|
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
| Pech??? |
|
|
Ik durf zowat geen grasparkietjes te nemen ;-(
Wij hadden al 3 doden in 3maanden tijd in onnze parkietenbestand. Ricky was een jaar. Pipo en mamalou net een half jaar. Pipo werd ziek. maar zowel Ricky als Mamalou leken gezond, waren vrolijk en lagen ineens de volgende ochtend dood in de kooi.
Nou hadden we mijn vader een schattig parkietje van net 6 weken voor vaderdag gegeven: Smurfie! Het beestje was vrolijk at goed en al aardig handtam. Hij zat vanmiddag te roepen naar de vogeltjes buiten die hij zag zitten en valt ineens van zijn stokje dood neer Nog maar 8 weekjes oud!!!
Zover we weten krijgen ze alles wat ze nodig hebben: zaadmix, eivoer, mineralenblok af en toe wat trosgierst en groente of fruit.
Doen we iets vreselijk verkeerd of hebben we gewoon domme pech?? Zo is het niet leuk meer! |
Dinsdag 24 Juni 2008 5:20 pm |
|
|
esjo
Kamikaze piloot
Dit is wel heel erg idd. Ik geloof niet in zoveel keer domme pech. Ik ben bang dat je een grasparkietje hebt gehad met een ziekte. En dat die ziekte ondanks dat het beessie er niet meer is er nog wel zit. In de kooi, speeltjes, omgeving kooi.
Voordat ik weer tot aanschaf overging zou ik sowieso een maand of drie wachten en in tussentijd de kooi, speeltjes ontsmetten en ook de omgeving van de kooi goed schoonmaken.
Waarschijnlijk zit er toch nog iets van een virus of bacterie.
Wat waren de ziekte verschijnselen van Pipo?
Sterkte !!!!
Staan ze in de buurt van de keuken en gebruiken jullie anti aanbak pannen met zo'n teflon laag????? |
Dinsdag 24 Juni 2008 6:26 pm |
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
Pipo at de hele dag door was niet te stoppen en zat in de spaarzame momenten er tussendoor heel zieligjes m,et bolle vleugeltjes te slapen. we hebben toen een dierenarts gebeld en die zei dat het wormpjes zouden kunnen zijn en dat je daar niks aan kon doen (ik wist toen nog niks van het bestaan van speciale vogelartsen)
maar die symptomen zagen we totaal niet bij Mamalou en Ricky, dat was van het een op het andere moment.
En Smurfie is nooit in de buurt van onze andere vogels geweest zelfs niet in hetzelfde huis. Die hebben we opgehaald en gelijk doorgebracht naar mijn ouders. Diue viel letterlijk dood van zijn stokkie toen hij vrolijk an het fluiten was
De keuken is bij ons een verdieping lager dan de vogels. wat kunnenze krijgen van teflon? |
Dinsdag 24 Juni 2008 6:33 pm |
|
|
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
| Re: Pech??? |
|
|
Ik denk dat het Pech is, maar wel met een oorzaak.
Wat Esjo al aangeeft, vermoedelijk heeft een van de parkieten (Pipo? ) een ziekte gehad en de anderen aangestoken. In veel gevallen zijn de parkieten (en veel dwergpapegaai soorten) immuun voor bepaalde ziektes, maar het is bekend dat een groot aantal kleinere papegaai (ook parkieten! ) soorten, drager van meerdere virussen zijn.
Is Smurfie ook bij jullie geweest, eventueel in de kooi/voliere? Tenminste voordat die naar je vader is gegaan. Want dan zou die daar ook besmet zijn geraakt. Helaas kijken die ziektes niet naar leeftijden.
Ik heb nooit meer dan twee parkieten gehad, maar eveneens een keer een zieke parkiet erbij gekocht. Deze ging snel achteruit en overleed. De ander die al wat ouder was overleed redelijk snel daarna. Het enige wat je kan doen is alles goed schoonmaken en ontsmetten. Of je lang wilt wachten is jou keuze. Heb ik destijds niet gedaan. Zoals gezegd meestal zijn parkieten goed bestand tegen de diverse ziektes waar ze drager van zijn. Maar als je ieder risico wilt uitsluiten dan kan je zoals Esjo schrijft het beste een paar maanden wachten voordat je nieuwe grasjes koopt.
Aan het voer lijkt het mij niet te liggen. Het is in basis hetzelfde als wat ik geef. Al eten (lusten) die van mij niet veel fruit.
Blijft nog wel over, wat Esjo aangeeft, heb je de kooi/voliere wel op een goede plaats. Want als ze op de tocht zitten, niet kunnen schuilen voor de zon of giftige lucht (voor de vogel tenminste) binnen krijgen, ja dan dat kan ook een oorzaak zijn. Maar het meest logische, ook omdat Smurfie is overleden lijkt het mij dat een zieke grasparkiet de rest heeft aangestoken.
Ik kan me indenken hoe je je voelt en dat je er geen plezier in hebt op deze manier. Maar dat is het risico als je een zieke vogel in de groep krijgt. Enige om dat te voorkomen (is alleen erg duur) is alle vogels testen en geen ongeteste vogels te nemen. Alleen ja, de kosten van het testen zijn vele malen duurder dan de prijs van een grasparkiet. Mede daarom zijn mijn grasparkieten ook niet getest.
Sterkte de komende periode, maar als je alles weer goed schoon hebt en de kooi/voliere op een goede plek staat, dan kan je best opnieuw plezier hebben aan je vogels. |
Dinsdag 24 Juni 2008 6:45 pm |
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
De kooi heb ik na de dood van mamalou helemaal schoongemaakt omdat ik de gedachte al had. Ze staan uit de tocht en zover ik weet geen giftige stoffen in de buurt. Hopelijk is het nu wel voorbij! maar voorlopig koop ik niks aan grasjes erbij...eerst maar eens kijken hoe het met de de overige 3 blijft gaan
Toch blijft Smurfie een raadsel want die is niet eens dichterbij dan 5 km bij de rest geweest... (dat lijkt me een aardige afstand ) Kunnen mensen overbrenger zijn dan?? al was ik mijn handen zelfs nog als ik van kooi naar kooi ga (beroepsgewoonte) |
Dinsdag 24 Juni 2008 6:53 pm |
|
|
esjo
Kamikaze piloot
Bij PBFD weet ik dat de stof van de vogel ook ziekte kan overbrengen. Voor de rest van de ziektes durf ik dat eigenlijk niet te zeggen.
Heb je de parkietjes elke keer bij dezelfde kweker / winkel gekocht? Het kan ook zijn dat daar de oorzaak ligt
Branden jullie veel wierook, of hebben jullie van die luchtverfrissers? Ik noem maar wat, je weet soms niet hoe ze daar op reageren |
Dinsdag 24 Juni 2008 7:12 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
die drie van mij kwamen wel bij dezelfde kweker vandaan. Smurfie kwam uit een dierenwinkel
wat de rest van de vragen betreft...nee niks van dat al. |
Dinsdag 24 Juni 2008 7:15 pm |
|
|
esjo
Kamikaze piloot
Je zou eens bij de kweker kunnen vragen of hij ook dode parkietjes heeft gehad afgelopen periode.
Als ze bv polyoma hebben en het in het nest overleven kunnen ze zomaar dood neervallen. zo lijkt het dan voor ons. Ze bezwijken dan aan de polyoma.
Het broedstel hoeft helemaal geen ziekteverschijnselen te hebben maar kunnen het overbrengen op de jongen. Wanneer de jongen echt wat ouder zijn, kunnen ze drager blijven maar hoeven hieraan niet dood te gaan.
Een verschijnsel bij de kweker zou dan kunnen zijn, vele dode jongen met blauwe plekken, jongen die het overleven die niet kunnen vliegen, slechte verengroei en andere jongen die gezond lijken en later toch plotseling bezwijken |
Dinsdag 24 Juni 2008 7:20 pm |
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
Slingertje is een van die kweker. Zij leeft nog.en is een pittige tante, maar zij is wel een hele slecnhhte vlieger, ze klautert voornamelijk en valt regelmatig van haar stok en speeltjes.
Ik ga morgen die kweker eens bellen. |
Dinsdag 24 Juni 2008 7:29 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Pech??? |
|
|
Ojee.. Ik snap heel goed dat je de bibbers hebt. Het is ook zo dat grasparkietjes redelijk doorgefokt zijn, hierdoor hebben ze ook veel kwaaltjes en worden ze ook niet zo gek oud. (Tenminste, dat is mij verteld en ook iemand anders die met grasparkietjes naar de wandeling kwam)
Ik denk niet dat jij iets verkeerds hebt gedaan. Het lijkt mij dat het vogeltje al iets onder de leden had..
Sterkte..  |
Dinsdag 24 Juni 2008 9:34 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
De dood van Smurfie hoeft ook helemaal nix met die anderen te maken hebben he ... d'r zijn allerlei soorten ziekten, en dierenwinkels zijn al helemaal geen betrouwbare bronnen van vogels (veel vogels en veel afwisseling, veel verschillende kwekers, stress en leefomstandigheden ver van optimaal - alleen al daarom is de kans op ziekte vele malen groter), dus hem zou ik niet in verband brengen met die andere drie. |
Woensdag 25 Juni 2008 8:13 am |
|
|
Whisper
Ervaren vlieger
quote:
Originally posted by esjo
Je zou eens bij de kweker kunnen vragen of hij ook dode parkietjes heeft gehad afgelopen periode.
Zou hij dat toegeven?
Ik sluit me bij de rest aan. Waarschijnlijk hebben die 3 iets opgelopen bij de kweker en Smurfie in de dierenwinkel. |
Woensdag 25 Juni 2008 9:02 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Vliegende acrobaat
ik denk dat er iets in de liucht heeft gezeten wat smurfje fataal is geworden. veel ziekten, virussen kunnen in de lucht zitten en zo op de vogels komen. het gebeurd bij mij egelmatig dat de kietjes ineens doodgaan en dat er dan een virtus in de lucht hangt. dan zijn ze niet eens in aanraking met andere vogels geweest.
je kan niet meer doen dan je al gedaan hebt. dit risiko loop je altijd. hou de kooien goed schoon, ontsmet ze en desinfecteer ze goed. dan kun je het weer proberen met een ander vogeltje. garantie kun je niet krijgen dat deze het overleeft of niet. dat is altijd afwachten. het is hele grote pech. maar zeker weten dat het op een gegeven moment wel goed moet gaan. |
Woensdag 25 Juni 2008 9:04 am |
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
bedankt allemaal
onze 3 overgebleven kietjes blijven voorlopig met 3...even aanzien maaren ze zo goed mogeijk geven wat ze nog nodig hebben
=de kweker heb ik wel gebeld, maar die zei dat hij natuurlijk niets had gehad
Ook heb ik de dierenwinkel gebeld, want Smurfie hadden we net 2 weken geleden er hgehaald. Mijn vader was er best gek mee en ook de kleinkinderen waren er helemaal weg van. De dierenwinkel heeft gezegd dat we een nieuwe mogen komen uitzoeken voor hem. Ben er wel huiverig voor eerlijk gezegd! |
Woensdag 25 Juni 2008 4:51 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Kan je evt je geld terugkrijgen van de dierenwinkel? Ik zou niet zo 1-2-3 voor een nieuw vogeltje gaan. Grote kans dat de vogeltjes hetzelfde onder de leden hebben.  |
Woensdag 25 Juni 2008 5:18 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Vrijdag 29 Augustus 2008 11:52 pm
|
|
|
|
|