|
|
|
Ann
Kuikentje
|
Sorry, dubbel gepost. Mag weg. |
Zondag 6 Juli 2008 11:14 pm |
|
|
aron
Kuikentje
het is letterlijk aanvallen. vorige keren bijten en dat volhouden tot je hem zeg maar losrukt. snap ook niet waar het vandaan komt.
Verhaal in het kort, ben ze 3e baas, zat eerst altijd in een kamer apart. Toen vertoonde hij ook dit gedrag, en kwam dus nooit uit ze kooi. Toen heb ik hem gekregen en rustig aan begonnen met gewoon loslaten en stap voor stap verder gekomen met hem, tot met oud en nieuw. dan word ie agressief. Verder nooit deze situatie gehad en zeker niet met deze duur.
ik kan me ook geen oorzaak bedenken wat voor hem een grote verandering zou kunnen zijn dat ie op deze manier reageert. weet wel dat het vertrouwen nu weer een min punt heeft bereikt.
is het misschien een idee om hem los te laten als ik er niet ben? |
Maandag 7 Juli 2008 12:57 am |
|
|
Ann
Kuikentje
|
|
|
|
Een papegaai loslaten zonder toezicht is gevaarlijk, dat doe je beter niet.
Het is moeilijk maar ik denk dat je eerst moet leren niet bang te zijn voor zijn gebijt. Ze voelen dat aan en als ze dan in een bepaalde stemming zijn, of heel erg gefrustreerd zoals de jouwe denk ik is, gaan ze net dat doen waarmee ze het meeste resultaat hebben, bijten dus.
Probeer zelfzeker over te komen. Hij voelt je onzekerheid en angst en zo weet hij ook niet wat doen.
Probeer eens door te verhinderen dat hij kan bijten (snavel beetpakken, de weg verhinderen door een boek of zo) en ga iets interessants doen. Groente schoonmaken bijvoorbeeld, of fruit snijden. Zorg dat hij ook in de kamer is waar je dat doet, babbel beetje met hem, wek zijn belangstelling op (door geluiden, door kleurrijke en lekkere dingen boven te halen) en laat hem uit zichzelf komen 'meehelpen' aan de groente of fruit. Maak er een positief gebeuren van waardoor hij een goed gevoel krijgt door de onrechtstreekse aandacht en het lekkers. En de rotzooi die hij kan maken
Moest hij aanvallen terwijl je dat doet, rustig wegduiken, iets ervoor houden, geen aandacht aan besteden. En als hij braaf bezig is met 'helpen' wel tegen hem praten en aandacht geven.
Ik weet niet, sorry als ik nogal in detail treed over wat je precies moet doen, maar dit is wat ik zou proberen. Misschien werken andere dingen meer voor jullie. Je zou evengoed samen een speeltje kunnen maken. Gekleurde kralen uithalen, een belletje, interessante dingen, zodat er gewoon bij zijn belangrijker wordt dan aanvallen. |
Maandag 7 Juli 2008 6:09 am |
|
|
|
|
Joyce
Fladderaar
Wat moet je dan doen als ze hard bijten, je de vogel vervolgens van je af op de grond hebt geschut en ze achter je voeten aanrennen????
Aron, ik hoop dat je al wat succes hebt. Ik zit er nu ook een beetje doorheen . |
Maandag 7 Juli 2008 12:15 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
|
1) De situatie vermijden (serieus; het beste wat je kan doen om niet gebeten te worden is ... niet gebeten worden zo simpel - maar niet makkelijk, dat beslist niet)
2) Op de stok of opstaptouw leren opstappen
3) Als hij uit de kooi is, altijd iets bij je hebben ter bescherming, bvb. een speeltje of een knuffel, zodat je dat direct tussen jou en dat bijgraag snaveltje kan proppen
4) Heel heel veel observeren en leren hoe het eruitziet als hij in aanval gaat (zodat je het herkent en snel kan handelen) en documenteren in welke situaties dat het meeste gebeurt zodat je al bij voorbaat voorbereid kan zijn (een 'dagboekje' kan daarbij enorm helpen, dan zie je al snel de regelmaten en triggers die nu misschien niet zo opvallen)
5) Als hij uit de kooi is, schoenen dragen. Dan mag hij nog hoog en laag springen, maar van zo'n pietje die achter je voeten aanzit hoef je je weinig aan te trekken
En natuurlijk blijven oefenen en trainen, positieve interacties, beloning, die hele hap.
Zou ik tenminste mee beginnen  |
Maandag 7 Juli 2008 3:03 pm |
|
|
aron
Kuikentje
hey joyce, eindelijk een lotgenoot
had nog een vraag. kortwieken, gaat dat ook met een ' gefrustreerde' BB of word het dan alleen maar ergen aangezien je dan weer een deel van ze vrijheid afneemt. en dan nog iemand vinden met genoeg eelt op ze handen
die frustratie moet ook ergens vandaan komen. op het moment dat ik hem loslaat laat ik hem ook gewoon ze ding doen en gaf hem verder geen aandacht.
ga zo maar even naar de supermarkt een pretpakket voor hem halen en hem dan met kooi en al maar op het aanrecht ( open keuken) ze gang laten gaan.
Bij deze alvast bedankt voor de tips en als iemand nog wat weet of suggesties heeft, graag ! |
Maandag 7 Juli 2008 4:32 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
Onze Gijs viel ook altijd aan. luchtaanvallen maar ook als we bij haar kooi kwamen uitvallen naar ons
Sinds we haar hebben laten kortwieken is ze helemaal omgeslagen. de eerste dagen lieten we haar opstappen (wat ze al snel doorhad) op een opstaptouw met ovenwanten aan onze handen. Nu doen we dat zonder de wanten . Het bijten doet ze totaal niet...alleen soms in het touw als ze geen zin heeft maar nooit richting onze handen. Zij heeft steeds meer vertroiuwen in ons en wij in haar!
Ik ben niet in alle gevallen voor kortwieken want mijn halsbandjes zijn nog helemaal gevederd en gevleugeld maar in gevallen als onze gijs en jouw gaai denk ik dat het erg goed helpt om het vertrouwen te gaan winnen!!
 |
Maandag 7 Juli 2008 5:15 pm |
|
|
aron
Kuikentje
nou momenteel los, fruitsalade gehaalt maar daar heeft ie geen aandacht voor. Tot nu toe nog geen aanvallen |
Maandag 7 Juli 2008 5:58 pm |
|
|
aron
Kuikentje
nou ging goed, en toen niet meer daarna zat ie een tijd op ze kooi die bij het keukenkastje stond, stond ie daar naar toe met ze hoofd en met ze rug naar mij. daarna ging ie weer interessant doen, spontaan ze kooi in om daar interessant te doen. Later er weer uit en toen er weer in en toen vond ik het genoeg voor vandaag. |
Maandag 7 Juli 2008 6:29 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
Misschien lees ik het verkeerd, maar wat is er verkeerd met zijn kooi in en uitklimmen?? |
Maandag 7 Juli 2008 7:01 pm |
|
|
aron
Kuikentje
is niks verkeerds aan alleen deed ie dat normaal nooit. hooguit om wat te eten, of savonds als hij ging slapen. |
Maandag 7 Juli 2008 7:22 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Aaron, het is goed dat je hier veel post, denk zeker niet dat iemand je berichtjes vervelend gaat vinden hoor, zo geraak je er wel uit samen met tips van anderen. Mensen die hetzelfde hebben meegemaakt of die je nog extra tips willen meegeven. Voorlopig kan ik niks nieuws bijzetten maar doe ook even wat Shi zegt, bestudeer hem echt grondig, zet desnoods even je camera of zo dat hij hem niet ziet staan zodat je hier je filmpje kan zetten, misschien dat iemand anders het gedrag ook herkent bij het filmpje te zien.
Wel je camera ergens zetten dat het hem niet opvalt, anders gaat ie zich anders gedragen en wanneer het niet opvalt blijft hij gewoon zichzelf.
Het is maar een ideetje maar bij het zien kunnen anderen misschien meer de lichaamstaal van je BB-tje lezen.  |
Maandag 7 Juli 2008 8:33 pm |
|
|
|
|
Ann
Kuikentje
|
quote:
Originally posted by aron
nou ging goed, en toen niet meer daarna zat ie een tijd op ze kooi die bij het keukenkastje stond, stond ie daar naar toe met ze hoofd en met ze rug naar mij. daarna ging ie weer interessant doen, spontaan ze kooi in om daar interessant te doen. Later er weer uit en toen er weer in en toen vond ik het genoeg voor vandaag.
Wat precies ging er dan niet meer goed ? Heeft hij je toch aangevallen, of vind je dat 'interessant doen' verkeerd ? |
Dinsdag 8 Juli 2008 8:06 am |
|
|
aron
Kuikentje
nee bedoelde het aanvallen  |
Dinsdag 8 Juli 2008 4:53 pm |
|
|
aron
Kuikentje
Hey mensen. Heb de laatste tijd van alles geprobeerd. Maar tot nu toe mag het niet baten. Ene moment is heel lief en het andere moment heb je nog maar 9 vingers over. Hoop op nog een goede tip, en anders iemand die de uitdaging aan durft... |
Woensdag 16 Juli 2008 4:21 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2, 3, 4
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Woensdag 8 Oktober 2008 12:27 pm
|
|
|
|
|