|
|
|
mh_1204
Kuikentje
| de broek aan? |
|
|
tiko onze 6jr oude edelman en kaya onze 2jr oude pop hebben sinds gister een grote kooi.
tot nu toe hebben ze altijd een kleinere eigen kooi gehad, omdat ze elkaar wel accepteren maar van echte liefde is er geen sprake.
in de tijd dat we ze samen hebben is de oorlog aardig geluwd. ze kunnen zelfs in de tuin naast elkaar in t zonnetjes zitten.
gistermiddag voor het eerst tegelijkertijd ze in hun nieuwe kooi gezet.
in eerste instantie waren ze allebei een beetje beduusd. want die kooi:
http://www.dierenvilla.nl/nl/p.....ce-30.html
is echt heel erg groot voor twee edeltjes.
maar kaya onze pop kreeg t na een half uurtje op haar heupen en tiko moest het ontgelden.
ouderwets vol in de aanval! grappig detail was dat na een minuutje of wat kaya als verliezer af droop.
is dit een tijdelijk iets is waarin ze even moeten uitzoeken wie de broek aan heeft in hun nieuwe huis?
omdat ze altijd apart hebben gezeten in hun eigen kooitjes en wij ze altijd direkt uit mekaar haalden als er iets ging gebeuren hebben ze dat eigenlijk nog nooit echt kunnen bepalen...denk ik....hoop ik....
daarom laten we met uiteraard een oogje in het zeil voorlopig maar even kibbellen met elkaar.
het spreekt voor zich dat als we NIET thuis zijn tot nader order het tussenschot er wel tussen zit.....
mijn vraag is dus of ik hier een logische gedachtengang heb of gaat dit uitdraaien op twee gewonde vogeltjes?
groetjes marc. |
Zondag 20 Januari 2008 2:51 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Ik vind dat je het goed doet met nadruk op 'uiteraard een oogje', en geweldig goed dat jullie ze uit elkaar halen als er niemand is om toezicht te houden.
Ik denk trouwens net als jij dat het om het bepalen van de huisregels gaat . Als ze elkaar echt zouden haten, dan had je het wel gemerkt - en al eerder. De houding van de baasjes speelt ook een hele grote rol; als je doet alsof de situatie heel normaal is, doen zij dat vaak (tot op een zekere hoogte) ook.
Succes ermee en hou ons op de hoogte ... (en owowow, wat een mooie kooi; wilde dat ik wat meer ruimte had hier). |
Zondag 20 Januari 2008 4:05 pm |
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
|
|
|
Mooie ruime kooi hebben ze gekregen, met zoals bekend en door jou ook gebruikt de mogelijkheid om ze samen en toch apart te houden.
Wat je vraag betreft gewonde edels of niet, dat kan alleen jij beantwoorden. Er is zeker een risico, maar volgens mij gebeurt dat niet zo snel, want een van de twee zal "vluchten". Wel apart dat Kaya de wijk nam voor Tiko.
April en Iwan zijn bij mij niet tegelijk gekomen EN de edelpop April is ouder dan Iwan. Het heeft dus langer geduurd voordat die samen konden zitten. Die hebben net als bij jou een tijd separate kooien gehad totdat Iwan steeds meer bij April kwam zitten, ze begonnen te snavelen. Sinds juli zitten die in één kooi.
Doordat mijn edels kunnen vliegen is het "uitwijken" vaak iets makkelijker. Zover ik weet zijn jouw Kaya en Tico gewiekt, dus kunnen niet wegvliegen. Dat maakt het "vluchten" iets lastiger, maar als er genoeg ruimte is om te klimmen en tijdelijk ver uit elkaar te zitten, dan zal je volgens mij niet zo snel een serieus gewonde edel hebben. In veel gevallen ziet het er erger uit dan dat het werkelijk is. Dus zorg voor klimplekken en diverse zitstokken. Iets wat gezien het formaat van de kooi volgens mij wel zal gebeuren. Dan kan je het rustig proberen zonder tussenschot. Zolang je ze niet volledig vertrouwt lijkt het mij wel verstandig om als je er niet bent het schot er tussen te laten. Vermoedelijk zal er niets serieus gebeuren, maar beter voorkomen dan genezen.
Heel goed dat ze vaker bij elkaar zitten. Dat is het begin van de acceptatie. Wat is er mooier dan dat je ze beiden samen ziet spelen, klauteren en doen. |
Zondag 20 Januari 2008 4:44 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: de broek aan? |
|
|
WOW! Wat een mooie ruime kooi hebben ze zeg, kan me voorstellen dat ze eventjes beduusd waren.
Ben het eens met Shi & PeCe.. Als je er niet bent lekker apart zetten.
Wilde eventjes aanhalen dat in de beste relaties gekibbel voor kan komen. Wheezy & Scuttle (verschillende soorten!) zijn beste maatjes maar af en toe krijgt Wheezy het goed op z'n heupen en moet Scuttle echt hollen. Een minuut laten zit Wheezy weer onder de vleugel van Scut en poetst de laatste zijn vriendje weer.. |
Zondag 20 Januari 2008 7:33 pm |
|
|
mh_1204
Kuikentje
zo we zijn weer een dag verder en het gaat allemaal nog wel goed eigenlijk! nog bedankt voor de replies.
ze slapen trouwens ook zonder tussenschot en vannacht en vanmorgen tot een uurtje of 11(toen werd t voedertijd nl) hebben ze op zo'n 20cm bij elkaar vandaan zitten slapen. kaya in de schommelring en tiko op zn stok. dus als dit t tempo gaat worden waarmee ze elkaar gaan accepteren ben ik dik tevreden! maar voorlopig nog altijd safety first!
ben net trouwens thuis van mn werk en ze zitten rustig op hun plekkie. weinig leven in eigenlijk! ach, t is al wat donker dus misschien zaten ze alweer bijna te pitten.
hou jullie op de hoogte!
mvg marc |
Maandag 21 Januari 2008 4:58 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Wow wat goed zeg. Dat gaat fantastisch! Het komt vast goed hoor.
Heb je toevallig foto's van je vogeltjes?  |
Maandag 21 Januari 2008 9:30 pm |
|
|
|
|
mh_1204
Kuikentje
ehm ja dat wel,maar dan ga ik eerst binnenkort uitzoeken hoe ik di ehier op de site krijg. komt goed...eeeeeeven geduld!  |
Maandag 21 Januari 2008 11:11 pm |
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
Veel wordt uitgelegd op de navolgende pagina's;
http://www.fluffies.org/nl/vra.....-vf26.html
Je kan ze ook als link (heb ik ook een aantal keren gedaan) plaatsen in de rubriek; foto's/filmpjes. |
Maandag 21 Januari 2008 11:58 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
quote:
Originally posted by mh_1204
ehm ja dat wel,maar dan ga ik eerst binnenkort uitzoeken hoe ik di ehier op de site krijg. komt goed...eeeeeeven geduld!
Mocht je nog vragen hebben, vuur ze maar af.  |
Dinsdag 22 Januari 2008 12:58 pm |
|
|
|
|
mh_1204
Kuikentje
zo. we zijn alweer een aantal dagen verder en het gaat wel aardig met onze twee vechtersbaasjes. onze pop kaya blijft zo nu en dan tiko uitdagen maar das gelukkig niet zo vaak meer. wel geldt dat het gevecht wel heftiger is. dus voorlopig blijft t schot er tussen als wij er niet zijn.
en fotos.... tsja die zijn nog steeds onderweg  |
Maandag 28 Januari 2008 3:59 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Hahaha, nou ja onderweg is al heel wat...we blijven geduldig wachten...
maak je je geen zorgen door de meer heftige ruzies?? Hoe uit zich dat? |
Maandag 28 Januari 2008 4:02 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Neem de tijd maar, we zijn wat gewend ... he Sue  |
Maandag 28 Januari 2008 5:36 pm |
|
|
|
|
mh_1204
Kuikentje
ik blijf t voorlopig nog rustig aankijken. het zijn enkel schaarse momenten dat, niet echte verrassend, onze pop het mannetje gaat zitten uitdagen, maar die reageerd nu juist heel snel en fel. die is dat gelazer waarschijnlijk al wel zat. en kaya, onze pop, is dan ook bijna altijd de verliezer. die schrikt dan zo van tiko zijn tegenactie, schreeuwt wat in paniek en rent er dan weer als een schijterd vandoor...
en dan is t weer een dagje ofwat rustig.
sinds ik dit draadje startte, nu zo'n 8 a 9 dagen geleden zijn er 5 hooguit 6 kibbelmomentjes geweest. dus dat is opzich niet zo verkeerd. zal hopleijk wel afgaan nemen. let's hope so!
mvg marc |
Maandag 28 Januari 2008 6:05 pm |
|
|
mh_1204
Kuikentje
ja nou de kogel is door de kerk, en de fotos staan erop!
http://www.fluffies.org/nl/flu.....ry_id=3464
mvg marc |
Maandag 28 Januari 2008 7:14 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Misschien reageert hij zo fel omdat hij zich nog niet helemaal op zijn gemak voelt; het is natuurlijk allemaal erg nieuw en wennen, en dan wil je niet nog zo'n rode duivel achter je aan hebben  |
Maandag 28 Januari 2008 7:32 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Dinsdag 7 Oktober 2008 11:21 am
|
|
|
|
|