|
|
|
huisman58
Eitje
| vraag over de edelpop amazone |
|
|
beste forum
allereerst blij dat ik met jullie site heb kennis gemaakt
Ik ben m.huisman
uit Rotterdam en ik heb sinds 2 dagen een edelpop aangeschaft
en ik vraag aan u
hij is 7 maanden oud en ik heb hem op advies van mijn 2 schoonzussen
bij dennis in den haag gekocht .mijn 2 schoonzussen hebben er allebei een grijze roodstaart gekocht en zij zijn zeer tevreden over dennis
nu mijn vraag over de voeding van angel zo heet hij
weten jullie over de voeding van angel
van dennis kregen wij het advies speciaal voedsel die je bij hem moet bestellen te kopen
is dit onzin of niet
een grijze roodstaart die van mijn schoonzussen eten alles
Hij dus angel is prachtig en miojn vrouw laat hem dan ook bij een dierenarts nakijken
hij is mak en zit te kroelen bij mijn vrouw op de schouders
maar is er een grens wanneer hij leert praten of neem hij nu al woorden over met 7 maanden
ik heb hem daarvoor te kort
kunnen jullie mij daar mee helpen
ik heb nooit een papagaai gehad dus ik weet er heel weinig van
alvast bedankt |
Maandag 19 Mei 2008 4:48 pm |
|
|
|
|
kira07
Beginnende vlieger
aller eerst gefeliciteerd met je nieuwe edeltje
ik zou er zowiezo niet van uit gaan dat angel gaat praten want dat is lang niet bij alle vogels zo maar ik denk dat het daar zowiezo inderdaad nog te vroeg voor is verder eten edelpapegaaien volgens mij veel fruit en ik dacht dat je ook speciale pellets heb voor edeltjes maar ik heb zelf geen edel dus weet dit niet zeker ik zou angel ook even laten testen bij een vogelarts voor polyoma pbfd en clamidia voor de zekerheid.
verder wens ik je heel veel plezier op dit forum en met je vogeltje
groetjes valerie en kira  |
Maandag 19 Mei 2008 5:53 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: vraag over de edelpop amazone |
|
|
Welkom hier!
Wat een mooie naam, Angel. Ze zal haar naam vast eer aan doen.
Wat voor voer adviseerde Dennis? Verschillende mensen hier op het forum hebben edels en de meeste mensen zweren bij een dieet van veel verse groenten & fruit. (Al dan niet met pellets --> Hier zijn de meningen ook over verdeeld.)
Ik zou oppassen met menseneten --> Bevat vaak te veel zout, wat erg slecht is.
Naar welke dierenarts ga je? Veel artsen weten veel te weinig van papegaaien.
Heb je trouwens ook foto's van Angel? Foto's kan je hier in je
dagboek
, op je
gebruikerspagina
of in je
foto-album
zetten. Voor meer info:
http://www.fluffies.org/nl/vra.....-vf26.html
Ook kan je een
papegaaienprofiel
aanmaken. Als je de geboortedatum en de datum waarop Angel thuiskwam invult, krijg je op die data een kaartje. Vergeet ook niet een foto erbij te doen want die wordt gebruikt voor het kaartje! Voor meer info: http://www.fluffies.org/nl/viewtopic.php?t=6168 |
Maandag 19 Mei 2008 5:54 pm |
|
|
|
|
esjo
Kamikaze piloot
Hoi welkom en veel plezier hier
Edels hebben een ander voedings patroon dat een grijze roodstaart. Zelf niet in het bezit van een edel maar fruit / groenten en een speciale pallet zijn zeker aan te raden.
Ook een beozekje aan een goede va om te testen op ziektes zoals hierboven beschreven lijkt me erg verstandig. Dit omdat bij Dennis ook heel vaak zieke papegaaien weg komen
Ik wens je heel veel plezier met Angel en dat ze maar een grote meid mag worden  |
Maandag 19 Mei 2008 6:21 pm |
|
|
stephen
Vlieger
|
|
|
hoi, ten eerste welkom op het forum.
en is het een pop of een man want jezegt popje maar zegt telkens hij.
maar dat doet er niet toe.
ik ben de laatste tijd een beetje bezig geweest met edelpapegaaien gedrag eetgewoonten en behoeften.
ze moeten veel groenten en fruit hebben, eigenlijk moet 70% van hun dieet uit groenen en fruit bestaan.
Rauwe groente: aubergine, witlof, verse erwten en peulen, maïskolf en losse maïskorrels, snijbietblad, spinazieblad, ijsbergslablad, Chinese kool, andijvie, radicchio, veldsla, wortelloof, courgettes, tomaten, bleekselderie, venkelknollen, paprika, wortel. Alle groente welke je zelf eet, liefst rauw, behalve koolsoorten. Hier krijgen ze gassen van.
Ananas, abrikozen, appel, banaan, peer, bramen, dadels, vijgen, cactusvijgen, mango, mandarijn, sinaasappel, meloen, perzik, druiven, papaja, kaki, kiwi.
Eigenlijk al het fruit, met uitzondering van avocado, deze is giftig voor de papegaai. trosgierst
Bessen en wilde vruchten: Bessen van de lijsterbes, vuurdoorn, duindoorn, wegdoorn.
1 a 2 keer per week 1/2 tot 1 eetlepel magere kwark/ yoghurt. (ook met Muesli erdoor
Hard gekookt ei met de schil.
Een klein blokje kaas.
Gekookte ongekruide macaroni. liefst volkoren, of gekookte aardappel.
Broodkorst, droog biscuittje, cornflakes.
vaak zijn ze dol op gekookte rijst.
geef haar ook citrusvruchten liefst zonder pit en gewoon in stukken snijden.
met schil enal ze eten dit toch niet op.
30 % zaadmengselmet daardoor heen eivoer. meng dit met een beetje water zodat het eivoer aan het zaadmengsel vast gaat zitten waardoor het makkelijker opgegeten wordt.
het zijn smossers dus geef haar een bakje water en een flesje voor knaagdieren ik heb dit hier ook want soms ben ik weg naar school en dan willen ze hun water wel eens bevuilen en daardoor niet zo graag van dit water meer drinken.
er bestaan ook pellets voor edels
http://www.lorreco.nl/catalog/.....cts_id/120
de meesten zeggen dat prettybird het liefste gegeten word door edels maar ik denk dat dat van gaai tot gaai afhangt.
zie ook voor genoeg afleiding want sommigen zijn echte knagers en dan heb je veel houten speeltjes ook baby speelgoed toals rammelaars en bijtringen doen het meestal goed omdat ze zacht kouwen en omdat ze lawaai maken.
zo ik hoop dat je hier al wat verder mee kunt maar er ijn ook nog genoeg die een edel hebben en die kunnen je wel wat verder helpen denk ik
succes |
Maandag 19 Mei 2008 6:42 pm |
|
|
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
|
|
|
M.Huisman, welkom en veel plezier hier op het forum.
Gefeliciteerd met jullie aanwinst; Angel
Zoals Kira07 aangeeft is het niet gegarandeerd dat Angel gaat praten, maar ga er maar van uit dat je na ongeveer een jaar, sommigen zelfs veel eerder, duidelijke woorden zult kunnen verstaan. Net als met kleine kinder gebrabbel is de kans zelfs aanwezig dat je met een half jaar al een woord denkt te kunnen verstaan. Maar dan zijn het losse woordjes. Het kan dus maar zo dat Angel (als ze werkelijk 7 maanden is??) op korte termijn, zodra ze bij jullie is gewend begint met praten.
Zoals Sue al aangeeft wel verrassend dat er mensen zijn die Dennis aanbevelen. Het komt zeker voor dat die gezonde vogels verkoopt, MAAR er worden in zowel Amsterdam en Den Haag meer zieke vogels verkocht dan gezonde. Mede daarom (ook om later eventuele verrassingen uit te sluiten) zou ik Angel toch laten testen door een dierenarts. Want als ze wel ziek is zijn jullie net goed en wel aan haar gewend als ze steeds verder "achteruit" gaat. Wat ook vaak gebeurt is dat de leeftijd niet klopt. Er zijn er diversen die wel een gezonde papegaai via Dennis hebben gekocht, maar die er later achter kwamen dat die een paar jaar ouder was of juist dat de papegaai als zelfstandig en 4 maanden oud werd verkocht, terwijl die pas 2 maanden oud was. Wat dat betreft vind ik het vreemd dat Angel nog pap krijgt. Een edel van 7 maanden wil normaal gesproken geen pap meer. Ze nemen het alleen als lekkernij na het eten, maar zelfs dan moet je er mee op passen, want veel pap de oorzaak zijn van vochtige ontlasting of zelfs diarree tot gevolg hebben.
Wat het eten betreft, dat heeft Stephen al keurig uitgeschreven. Ze eten bijna van alles, je zal met de tijd merken dat ze veel eet en veel in de rondte slingert. Edels zijn echte rommelmakers. Je mag ook (als je geen zout gebruikt bij het koken) gekookte groente geven. De edels van mij vinden vooral gekookte doperwten, wortel, sperziebonen heerlijk. Ook een stukje rauwe of gekookte aardappel (alles zonder zout want dat is heel slecht voor ze) vinden ze heerlijk.
Specifiek eivoer geef ik mijn edels niet, hebben ze als ze ouder zijn volgens mij ook niet echt nodig. Maar zeker de pop die broeds is of een ei heeft gelegd, die mag wel extra ei (eivoer) hebben.
Wat de pellets betreft (zoals Sue al aangeeft) verschillen de meningen. Zelf ben ik meer een voorstander van veel fruit, groente en zaden. Maar er zijn er ook die juist voor fruit, groente en pellets gaan. Hetzelfde geld voor de verschillende merken. De een heeft goede resultaten met merk a, de ander met merk b. Zelf heb ik ondertussen een aantal mindere berichten gehoord over de successen van de prettybird pellet. In het buitenland ligt deze pellet zelfs nog meer onder vuur dan in Nederland. Zelf heb ik ecobird gekocht en dat krijgen ze af en toe als afwisseling.
De ecobird Fruit is idem onder andere te koop bij Lorreco, zie navolgende link;
http://www.lorreco.nl/catalog/.....Path/30_42
Het komt na de grijze roodstaarten, dus iets naar beneden scrollen.
Dus speciaal voer van Dennis, nee beslist niet nodig. Ik zou het zelfs afraden in verband met mogelijke risico's op besmetting met ziektes en virussen. Net als de grijze roodstaarten eten de edels (zoals u heeft kunnen lezen) van alles. Alleen eet een edel normaal veel veel meer fruit dan de grijze roodstaart.
Als je meer vragen hebt, zal best komende tijd, kom er gerust mee. |
Dinsdag 20 Mei 2008 1:03 am |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Hallo en welkom op het forum
Ik denk dat jij veel baat zou hebben bij een bezoekje aan de website van Caroly Swicegood (www.landofvos.com). Het gaat helemaal over de Edelpapegaai, inclusief veel informatie over gedrag en voeding, en zeker de moeite waard  |
Dinsdag 20 Mei 2008 11:26 am |
|
|
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
Iets minder uitgebreid, maar daarvoor NIET in de engelse taal is de nederlandse site;http://www.edelpapegaai.nl
Maar als je het engels goed kent, dan heeft Shi-NaYne volledig gelijk, want de LandOfVos website is een van de allerbeste die er te vinden is. |
Dinsdag 20 Mei 2008 12:19 pm |
|
|

|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Dinsdag 7 Oktober 2008 10:48 am
|
|
|
|
|
|