De advertentie van de Huisdiersuper

Opvoeden Jonge papegaai

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Daarom zeg ik er ook bij dat jouw tips goed zijn ... want dat zijn ze zeker wel Smile maar ik dacht waarom niet ook even de meest simpele methode noemen Wink wie weet werkt het bij Hans ook.

Het ligt ook niet makkelijk. Voor jonge vogels is het inderdaad heel belangrijk dat ze goede voeding krijgen - maar die een of twee, bij wijze van, soorten zaadjes die hij het lekkerst vindt en er uit kiest zijn ook zeker ver van compleet voer, dus dat hij ook wat anders pakt is ook nodig ...

Aan de andere kant, hij is nog heel jong. Met 16 weken heb je volgens mij toch echt vrij grote kans dat hij makkelijk toegeeft ... in de natuur laten de ouders hem ook van alles zien als 'gewoon wat we eten', ze vragen niet of hij het lekker vindt Wink
Bericht Vrijdag 25 Januari 2008 2:52 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hans,

Hoe is het nu met Nico? Is het al wat beter dat krijsen of schreeuwen? Hoe doet ie het nu in het algemeen? Confused
Bericht Maandag 28 Januari 2008 8:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
hans
Eitje

Reageer met quote  

Hoi Sarah,

Met nico gaat het voor de rest goed... Alleen moet ie denk ik nog wennen aan alleen zijn. Want als we thuiskomen en nico eruit laten blijft hij schreeuwen, ook als hij eten heeft gekregen. Is dit geschreeuw dan aandacht vragen??

Groetjes
Hans
Bericht Maandag 4 Februari 2008 6:08 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Zeker weet ik dat natuurlijk niet maar hou even vast aan je routine en het zou best wel kunnen dat het aandacht vragen is hoor. Joske roept ook heel veel als hij mij niet ziet, in het begin krijsen maar op krijsen reageerde ik niet. Op een ander geluidje wel en dan riep hij terug. Had ik geen zin om nog verder te reageren dan deed ik dat ook niet en na een tijdje werd hij stil, nu weet hij dat al snel. Hij probeert natuurlijk wel maar ik laat me niet vangen. Hij probeert de liefste dingen maar als ik niet wil of genoeg terug gezegd heb en bezig ben en echt even geen aandacht kan geven of hij even niet bij me kan (aan het fornuis of zo) dan is dat zo en moet hij dat goed vinden. Leren ze wel hoor maar je moet het echt tijd geven, gaat niet zo snel als we zelf zouden willen. Hou ons op de hoogte hé en succes Wink
Bericht Maandag 4 Februari 2008 6:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
hans
Eitje

Reageer met quote  

Update Nico:

De ene dag gaat beter dan de andere. Nog een vraagje: s'ochtends gaat nico voor een kwartier eruit en s'avonds mag hij de hele avond eruit. Alleen als ik dan thuiskom maakt hij gelijk een hoop kabaal. Moet ik dit nou negeren of juist aandacht geven. Ik vind het vrij moeilijk inschatten wat ik nou moet negeren... Als nico eruit is en op me hand zit maakt hij dit geluid ( http://www.xs4all.nl/~hbooms/nico.wav ). Ik geef nico als ie wat goed heeft gedaan een pijnboompitten. Alleen lijkt het ernu op dat ie altijd om zeurt...

Bedankt voor de hulp

Grtz
Hans
Bericht Donderdag 7 Februari 2008 6:59 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ik moest eventjes kijken bij je vorige berichtjes of je een bonte boer hebt, want ik herken dit geluid. Laughing Gaat hij, als hij het geluid maar, op en neer met z'n koppie? Volgens mij is dit bedelen. Ik ga even teruglezen of je een hele jonge papegaai hebt. Very Happy
Bericht Donderdag 7 Februari 2008 7:12 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik was ook even aan het kijken Sue over welke vogel het hier terug ging maar eerlijk gezegd Hans vind ik dit niet zo'n vreselijk geluid. Je kan het inderdaad wel volgens mij plaatsen als een bedel-geluidje. Maar wil daarom niet zeggen dat je daar moet op ingaan met pijnboompitjes, enkel als beloning is goed wat je doet.
Wat het andere negeren betreft, dat moet je zelf een beetje uitmaken vind ik of het je uitkomt om hem aandacht te geven of niet. Je kan met iets bezig zijn waardoor je echt geen aandacht kan geven maar soms leren ze al tevreden zijn met een babbel en kan je ondertussen verderdoen. Doe ik hier ook wel eens, niet altijd, als ik in de keuken bezig ben. Enkel schreeuwen moet je echt wel negeren anders weet hij heel snel dat dat de manier is om aandacht te krijgen en dat wil je niet hebben. Ik hoop dat je hier iets mee bent, indien niet, stel je vragen. Als ik het niet weet of vastzit dan roep ik wel even naar Sue. (ik ga niet schreeuwen naar haar want dan gaat ze mij negeren Wink )
Bericht Donderdag 7 Februari 2008 7:18 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Hey Sarah.. Zo erg is het nu ook weer niet. Ik ben best vriendelijk hoor en ben niet snel boos te krijgen! (hoop ik!) Laughing
Bericht Donderdag 7 Februari 2008 7:51 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Nee hoor, ik maakte even duidelijk dat we het schreeuwen negeren en dat ik daarom ook niet naar jou zou schreeuwen maar volgens mij snap je heel goed wat ik bedoel en ben je gewoon met mijn voeten aan het rammelen. Confused
Bericht Donderdag 7 Februari 2008 9:29 pm
hans
Eitje

Reageer met quote  

Hoi sarah en Sue
Het is een jardine papegaai... :p
Als we binnen komen is het gelijk al geschreeuw (vind ik). Hij gaat dan met z'n kopje heen en weer voor de ingang van de kooi zitten. Het moeilijkste van dit hele gebeuren is wanneer je hem nou wel aandacht moet geven en wanneer niet Confused
Dat bedel geluidje kan wel. Moet ik dit ook gewoon negeren?

Groetjes
Hans
Bericht Donderdag 7 Februari 2008 10:21 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als hij zo voor de ingang zit te doen van zijn kooi dan lijkt het mij dat hij eruit wil. Ons grijsje doet dit ook wel eens maar kabaal maakt hij daarom niet, hij maakt geluidjes, probeert vanalles. Als ik thuiskom begroet ik mijn honden, hang ik mijn jas weg en zo en ga ik Joske begroeten. Even kopje krabben, even tegen praten, soms mag hij eruit soms ook niet, hangt er vanaf wat ik moet doen. Je kan niet in een vaste routine leven. Jij bepaalt hoe en wat maar het is maar een kleine moeite, vind ik, om even goeiedag te gaan zeggen, even vragen of hij braaf geweest is, of hij plezier gehad heeft, of hij je gemist heeft. Oké, hij snapt het misschien niet allemaal maar je legt andere klanken, je raakt hem aan, het is zijn tijd. Jij beslist of het de moment is en het gaat om hem uit de kooi te halen. Gaat dit niet, dan blijft hij zitten.
Een echte bepaling van wanneer wel en wanneer niet negeren moet jij bepalen en kan ik moeilijk doen want ik hoor hem niet en weet ook niet wat jou stoort en wat hij juist doet. Maar, ik weet dat ik hier in het huis rondloop en ik loop hier, als ik daar op let, eigenlijk veel te praten in het wildeweg zoals ze zeggen. Joske die "praat" dan terug. Soms ben ik zelfs tegen de honden bezig en denkt hij dat het tegen hem is. Goed, als hij dat denkt is dat aandacht voor hem maar ik ga echt niet bij elk woord voor zijn kooi staan hoor, dat vergeet hij maar. Dat vraagt hij ook niet maar ze moeten het gewend gemaakt worden. Heeft Nico genoeg afwisseling in speelgoed? Dat is ook iets waar je moet aan denken, ik verander alles van speelgoed elke week. In het begin is het wat duur maar elke 3 weken dan komt iets terug wat hij al gehad heeft, tenzij hij het gesloopt heeft natuurlijk Confused . Merk ik dat hij weer een dag heeft waar hij één en al een energiebom is wel dan neem ik mij een leeg rolletje wc-papier, dan neem ik een velletje keukenpapier, in dat keukenpapier leg ik wat nootjes of iets wat hij graag heeft, ik knoop dat wat dicht en steek dat in zijn wc-rolletje. En hup, zijn kooi in, gegarandeert is hij er even zoet mee. Nu heeft hij het al wat door maar als Nico dat nog nooit heeft gehad dan kan je hem dat het beste aanleren door eerst te beginnen met gewoon het dichtgeknoopt propje keukenpapier zonder wc-rolletje in zijn kooi te leggen, niet te moeilijk beginnen want dan gaat hij het niet vinden. Keukenpapier knoopt wat moeilijk maar als je dat heel voorzichtig doet lukt dat wel. Eens hij dat propje keukenpapier door heeft, kan je het rolletje erbij nemen, dan steek je het propje keukenpapier er in maar zo dat het er meer uitsteekt al erin, en zo in de kooi leggen. Heeft hij dat door dan kan je het de volgende keer wat verder steken. Wedden dat hij het snel zal doorhebben als je zijn favoriete snoepjes erin steekt. Allemaal trucjes om te bezig te houden. Ik hoop dat je hier iets mee kan doen. Of een golf balletje geven, kan even wennen zijn maar lol hebben ze er wel mee hoor. Ook een dopje van een plastiek fles is voor een gaaitje lol. Maar met die dopjes hou je ze wel beter een beetje in de gaten want daar kunnen ze wel stukjes afbijten. Is hij het beu, wegnemen, niet laten liggen, morgen kan je hem iets anders geven. Elke dag proberen hem met iets bezig te houden. Het stimuleert je gaaitje en gaat ongewenst gedrag tegen. Ik hoop dat het je helpt en dat je hier iets mee bent. Succes. Wink
Bericht Donderdag 7 Februari 2008 10:42 pm
hans
Eitje

Reageer met quote  

Bedankt voor de info sarah.... tot nu toe heb ik iets van 3 spelletjes die ik elke week wissel. Houtenknijpers vind nico fantastisch. Die keukenpapier truc zal ik wel eens proberen...

groetjes
hans
Bericht Donderdag 7 Februari 2008 11:51 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hou ons zeker op de hoogte hé. Er zijn zoveel dingen die je kan doen en gebruiken en die helemaal niet duur hoeven te zijn. Denk bijvoorbeeld ook aan baby-speelgoed.
Bericht Vrijdag 8 Februari 2008 8:36 am
hans
Eitje

Reageer met quote  

Ik zal vanmiddag even proberen om het geluid op te nemen als ik thuiskom. En wil ik graag jullie mening of ik dit moet negeren Smile
Bericht Vrijdag 8 Februari 2008 11:48 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Doen Hans, het is soms echt moeilijk te oordelen als je het niet hoort. alvast bedankt. Wink
Bericht Vrijdag 8 Februari 2008 12:01 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 1 December 2008 8:53 pm
  Berichten van afgelopen: