|
|
|
Egwene
Beginnende vlieger
| PFBD |
|
|
Ik vroeg me af hoe zo'n onderzoek gaat? Wordt er bloed geprikt? Veertje getrokken? Hoe krijg je de uitslag? Hoe lang zou je daar op moeten wachten? Wat zijn de kosten van zo'n onderzoek?
De kosten zijn natuurlijk het minst belangrijk, maar wel handig om even te weten... |
Donderdag 17 Juli 2008 12:57 pm |
|
|
Wickingh
Fladderaar
Tegenwoordig wordt PBFD vrijwel alleen op bloed getest.
Ik doe dat tegenwoordig zelf, en zo´n test kost mij ca 25-30 euro.
Laat je het door een dieren/vogelarts doen komen daar de kosten van het consult bij en die zijn per arts behoorlijk verschillend,
mvg Frank |
Donderdag 17 Juli 2008 5:07 pm |
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
| Re: PFBD |
|
|
-
Voor zo een onderzoek wordt meestal wat bloed afgenomen, dus geprikt.
-
Veertjes trekken wil men een enkele keer ook doen, maar is niet zo gebruikelijk meer. Wordt wel "regelmatig?" gedaan voor het sexen van kromsnavels.
-
Hoe je de uitslag krijgt, variabel, soms moet je ervoor terugkomen, maar meestal kan/moet je zelf bellen. Een enkeling meld het ondertussen per e-mail.
-
Meest gangbaar zover ik weet is ongeveer 10 dagen, dan weet je de uitslag van de test.
-
Kosten, ligt er erg aan, zoals Frank al aangeeft wat de arts voor consult kosten in rekening brengt. Ook ligt het eraan of je alleen op PBFD laat testen of meteen op de meest gangbare ziektes. Want dan zijn de tests verhoudingsgewijs goedkoper. Volgens mij moet je op ongeveer 120 euro rekenen als je de meest gangbare ziektes laat testen en ongeveer 80 euro als je alleen PBFD laat testen. Dit zijn algemene richtlijnen, want iedere arts mag zelf zijn tarieven bepalen en die kunnen aardig verschillen. Als je wilt laten testen kan even rondbellen (sommige melden de tarieven op hun internet site) aardige verschillen aan het licht brengen.
|
Donderdag 17 Juli 2008 6:30 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
|
|
Je kan ook zelf bloed afnemen en dat opsturen. Hiervoor moet je een nageltje knippen. Zorg dan wel dat je liquid pleisters in huis hebt. (Tip van Hedwig) |
Vrijdag 18 Juli 2008 9:01 am |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Je kan ook zelf bloed afnemen en dat opsturen. Hiervoor moet je een nageltje knippen. Zorg dan wel dat je liquid pleisters in huis hebt. (Tip van Hedwig)
Ja, gegeven dat je daar de maag en zenuwen voor hebt... (ik zeker niet, brrr ). |
Vrijdag 18 Juli 2008 11:05 am |
|
|
Egwene
Beginnende vlieger
Nee, ik denk niet dat ik dat zelf kan (en durf)... Ik vind het al vervelend als iemand anders dat bij mijn birdies moet doen omdat het beter is. |
Vrijdag 18 Juli 2008 11:07 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Van bloed afnemen hebben ze gelukkig weinig last... Aswan hier vindt het meest vervelende als Hedwig haar in de handdoek wikkelt, maar van het prikken zelf gaf ze geen kik. |
Vrijdag 18 Juli 2008 11:13 am |
|
|
Egwene
Beginnende vlieger
Broerdijk in Nijmegen heeft Otto geprobeerd bloed af te nemen en dat deed hem echt pijn. Hij piepte en het wat kei zielig. Daarom vind ik het niet leuk voor ze. |
Vrijdag 18 Juli 2008 11:14 am |
|
|
ellenparrot
Vlieger
|
|
|
het lab waar ik het ALTIJD naar op liet sturen en wat naar mening van vele deskundigen de meest betrouwbare is, is Avian Biotech in Engeland. Hedwig stuurde het daar ook naartoe, maar misschien nu ook naar andere labs. De website van avian biotech is www.avianbiotech.co.uk. De testen zijn daar wat ingewikkelder en daardoor nauwkeuriger.  |
Vrijdag 18 Juli 2008 11:04 pm |
|
|
|
|
Wickingh
Fladderaar
Hedwig stuurt helaas tegenwoordig haar monsters naar Gendika, ik ben daar niet kapot van dus doe het tegenwoordig zelf en stuur de samples naar Duitsland.
En over dat pijn doen, dat valt echt wel mee hoor is wss een perfect staaltje aanstellerij geen enkele vogel vindt nu eenmaal een onderzoek prettig,
mvg Frank |
Zaterdag 19 Juli 2008 12:32 pm |
|
|
ellenparrot
Vlieger
|
quote:
Originally posted by Wickingh
Hedwig stuurt helaas tegenwoordig haar monsters naar Gendika, ik ben daar niet kapot van dus doe het tegenwoordig zelf en stuur de samples naar Duitsland.
En over dat pijn doen, dat valt echt wel mee hoor is wss een perfect staaltje aanstellerij geen enkele vogel vindt nu eenmaal een onderzoek prettig,
mvg Frank
Hoi Frank, meen je dat nou?? valt me tegen. Ik heb zelf een grijsje gehad met pbfd en heb toen vele keren al mijn vogels moeten laten testen.. maar als ik het nu weer zou moeten doen (op besmettijlke -virus- ziekten) zou ik het zo weer in engeland laten doen. Ik deed ook div. testen zelf, dus v.w.b. veren. Die kon ik zo opsturen naar het lab. Ik ken de big boss ook van AB, dat scheelt Maar Duitstland schijnt ook goed te zijn, ken het verder niet. Gendika, zou ik alleen doen voor geslachtsbepaling.. |
Zaterdag 19 Juli 2008 1:42 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
quote:
He bah, dat valt even tegen dan. Zou ze het niet toch willen opsturen naar een lab van keuze, als je er specifiek om vraagt?
Van Gendika hoef ik niks, dank u  |
Zaterdag 19 Juli 2008 4:00 pm |
|
|
|
|
Wickingh
Fladderaar
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
quote:
He bah, dat valt even tegen dan. Zou ze het niet toch willen opsturen naar een lab van keuze, als je er specifiek om vraagt?
Van Gendika hoef ik niks, dank u
Helaas niet nee en ook ik doe liever niets met gendika,
mvg Frank |
Zaterdag 19 Juli 2008 6:01 pm |
|
|
ellenparrot
Vlieger
|
ik zou er op staan. Niet opsturen naar wat ik wil (avian biotech) is andere dierenarts hoor. Eerst ging ik ook wel naar dr. Van der Ree (Dordrecht) voor bloedprikken (want ja... om daar alleen voor stad enland af te reizen, terwijl je geen auto hebt). Hij deed dat ook nooit, maar ik stond erop. Het grappige was dat hij waar ik bij stond keurig via de site van AB zo'n formulier downloadde en printte. Wat ik toen wel deed is mijn eigen creditcard nummer invullen, dus.. ik betaalde direct AB en apart dus consult en bloedprikken, maar hij deed dat zonder morren. |
Zaterdag 19 Juli 2008 6:39 pm |
|
|
Wickingh
Fladderaar
Ach ik doe het nu zelf scheelt enorm in de tijd en in de kosten.
Maar ik snap ook wel dat een huiskamerliefhebber hier niet aan begind, ik prik daarin tegen zo'n 15 vogels per jaar dan loont het zich wel,
mvg Frank |
Zaterdag 19 Juli 2008 7:22 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zaterdag 11 Oktober 2008 9:46 pm
|
|
|
|