De advertentie van de Huisdiersuper

Ik word gek van Jos zijn gedrag met zijn bakjes

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Ik weet het niet, moeilijk in te schatten. Mijn idee is een beetje hetzelfde als met speeltjes; als je genoeg interessant toegestaan knaagmateriaal aanbiedt, heb je een kleinere kans dat hij iets opvreet wat je liever niet hebt. Zo iets ... maar zoals gezegd, ik schrijf maar wat, want ik heb geen idee waarom hij dat doet, en dat is dan een beetje schieten met je ogen dicht. Je kan het altijd proberen denk ik, keukenpapier ruimt makkelijk op Laughing
Bericht Woensdag 9 Juli 2008 9:05 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: Ik word gek van Jos zijn gedrag met zijn bakjes  Reageer met quote  

He bah, wat vervelend Sarah! Sad Het vastmaken van de bakjes is op zich goed op te lossen. Er zijn handige bakjes verkrijgbaar die vast te klikken zijn. Je kan ze bevestigen aan de stok. Ze zijn niet duur en van rvs.
Maar, het gestrooi van Joske? Hoe reageer je er zelf op? Je bent merkbaar geïrriteerd, laat je dat ook merken aan hem? Want waarschijnlijk vindt hij dat erg amusant!
Je hebt ook voedercassettes die een kleinere opening hebben boven een grote bak zodat ze niet kunnen scheppen, maar ik betwijfel of dat werkt aangezien ik denk dat Joske het gewoon leuk vindt om jou geïrriteerd te zien. Embarassed
Bericht Woensdag 9 Juli 2008 9:15 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Ik vraag me af wat de reden is dat hij dat doet. Bij Tas is het simpel, die speelt gewoon met alles dus waarom zou hij het eten uitsluiten, en hij vindt het niet erg om daarna 100x op en neer te klimmen om telkens een pellet op te rapen en weer op zijn stokje hoog op te eten.

Zazu was eerst ook erg verspillend met z'n eten. Sinds kort moet hij werken voor z'n eten en nu doet hij ineens een stuk zuiniger. Laughing
Ik dénk dat het gewoon aanbieden in het bakje de oorzaak was van zijn geslinger met eten. Het is té gemakkelijk voor die knappe koppies.
Bericht Woensdag 9 Juli 2008 9:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. In de natuur krijgen ze het ook niet zo op het blaadje geserveerd, en naast het eten zoeken hebben ze nog vele malen meer te doen dan de meest gelukkige papegaai in gevangenschap. Geen wonder dat ze naar andere bezigheidjes zoeken als ze in een halfuurtje klaar zijn met eten en voor de rest een beetje rond kunnen kijken.

Ik zou ze hier ook graag overzetten op foraging, maar ik heb nog geen makkelijke manier gevonden, want ik voer vrij veel vers of zacht voer (die mix van groente en bonen), dus al die acryl voeders zijn niet te gebruiken, maar ook geen WC rolletjes, papieren lunchzakken en dergelijke, want daar kun je geen plons nat voer in scheppen Confused
Bericht Woensdag 9 Juli 2008 9:24 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Nou.. Ik denk dat je het nog wel eens mis kan hebben. Mr. Green Ik heb vorige keer namelijk plakkerige juvenile in de platte feeder gedaan. Werkte perfect, een paar uur later was dat ding bijna helemaal leeg. Laughing
Ik kan me voorstellen dat zo'n platte voor Tas niet echt werkt, hij sloopt 'm misschien meteen omdat hij nog niet gewend is om te werken. (En voorzichtig te doen) Misschien kan je het plaatje vervangen door een aluminium plaatje? De onderkant is nl wel stevig!
Bericht Woensdag 9 Juli 2008 9:44 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Platte feeder ?

(Het is ook voor een deel dat ik heel huiverig ben om die natte dingen langer te laten liggen, zeker nu met dit weer)
Bericht Woensdag 9 Juli 2008 9:57 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ja hij is plat en je kan 'm gemakkelijk weghalen en leegspoelen.. Mr. Green Ik denk dat het evenveel moeite kost om een bakje te vullen. Embarassed
Bericht Woensdag 9 Juli 2008 10:06 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Even een samenvatting misschien:
- Hoe reageer ik? Wel ondertussen krijg ik er bijna het sch....t van ja, maar in het begin, een paar weken heb ik er niet op gereageerd of naar gekeken, wat zijn gedrag ook niet geminderd of veranderd heeft. Maar als ze het eten blijven rondstrooien, ja daaag, dan blijf je wel werken voor het eten alleen al. Heb er echt veel voor over hoor maar na een tijdje begint het toch tegen te steken dat het niet verandert en wat hij nu kan merken als hij dat doet is mijn lichaamstaal en een zucht. Zal hij zeker merken maar ben helaas ook maar een mens die het na al die tijd proberen ook ff niet meer weet hoe nog aan te pakken. Voor de rest reageer ik er gewoon niks op.

- Werken voor zijn eten? Heb ik dus ook gedaan. Zijn zigzag, zijn schatkist, zijn rings of fortune, propjes met eten in verstoppen,...
Resultaat hiervan: met zijn rings of fortune rammelt hij zodat er alles wat in het voederbakje beland is allemaal uitvliegt, zijn schatkistje vind hij lollig maar eens het openvalt moet hij er niks meer van hebben en komt niet meer in de buurt, zijn zigzag vind hij leuk maar wat hij eruit haalt is om weg te gooien en de propjes wat hij vindt zijn sloopdingen voor hem en echt niet om te eten, heel per ongeluk ja zal hij er ene van eten maar niet om zijn maagje mee te vullen. Dus, ik denk nu niet echt dat Jos zooooo graag werkt voor zijn eten en dat hij er dan ook spaarzamer mee is. O ja, zijn tiki-take-out, die filmpjes kan je in het dagboek zien hoe hij met zijn huisje tekeer gaat om er alles uit te krijgen, het is echt niet dat hij het niet snapt maar door eraan te rammelen en alles eruit horen en zien te vallen heeft hij toch meer lol. Evil or Very Mad
Ik denk dus echt niet dat ik nog niks heb geprobeerd of dat hij niet genoeg kansen krijgt om hem bezig te houden om eten te zoeken en zo of niet genoeg sloopmateriaal heeft. Elke dag weer zoek in nieuwe dingen, al is het een denne-appel of een rolletje van toiletpapier met iets in of wat dan ook, een extra buiten hetgeen wat hij al heeft om hem elke dag weer een kleine surprise, een extra te geven en hem te laten spelen.
Hij is ook zonder dat de hele dag in de weer en zit amper stil.
Ik hoop dus echt niet dat ik hier overkom als iemand die niks probeer voor haar gaaitje of zo want voorlopig zit ik even volledig zonder ideetjes en wil mijn ventje zo graag helpen terwijl hij mij zoooo de muur opjaagt met zijn eetbakjes al moet ik er wel bijzeggen dat hij ze sinds gisteren dat ik ze zo half onder zijn stok heb gehangen netjes heeft gebruikt en niet meer vervelend is geweest met ze. Kan moeilijk ook eigenlijk, al weet je dat met een gaaitje nooit natuurlijk. Enfin, ik hoop dat hij ze vandaag ook heel mooi gebruikt en voor de rest zal het vandaag een hele wc-rol worden, kan hij genoeg slopen vandaag. Laughing
Bericht Donderdag 10 Juli 2008 8:42 am
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Jij weet zelf wat je al geprobeerd hebt, en daar gaat het om - want jij moet er mee leven, niet wij Smile

(Het komt trouwens helemaal niet over alsof je nix geprobeerd hebt, hoef je niet bang voor te zijn, wat ik zo vanuit deze kant kan beoordelen)

Hm. Misschien vindt hij het gewoon leuk om het eruit te gooien, of het geluid wat het maakt, weet ik het. Leuk speeltje, hoeft niet eens om jouw reactie zijn, maar gewoon een voorkeur net zoals sommige papegaaien acryl leuk vinden en de anderen weer niet af kunnen blijven van rawhide. In dat geval is het zgnmd zelfbelonend gedrag - het doen op zichzelf geeft hem plezier en lol, en dat is heel, heel moeilijk weg te krijgen want jouw respons heeft er weinig invloed om, hem om het even wat jij er van vindt want hij vindt het leuk. Vervangen met ander NOG LEUKER zelfbelonend gedrag is volgens mij zowat het enige wat je kan doen, en uit die hoek kwam ik met die keukenpapier er op en een 'rommel'bakje.

Ik heb misschien al gevraagd, maar waarom hou je eigenlijk die rooster onder in de kooi ?
Bericht Donderdag 10 Juli 2008 8:58 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Die rooster ligt er eigenlijk om verschillende redenen in:

- In het begin lag de rooster er niet in en ook al heeft de kooi zo van die opvangranden errond, nog was Joske zooooo aan het graven dat hij het zand tot bijna in de hondenmanden kreeg Shocked , ook het risico met het zand dat hij het in zijn ogen zou krijgen deed mij eerlijk gezegd wat schrik aan als ik hem zo bezig zag.

- zonder rooster vloog er zoveel naar buiten dat er dikwijls dingen door de honden werden opgegeten die beter niet werden opgegeten. ( ook die drommels moet ik uiteraard rekening mee houden.

En de houtsnippers( of hoe noem je die dingen ook alweer die ook worden gebruikt op de bodem, kom er ff niet op Embarassed ) daar had ik dan ook alweer van gehoord dat je dan ook wel eens het risico mee liep van mijten te krijgen.
Bericht Donderdag 10 Juli 2008 9:21 am
esjo
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Even een vraagje Sarah, wat voor zand gebruik je nu dan?

Ik heb altijd beukensnippers gebruikt en heb nog nooit mijten of iets dergelijks gehad. Wel haal ik elke ochtend en avond poepjes uit de kooi en verschoon ik de hele mikmak 1x in de week.

Dat graven wat je zegt van Joske, dat deed Herman in het begin ook. (ergens in mijn dagboek staat nog een filmpje met dat gedrag) Hoe ouder hij werd hoe minder hij het deed en nu doet hij het zelden tot nooit meer.

Ik hoop in ieder geval met je mee, dat hij, nu de bakjes anders hangen hij voorlopig in ieder geval netjes blijft eten Troosten
Bericht Vrijdag 11 Juli 2008 12:00 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik gebruik eigenlijk de schelpenzand van Versele-laga. Maar gisteren nog met Richard erover bezig geweest om misschien toch even te zien voor die beukensnippers. Ik heb het nu al verschillende maanden in de gaten gehouden en heb inderdaad nog niemand gehoord die last heeft gehad van mijten. Ja, voor ons is het ook onze eerste gaai en dan probeer je natuurlijk alles het beste te doen. Ik ben er wel van overtuigd dat het inderdaad niet slim is om hem verder te laten graven in zijn zand want zoals die daarmee strooit kan hij het wel een vlot in zijn ogen krijgen maar dan zijn de beukensnippers misschien toch nog een optie. Ik zeg het, ik heb het heel veel gezocht in mensen hun dagboek en nergens merk ik ergens dat er iemand last heeft gehad van mijten of iets door de snippers. Nu, we moeten wel ergens zien om zijn kooi wat dichter te maken want als we zijn rooster er terug uithalen dan gaan er toch via zijn lade veel snippers uitgegooid worden, dus moeten we daar iets op vinden om dat tot een minimum te krijgen want laatst heeft onze Beagle in spoed naar de DA gemoeten omdat ie hout had gegeten ergens in de tuin en dat was blijven steken en hij was bijna in spoed geopereerd. Gelukkig is het met een rijst en kipdieet en een spuit met iets in na een week gestopt met overgeven. Maar dat risico moeten we dus ook met die snippers zien te beperken dan.

Wat zijn eten betreft. Hij kan op dit moment zijn bakjes dus niet meer kantelen, hoe hij het ook al geprobeert heeft, dat begint hij nu wel in te zien dat het niet meer lukt. Hij zwiept er wel nog eten uit met momenten, waarschijnlijk uit protest, als is het voorlopig minder als ervoor.
Nu heeft ie wel iets nieuws gevonden. Het klepje waar zijn drinkbak mee vasthangt eruit zien te peuteren, niet makkelijk maar hij krijgt het voor elkaar. Zo vinden ze altijd wel iets natuurlijk. Ik heb het er nu afgedaan en nu kan hij dat niet meer doen, op naar het volgende Shocked
Hij is in elk geval inventief genoeg. Laughing Laughing Laughing
O ja, en mij staan uitlachen toen ik deze morgen stond te poetsen, dat ging ook prima Evil or Very Mad
Bericht Vrijdag 11 Juli 2008 1:43 pm
ellenparrot
Vlieger

wat een snotaap!!! heb je die voerbakken al geprobeerd, die je zo in eenhouder klikt, dat ze er geen beweging meer in krijgen? die heb je ook vrij diep? ik zal eens kijken of ik een plaatje er van vind!
Bericht Vrijdag 11 Juli 2008 1:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Waarom gebruik je niet gewoon krant ? Alle problemen en dilemma's met beukensnippers/zand opgelost, plus het is makkelijk, je ziet direct heel goed hoe de ontlasting er uit ziet en wat hij wel en niet gegeten heeft, kun je ook dat onding beneden eruit halen ... (hehe, Shi is militant anti-roosters Wink)
Bericht Vrijdag 11 Juli 2008 1:59 pm
ellenparrot
Vlieger

quote:
Originally posted by ellenparrot
wat een snotaap!!! heb je die voerbakken al geprobeerd, die je zo in eenhouder klikt, dat ze er geen beweging meer in krijgen? die heb je ook vrij diep? ik zal eens kijken of ik een plaatje er van vind!

Kijk, deze bedoel ik, o.a. te koop bij www.dierenvilla.nl
http://www.dierenvilla.nl/images/popup_38040.jpg
Bericht Vrijdag 11 Juli 2008 2:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 1 December 2008 8:37 pm
  Berichten van afgelopen: