|
|
|
bodebull
Eitje
| Goed adres voor aanschaf Edelpapegaai? |
|
|
Hoi allemaal, ben al geruime tijd aan het overwegen en orienteren om een papegaai aan te schaffen. Nu zou ik graag een mannetjes edelpapegaai willen. Heb echter geen idee waar ik deze kan kopen. Ik ken natuurlijk de advertenties van die grote winkels op MP wel, maar daar vind ik via google ook de meest vreselijke verhalen over.
Heeft er iemand mischien een betrouwbaar adres voor me? En wat kost een edel mannetje ongeveer? Heb prijzen van 500 tot 1000 gezien, geen idee wat normaal is.
Groetjes,
Pim |
Zondag 13 Januari 2008 5:34 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Goed adres voor aanschaf Edelpapegaai? |
|
|
Hoi Pim, welkom hier! De vraag is: Hoe ver wil je reizen? Er zijn flink wat betrouwbare kwekers. Ik zou een kweker kiezen die op ziekten test.
Heb je al vogels? Wat heeft je doen besluiten een edelpapegaai in huis te nemen?  |
Zondag 13 Januari 2008 5:38 pm |
|
|
bodebull
Eitje
Hoi, als er "in de buurt" een goede kweker zou zitten zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Heb zelf geen auto maar kan altijd vervoer regelen. Het valt me op dat veel vogels op MP bijvoorbeeld in Overijssel enzo verkocht worden, das wel een beetje ver
De reden dat ik voor een edel kies is dat ik ze erg mooi vind en een vriendelijk karakter hebben, (de pop schijnt dominanter te zijn). En ze kunnen goed leren praten.
Heb zelf nog geen vogel nog wel paar vrienden met een grijze roodstaart. Een daarvan is behoorlijk eenkennig en dit schijnt vaker voor te komen, verder vind ik dit ook hele leuke gaaien. Dit probleem zou bij edels niet zo vaak voorkomen.
Ben zelf de hele dag thuis dus heb er zeker tijd genoeg voor. Heb verder een lief frans bulldogje, zou dat nog voor problemen kunnen zorgen? Heeft nog nooit gebeten (behalve de bank dan)
Groetjes,
Pim |
Zondag 13 Januari 2008 6:05 pm |
|
|
|
|
WendyBroer
Fladderaar
|
Zover ik gelezen heb is de Edel vrouw nogal een probleem om alleen te houden.
Ze worden heel broeds en zijn dan niet goed meer te hanteren...
Dit hoeft natuurlijk niet bij jou ook te gebeuren maar het is wel iets om rekening mee te houden. En misschien gelijk een mooi excuus om een pop en een man te nemen  |
Zondag 13 Januari 2008 6:51 pm |
|
|
bodebull
Eitje
Hoi, het is ook de bedoeling om te beginnen met een mannetje, en eventueel later een vrouwtje erbij  |
Zondag 13 Januari 2008 6:59 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Hmmm ja kan me dat wel voorstellen. Al ben ik voor Wheezy bijna 300 kilometer heen en 300 km terug gereden..
Praten is trouwens nooit een garantie.. De een praat aan één stuk door, terwijl de andere misschien niet verder komt dan wat fluitjes.
Ik zou je bulldogje altijd in de gaten houden. Het kan heel lang goed gaat, maar honden blijven roofdieren. Ik zou ze iig nooit zonder toezicht alleen laten. (Los dan) |
Zondag 13 Januari 2008 7:13 pm |
|
|
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
|
|
|
Goede kwekers zijn er meerdere, volgens mij heb ik daar recent een paar van vermeld in een ander topic.
www.francapapegaaien.nl in Millingen a/d Rijn, ze hebben trouwens net weer een eitje. Afwachten wat het word.
www.sennapapegaaien.nl in Almere
www.akala.nl in Eindhoven
www.edelpapegaai.nl in julianadorp/Den Helder
Geen kweker, maar een winkel; www.lorreco.nl in Wijhe staat ook heel goed bekend.
Prijzen liggen meestal zo rond de 600,- Maar is ook afhankelijk van wat je krijgt. Soms alleen een edel, soms een geteste edel, met vogelpaspoort, met foto's, uitleg, reiskooi e.d. 1000,- voor een edel is veel te veel. TENZIJ je een speciaal soort zoekt als een halmahera of een Aru. De "standaard" Nieuw Guinea of Solomon zitten ronde de 600,-
Even weer wat "verdedigen".
De edelpop is zonder meer dominanter. Dat blijkt vooral als je een edelman en pop samen hebt. MAAR een edelpop alleen is heel goed te houden. Geeft beslist geen problemen. Wel is het zo dat er een grote kans is dat ze eitjes gaat leggen, maar behalve dat zijn ze best hanteerbaar.
Beginnen met een edelman en later een pop erbij is op zich verstandig. Want dan is de edelman ouder dan het popje en kan die zich beter "verdedigen" tegen het popje. Dan zijn ze gelijkwaardiger.
Maar hoe dan ook, geld voor alle papegaaien, je moet altijd afwachten hoe snel twee papegaaien elkaar accepteren. Dat kan soms best even duren. De volgende fase is afwachten of het een koppel word. Want samen in een kooi wil niet zeggen dat het een "liefdes"koppel is. |
Maandag 14 Januari 2008 12:38 am |
|
|
bodebull
Eitje
Bedankt voor alle tips en reacties!
Ik heb er inmiddels al flink op los gemailed, ben nu op de racties aan het wachten
Ook heb ik met Dieca gemailed die vragen 800 voor een geteste edel met een opvoedcursus erbij, alleen hebben ze momenteel helaas alleen een pop.
Weet iemand wat voor kooi ik het beste kan nemen? Het is de bedoeling later een pop erbij te zetten. Zelf zit ik aan zo'n kooi te denken die bovenop plat is met allerlei speelmogelijkheden erop. Maar heb geen idee welk formaat nodig is (word vaak model Palace genoemt geloof ik). |
Maandag 14 Januari 2008 7:59 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Persoonlijk zou ik geen kooi nemen met een speeldak. (Ik heb er zelf zo één gehad en het was geen succes) Ze worden vaak een beetje vervelend als ze hoger zitten dan schouderhoogte. Je moet dan zo'n olifantenpootje (of hoe noem je dat) hebben om ze op te laten stappen. Beter is een aparte klimboom.  |
Maandag 14 Januari 2008 8:06 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Eigenlijk moet ik Sue gelijk geven. Joske heeft ook zo'n kooi en omdat hij dan hoger zit als dat ik groot ben profiteert hij hiervan door soms niet te willen opstappen. Hij weet perfect dat ik niet zo'n lange armen heb om hem te blijven volgen zonder rond de kooi te gaan. voorlopig probeer ik deze situatie toch echt wel te vermijden anders gaat hij dit blijven uitbuiten en mij voor aap blijven zetten.  |
Maandag 14 Januari 2008 9:07 pm |
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
|
|
|
Laat ik dan maar de "dwarsligger" zijn.
Beide voorgaande kooien hadden een playtop en ook de huidige kooien van mijn edels hebben een playtop. Ze vinden het heerlijk om ook boven op de kooi rond te lopen en te spelen.
Wel moet ik er meteen bij zeggen dat mijn situatie niet standaard is. Namelijk mijn vogels zijn niet gekortwiekt. Gevolg daarvan is als ze weg willen is het kwestie van de vleugels strekken en je hebt het nakijken. Maar ze hebben goed geleerd om op te stappen en doen dat meestal ook als ik het vraag. Hoogte dominantie is volgens mij meer een aangeleerd gedrag dan dat het papegaai eigen is. Maar ook hier kan ik mijn edels door andere "leefomstandigheden" eveneens niet als maatstaf gebruiken.
Wat het formaat betreft vind ik de palace wel geschikt als je papegaai "even" in de kooi moet, maar eigenlijk te klein als die er een "werkdag" in moet blijven zitten. Ik zou minimaal voor een Lady kooi (ongeveer 66br * 50dp * 157hg gaan. Groter is beter, dus belangrijkste is wat je aan geld te besteden hebt EN wat voor ruimte je in huis hebt.
Als je nu al zeker bent dat je er later een tweede bij neemt, zou ik niet een hele grote kooi kopen. Als de eerste edel zijn kooi als zijn territorium ziet, kan het zijn dat juist dan een 2e niet word geaccepteerd. Terwijl als je later een nieuwe kooi koopt, dan is de kooi voor beide papegaaien nieuw en is de kans groter dat ze wel samen willen zitten. |
Maandag 14 Januari 2008 11:42 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
...
Laatst aangepast door Shi-NaYne op Dinsdag 15 Januari 2008 9:04 am, in totaal 1 keer bewerkt |
Dinsdag 15 Januari 2008 9:01 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Ik zou ook geen kooi met playtop nemen - niet vanwege de hoogte (pfff, kan haast niet anders; onze monstertjes vliegen, ik heb hier geen ruimte dus alle speelplekken gaan de hoogte in en ze zitten het liefste op de deur, en ik ben een hele 1.58 lang dus ze zitten zogoed als altijd
veel
hoger dan ik - en komen zo hard aanrennen dat ze bijna over de eigen pootjes stuikelen, als ik vraag om op te stappen ), maar omdat de kooi dan zo'n donkere grot wordt. Dat zou mij persoonlijk meer storen. |
Dinsdag 15 Januari 2008 9:03 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Dwarsliggen is prima.. Ik weet trouwens niet of het echt om dominantie gaat..
Shi: Het is inderdaad zo dat de kooien met zo'n speeldak vaak wat donkerder zijn.. Dat heb ik destijds ook ervaren. Ook door de donkere tralies wordt de kooi al wat donkerder.
Even los van dat lijkt de kooi ook veel groter in de kamer. Vond die kooi die ik nu heb een stuk kleiner lijken omdat hij niet zo zwart was.  |
Dinsdag 15 Januari 2008 12:06 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de kooien met playtops wel mooi vind
Maar het hangt er allemaal een beetje van af. Voor ons zou het niet functioneel zijn, want niemand zou gebruik maken van de playtop. Ze hebben hier een hele gymzaal aan touwen om op te spelen, of ze zitten bij ons. Alle drie de kooien die ik hier nu heb kunnen aan de bovenkant open met een zitstok er tussen, en dat heb ik een tijdje ook gedaan, maar zowel Wru als Aswan hadden er geen interesse in (en Tas zou hoogstens in een halfuurtje door de zitstok zagen en er daarna nooit meer naar omkijken). |
Dinsdag 15 Januari 2008 12:45 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zaterdag 6 September 2008 7:50 pm
|
|
|
|
|