De advertentie van de Huisdiersuper

mag je en papegaai knuffelen?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
OmaLisa
Vlieger

mag je en papegaai knuffelen?  Reageer met quote  

Ik lees hier en daar nog weleens dat er mensen zijn die geen voorstander zijn als je een papegaai knuffelt of kroelt, behalve als beloning dan.

Mijn Bboertje is een echte knuffelkont, ik sta regelmatig bij zijn speelplaats op hem een koppie krauw te geven, even maar en loop ik weer door.

Zorro (grijze roodstaart) vindt af en toe zomaar een kroel op zijn kop ook heerlijk, en Zara wil dat af en toe ook.

Ik zie er echt geen kwaad in, zolang ze geen voer opgeven en geen partner gedrag vertonen, is er toch niks aan de hand?

Ook hoor ik weleens zeggen dat ze niet willen dat vreemde hun gaai zomaar aaien, ik waarschuw altijd dat ze kunnen bijten, maar als onze gaai door vreemde geaaid wil worden dan mag dat van mij.
Meestal durven mensen dat niet meer na mijn waarschuwing, logisch!!! Confused

Hoe denken jullie daar over, ben benieuwd Wink
Bericht Vrijdag 16 Maart 2007 6:54 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Marlies R
Vlieger

Reageer met quote  

Nou, ik denk dat je er bij verschillende vogels ook anders mee om moet gaan. Wat ik lees van de meeste grijze roodstaarten en heb gezien van de genen in mijn directe omgeving is dat die meestal wel even een aai over de bol willen, maar dat die niet zo snel zich helemaal "over geven" aan het knuffelen.

Als je mijn witkuif kaketoe pakt, die gaat het liefst helemaal tegen je aan liggen, ogen dicht, en dan lekker knuffelen. Daar zit natuurlijk nogal een verschil in.

Ik denk dat knuffelen zeker niet slecht is. Maar dat je afhankelijk van de vogels die je hebt daar wel bepaalde regels in moet hebben. Bij een grijze roodstaart (bijvoorbeeld) zal dat waarschijnlijk niet zo nauw komen. Maar bij alle kaketoe soorten die over-knuffelig zijn, moet je er wel voorzichtig(er) mee zijn. Als je ze zelf ten alle tijden laat beslissen wanneer jij ze moet knuffelen, dan komt er een verschuiving in machtseevenwicht. Dat lijkt in het begin misschien leuk, maar dat kan met der tijd verkeerd gaan. En iedereen weet dat het met kaketoes dan ook echt flink verkeerd kan gaan. Bij de kaketoes heb ik als regel dat er altijd geknuffeld mag worden, maar dan wel op MIJN verzoek. In principe moeten ze gewoon netjes op de knie zitten. En pas wanneer ik aangeef dat ik wil knuffelen, mogen ze lekker naar me toe komen. Dit gaat niet altijd goed, die koppies zijn soms gewoon onweerstaanbaar, maar dit is wel wat ik altijd probeer te doen.

Betreft vreemden, dat moedig ik alleen maar aan! Ik vind het belangrijk dat mijn vogels sociaal zijn. Als we buiten lopen wil ik niet bang hoeven zijn dat ik bijvoorbeeld met iemand links van mij sta te praten en dat een kind rechts van mij dan keihard in zijn vingers wordt gebeten. Wanneer er mensen langs komen zeg ik meestal zelf, "je mag hem best even aaien hoor". Hangt natuurlijk wel een beetje van de persoon af.
Bericht Vrijdag 16 Maart 2007 8:35 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Danny
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik ben het met Marlies eens.

Coco het grijsje hier vind het wel heerlijk om gekroeld te worden.

Kijk wel uit als je gaaien broeds zijn. Vooral achter over het ruggetje en nog ergens,ben ff vergeten Embarassed ,zijn dan zeer gevoelige plekjes en zeer opwindend voor ze. Ze gaan zich dan zeker gevleid voelen.

Verder waarschuw ik de mensen wel,dat gaaien net zoals een hond toch ineens kunnen bijten,maar probeer ze zeker over te halen om onze gaaien te aaien.
Bericht Vrijdag 16 Maart 2007 9:22 am
ilona_21
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

haha coco knuffelen en bijten... ?? nee gelukkig gaat dat niet samen... Laughing
charlie houd er maar niet zo van Rolling Eyes
en rocco ook wel maar zoals danny zegt... die bijt alstie er geen zin meer aan heeft !! Embarassed
Bericht Vrijdag 16 Maart 2007 10:30 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Cleo is ook wel dol op knuffelen en soms gaat ze er al klaar voor zitten, maar net zoals marlies zegt, ik wil de bepaler zijn of er wordt geknuffeld of niet...Maar ach, ik laat me ook wel eens overhalen hoor Laughing Laughing
Bericht Vrijdag 16 Maart 2007 10:36 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
OmaLisa
Vlieger

Reageer met quote  

Ik ben blij dat te horen, en ben het helemaal met jullie eens.
Ik denk dat je ook naar je papegaai moet kijken, hoe hij reageert, en of hij dat wel wilt.

Ik knuffel ze regelmatig als ik ff langs loop, een koppie krauw er tussendoor.

Josje had heel in het beging dat hij ging kokhalsen en verliefd gedrag ging vertonen, maar dan zette ik hem weer terug op zijn speelboom liet hem even links liggen, maar hij was het ook zo weer vergeten.
Toen beet hij ook iedereen, maar dat is nu over.
Hij is tegenover vreemde mensen ook veel liever geworden.

Dieren hebben ook liefde nodig door aanraking, waarom zou je ze niet geven d.m.v een knuffel of een aai
Wink

Ik zie daar echt geen kwaad in, en tot nu toe zijn ze alleen maar liever erdoor geworden.

Bij vreemde mensen weet ik nooit hoe ze reageren, bij de ene staan ze het toe, en de andere wordt gelijk gebeten, voor de lieve vrede zeg ik dan maar dat hij kan bijten.
Jammer genoeg durven mensen dan niet meer te aaien of op te laten stappen.
Maar ik ben bang dat als mensen gebeten worden zonder dat ik waarschuw, ze kwaad worden, je hebt rare mensen tegenwoordig Confused

Maar goed, ik hoop dat er nog andere zijn met een mening. ik ben nog steeds zeer benieuwd Wink
Bericht Vrijdag 16 Maart 2007 11:08 am
Karel-gek
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik kroel eigenlijk heel veel met Karel.
Hij heeft mijn aandacht en liefde ook wel nodig denk ik.
Ik denk ook dat er je er bij bepaalde omstandigheden rekening mee moet houden: als ze broeds zijn bijv -> wat Danny ook al zegt. Smile
Bericht Vrijdag 16 Maart 2007 12:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Ziya
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ligt aan de vogel, meeste houden er niet van om geknuffeld te worden, sommige ook niet om geaaid te worden..
Bericht Vrijdag 16 Maart 2007 2:05 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
esjo
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Herman is meeste tijd ook niet zo'n knuffelkont. (dat was toen hij zijn pootje had gebroken wel anders)
Af en toe kroel ik hem even, maar hij heeft er al snel genoeg van.
Wel geef ik hem bijna elke dag reiki, en dat vindt ie dan weer heerlijk. Hij blijft dan echt een paar minuutjes rustig zitten.
Bericht Vrijdag 16 Maart 2007 4:50 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik knuffel soms wel...en soms ook te veel. Waarom te veel? Nou, omdat ik merk dat een partner band niet in 1 keer opgebouwd is...maar dat een tijdje duurt. ALS ze dan hitsig worden ben je eigenlijk te laat...immers heb je al de indruk gewekt dat je zn partner was en wijs je ze ineens af. Ook wil ik niet dat ze zich zo aan mij hechten dat ze anderen gaan bijten...en dat gebeurd vaak genoeg heb ik gelezen . Mjah...zoals gezegd...ik ga soms echt wel de fout in , vooral bij Guano en (helaas) merk je daarvan de gevolgen Embarassed Oh ja, ik aai niet op hun rug ofzo, maar geef gewoon een kriebel Wink liefst als ze er iets voor gedaan hebben Smile

Ik heb ook liever niet dat anderen dat aaien oid zomaar bij mn vogels doen omdat ik dat gewoon niet nodig vind. Tenslotte hoeven ze ook niet allemaal aan mij of mn kinderen te zitten. Daarbij zijn het ook geen honden of knuffeldieren en kan contact ook heel leuk zijn als de handen thuis blijven. Opstappen enzo vind ik wel goed en dat gaat prima, vooral met de minder geknuffelde vogels Very Happy

In de winkel zie je soms wel vogels die bij iedere voorbijganger hun kopje scheef houden en dat heeft in mijn ogen iets sneus Sad Ik ga daar meestal dus ook niet op in, maar pak iets en laat dat zien en praat gewoon met de vogel....vinden ze vaak erg leuk Very Happy Max deed dit trouwens ook...nu nog, maar gelukkig niet meer zo dwangmatig en vind hij een gesprekje net zo fijn Laughing
Bericht Vrijdag 16 Maart 2007 6:02 pm
coco&joyce
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

coco vind het heerlijk om lekker geaaid te worden en afentoe met mn neus en wang langs zn koppie tegaan verder wil ie er niks van weten hij stapt ook nog niet op dus daar kan het ook aan liggen
gompie is nog niet tam genoeg om geaaid te worden Confused ik probeer het wel maar hij wordt dan erg boos dus dan laat ik hm mmar met rust
Bericht Vrijdag 16 Maart 2007 7:42 pm
MarloesGetkate
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Bob is gek op kroelen en Emma wil echt helemaal geknuffeld worden. Ze is een grijsje, maar daar merk je weinig van. Overdag is een aaitje genoeg, maar 's avonds gaat ze helemaal tegen je aan liggen en wil ze genkuffeld worden (om vervolgens in slaap te vallen). Ik heb hier niets op tegen, maar doe het wel met mate. Vooral Bob wordt weleens hitsig en dan zet ik hem gewoon even weg.
Bericht Vrijdag 16 Maart 2007 10:21 pm
OmaLisa
Vlieger

Reageer met quote  

Bedankt voor jullie reacties Smile

Ik vind het ook, lekker knuffelen als ze dat willen, en gewoon je gezond verstand gebruiken.
Jij bepaalt hoe en wanneer, dan is er niks aan de hand.
Het is denk ik ook een heel verschil per papegaai, je moet dat even aanvoelen denk ik Wink
Bericht Zaterdag 17 Maart 2007 3:23 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: mag je en papegaai knuffelen?  Reageer met quote  

Tja, ik probeer m'n gaaien zo weinig mogelijk te knuffelen, behalve als ze iets goed doen dan. (Ik ga ook vaak de fout in hoor, ze kunnen zó aandoenlijk zijn dat je ze niet kán negeren hahaha!)

Ik heb net een boekje gekocht van Bonny Talsma. Hierin wordt knuffelen ook niet echt aangeraden. (Knuffelen om te knuffelen zeg maar)

Ik wil eigenlijk ook niet dat mensen mijn gaaien zomaar aaien. (In principe) En helemaal niet zonder te vragen!!
Gaaien kúnnen uithalen, en als ze dat doen is 't meteen een 'rotgaai' (met alle gevolgen vandien, mensen kunnen schrikken en ze een mep geven)
Iago vindt het meestal wel best. Hij loopt wel als hij niet geaaid wil worden. Als mensen dan beledigd zijn, zeg ik ze dat zij waarschijnlijk ook niet door iedereen geaaid willen worden.
Bericht Zaterdag 17 Maart 2007 10:39 pm
Cosch
Vlieger

Reageer met quote  

Ik probeer ook niet te veel te knuffelen. Of het alleen bij koppiekrauw te houden. Ik vind het naar als ze voer voo rmij gaan opgeven. Is zo onnatuurlijk! En dat kan ook nooit goed zijn.
Coco heeft misschien in de 4 jaar dat hij hier is2x voer opgehaald. En Kaya nog nooit terwijl hij het wel bij anderen doet die hem heel erg aanhalen. Dus dat is ook al een teken voor mij dat ik het zo goed als alleen bij koppiekrauw wil houden.
Bericht Zondag 18 Maart 2007 6:41 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk papegaai(en) 

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 1 December 2008 10:09 pm
  Berichten van afgelopen: