de pellets al? |
Vrijdag 25 Januari 2008 11:03 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
|
quote:
Originally posted by Laura B
Je kunt helpen door 'samen' de pellets te eten, doe alsof jij ze eet en maak m zo nieuwsgierig (lekker overdrijven..mmmmm lekker joh!) Als ie dan ook wil kun je m er een geven en beloon m als ie het eet. Je kunt ze ook fijnmaken en mengen met fruit wat ie erg lekker vindt (bij Cleo mengde ik stukjes pellets met appel, haar favo fruit en deed er steeds meer pellet door) of een piepbeetje vruchtensap. Op www.parrotbunch.com staat ook een schema wat je kunt gebruiken.
... Of je maakt er geen grote zaak van en geeft het als 'gewoon dat wat we eten'
(En blijft uiteraard voorzichtig monitoren of hij niet afvalt en wel degelijk eet, want in een klein percentage gevallen willen ze liever uithongeren dan eten wat ze niet kennen. Maar hij is nog jong, dus een goede gelegenheid om allerlei soorten voer te introduceren)
Sorry Laura, ik weet dat jouw methode ook werkt en handig is voor vogels die moeilijk doen. Maar ik ben overtuigd dat een hele grote deel van de reactie van een papegaai komt door de attitude van het baasje zelf - ze kunnen zo goed onze lichaamstaal lezen. Waarom al er van uitgaan dat het moeilijk zal gaan ? Als je er met die verwachting naar toe gaat, kan je wedden dat hij merkt dat er iets 'raars' is om dat voer heen, en nog minder de neiging heeft om het te proberen. En dat zou jammer zijn, als je het eerst op de simpele manier kan proberen
Bovenstaande is uit ervaring ... ik kan je vertellen dat als ik hier met iets nieuws aankom en het in de voerbakjes doe, ze er op afrennen, nieuwsgierig wat het is. Als ik zo aankom met laten zien hoe geweldig leker het is en het zo aanbied, dan nemen ze het gegarandeerd niet - ook als ik het echt meen en het zelf echt lekker vind .
En dat merk ik hier eigenlijk alles aan; als ik een nieuw speeltje gewoon ophang, zitten ze erbij en mij wegjagen van HUN speeltje nog voor ik de quicklink dicht heb; als ik op ze afkom om het voor te stellen, of het ergens in de buurt plaats ala de 'verplaats het speeltje een halve cm per week naar de kooi toe' methoden, dan krijg ik hier wel hele rare blikken en ook drama.
Hier werkt het in ieder geval zo ... beetje (op een gevoelige manier, natuurlijk) normaal doen, en dan nemen ze het ook over. |
Vrijdag 25 Januari 2008 11:45 am |
|
|
hans
Eitje
Ik weet dat ik Nico niet zomaar op pallets kan zetten. Nico begint wel langzamerhand pallets te eten. Ik heb ook een tijdje pallets en zaadje door mekaar gemixed. Hij at toen wel de pellets, niet alles maar wel een deel.
Nico voelt zich denk ik wel op z'n gemak, als ik me boterhammen aan het smeren ben. Hij loopt dat over het keukenblad en begint te proeven aan me boterhammen .
Ik moet het allemaal maar even aanzien....
Nog bedankt voor de reacties
Groetjes
Hans |
Vrijdag 25 Januari 2008 1:45 pm |
|
|
Laura B
Moderator

... Of je maakt er geen grote zaak van en geeft het als 'gewoon dat wat we eten'
(En blijft uiteraard voorzichtig monitoren of hij niet afvalt en wel degelijk eet, want in een klein percentage gevallen willen ze liever uithongeren dan eten wat ze niet kennen. Maar hij is nog jong, dus een goede gelegenheid om allerlei soorten voer te introduceren)
ShiNaye, ik heb andere ervaringen. Jonge vogels zijn in een kwetsbaar stadium. Juist dan is het erg belangrijk dat ze goed eten. Je kunt er vanuit gaan dat ze alles zomaar eten, maar hier werkte dat niet. Ze liet het gewoon liggen. Ik ben het ermee eens dat je het best kunt proberen..voor een dagje. veel langer zou ik het niet aandurven. Trouwens, ik zou die methode alleen aanraden voor pellets, omdat dat als hoofdvoer echt gegeten moet worden. Verder kiep ik net als jij gewoon alles in het bakje, dat is Cleo ook van jongs af aan gewend, ze eet echt alles wat ik haar voorzet (type vuilnisbak)
Maar die pellets in het begin...  |
Vrijdag 25 Januari 2008 2:02 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 1 December 2008 8:22 pm
|
|
|
|