|
|
|
| Klik hier om het dagboek van Ann te bekijken (7 pagina's) |
| Start datum: Maandag 30 Juni 2008 4:25 pm |
| Laatste bewerking: Vrijdag 25 Juli 2008 2:27 pm |
| Dagboek en dit topic zijn 1044 keer bekeken |
| Waardering |
|
(5 met één waardering)
|
|
Ann
Kuikentje
|
Knotwilg. Eigen kweek Als je in het dagboek naar de pagina van de edels kijkt, de vliegfoto van Taj (edelman), daar op de achtergrond zie één van de boompjes staan.
Om de 2 jaar doen we de takken af en die zijn dan al groot genoeg om zo'n klimboom te worden. Ik heb natuurlijk niet om de 2 jaar een nieuwe klimboom nodig, maar ik heb wel een voorraadje takken staan voor als die in de voli vernieuwd moeten worden, en voor speeltjes en zo. |
Vrijdag 4 Juli 2008 3:44 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Dat is inderdaad wel handig als je die zelf thuis hebt staan. Weet je tenminste ook zeker dat ie goed is en niet behandeld is geweest en zo van die dingen. |
Zaterdag 5 Juli 2008 3:44 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Wat let je? Met een paar veertjes weet je het zeker! (Ze vinden het niet eens zo heel erg, die veertjes trekken. Voor ons is het denk ik erger!)
Zijn we niet altijd schoonmakers? Wij hebben de eer om de rommel van onze gaaien op te ruimen.  |
Zondag 6 Juli 2008 9:07 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
|
quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Wat let je? Met een paar veertjes weet je het zeker! (Ze vinden het niet eens zo heel erg, die veertjes trekken. Voor ons is het denk ik erger!)
We zijn niet allemaal zo'n bruten als jij, Sue daarom. En in Belgie is het ook niet zo simpel als de eerste vogelpraktijk opbellen en even langskomen, sommige vogelartsen daar willen geen bloed afnemen van zo'n kleine vogels zonder narcose (en ook bij grotere niet, trouwens), en dat is ook weer een beetje overdreven dan, narcose om je nieuwsgierigheid te stillen.
Ik zou die veertjes zeker niet kunnen trekken bij mijn eigen vogels. Ik weet dat het hen zeer waarschijnlijk minder pijn doet dan ons zelf - heb tenslotte Aswan gezien, bloed afgenomen en gechipt (met die enorme paardennaald ) en ze gaf er niet om, maar daaan nog. Brrr, moet er niet aan denken.
Het zijn zeker mooie foto's. Taj en Rhea zien er heel goed uit (Taj zijn staart is weer met ons, zie ik), Kaya ook (zucht, dat groene .. vooruit) en Yatta is om op te vreten, maar ik mocht je Grijsjes niet uitlachen dus ik zeg nix. |
Zondag 6 Juli 2008 3:38 pm |
|
|
Ann
Kuikentje
|
Yep, zoals Shi zegt van de dierenartsten. En ik heb hier al maanden geleden zo'n zakjes binnengekregen van een lab waarin je veertjes kan opsturen maar ik kan mezelf er niet toe brengen hem vast te pakken en er enkele uit te rukken.
Ik wil het hem ook niet aandoen hem door iemand anders te laten vastpakken en veertjes uitgetrokken te worden door vreemde handen. Misschien eens samen met Dries, mijn zoon en Kaya's favo persoon. Hij kan het meeste met hem, pakt hem ook op alsof het een duif is en zo . Maar ik heb al eens gepolst en Kaya veertjes uittrekken lijkt hem ook niet erg aangenaam.
We zien nog wel, maar aan de buitenkant te zien is het inderdaad waarschijnlijk een meisje. Ik moet echt eens consequent 'zij' en 'haar' beginnen zeggen  |
Maandag 7 Juli 2008 6:28 am |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Ik noem het ook koek vind het veel meer een koek dan een brood. |
Zaterdag 19 Juli 2008 4:06 pm |
|
|
|
|
Ann
Kuikentje
|
Ja he Ik ben er ook nog altijd blij mee dat ze het graag eten. Je had haar moeten zien vanmiddag, ze viel er echt op aan. Een ei leggen moet wel een zeer energievragende bezigheid zijn  |
Zaterdag 19 Juli 2008 8:35 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ik ga voor je duimen dat er deze keer wel kleintjes komen. Volgens mij is Rhea inderdaad een supermoeder, dol op jouw birdybread! Recept please! Of is dat het geheim van de kok?
Wanneer ben je eigenlijk jarig?
PS Ik zag nog geen foto's in de profielen van je gaaitjes. Als je me de foto's stuurt kan ik het evt doen?  |
Zondag 20 Juli 2008 9:20 am |
|
|
Ann
Kuikentje
|
|
|
|
Ik heb foto's in de profielen geplaatst Ik ga er binnenkort ook eens wat tekst invullen (als ik het niet vergeet)
Mijn verjaardag is op 11 augustus. Zowat helemaal de uitkomtijd van het eerste eitje. Zou mooi zijn, maar het is maar een gedachte, ik reken nergens op.
Hm de birdybread. Ik maak een behoorlijke hoeveelheid in 1 keer omdat het voor 5 gaaien is.
500 gr maismeel en 3 koppen volkorenbloem mengen. Een kop noten (enkele verschillende soorten, maar zeker amandelnoten, voor de calcium) in stukken hakken of nog fijner doen in de blender en erbij mengen. Paar soeplepels stuifmeelpollen erbij. Dan doe ik er iets van fruit en/of groente bij, in kleine stukjes gesneden. Wat is afhankelijk van wat ik in huis heb en van het seizoen. Vorige week bv waren het stukjes bloemkool, een rood pepertje en bosbessen. Soms is het maar 1 iets, soms zijn het 3 dingen. Hoeveelheid meet ik niet af, gewoon beetje dat het er goed uit ziet. Die dingen dus allemaal goed mengen.
Dan is er voor die hoeveelheid droog mengsel ongeveer een liter sap nodig, denk ik. Dat sap maak ik met de blender van allerlei soorten groente en fruit. Tomaten geven veel sap (en zijn heel goed voor Vit c; zeker niet vergeten voor edels), komkommer, courgette ook. Van fruit heb je veel sap van meloenen, perzikken, aardbeien en zo. Er gaat bij mij ook soms paprika, courgette, banaan, appel, mango, zoete aardappel, sla, ganzemuur, enzoverder in; eigenlijk kan het met zowat alles.
Dat sap bij het droge mengsel doen zodat je een soort deeg krijgt. Niet te droog, maar ook niet te nat want dan moet het langer bakken. Dat is iets wat je een beetje moet ondervinden.
Dit gaat helemaal in een grote platte ovenschotel (eerst bakpapier erin) en dan zo'n 25 minuten op 200° in een voorverwarmde oven.
Als het klaar en afgekoeld is snij ik het in stukken, telkens de hoeveelheid voor 1 dag en die gaan de diepvries in.
Van die hoeveelheid heb ik 10 à 11 middagmalen voor 5 gaaien dus wie wil proberen begint beter eerst met een kleine hoeveelheid
Ik wil de volgende keer wel eens stap voor stap foto's maken als er interesse voor is.
Ze eten dit nu al een hele tijd en het bevalt ons allemaal. Je kan er ook leuk mee afwisselen en er makkelijk dingen in doen die gezond zijn maar die ze niet makkelijk eten. Ik ben er oorspronkelijk mee begonnen op aangeven van Shi  |
Zondag 20 Juli 2008 11:09 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Hehe. Ik zie dat mijn vertrouwd receptje het nog steeds goed doet komt mij bekend voor... maar ja ze zijn ook allemaal min of meer hetzelfde. Die stuifmeel he; ik heb er ook over zitten nadenken maar ik zet het er uiteindelijk niet in, omdat ik bang ben dat het door het bakken een beetje de nut verliest. Doen veel vitaminen ook al, en die stuifmeel is voor mij een groote twijfelgeval.
Van dat vitamine C ben ik ook niet zo zeker, want dat kunnen papegaaien zelf aanmaken... (maar kwaad kan het natuurlijk niet )
(Kun je trouwens dat stukje met het recept kipieren (via Edit, dat kun jij bij je eigen bericht wel) en naar mij opsturen? Ik kan hem niet zo kopieren)
Goed dat je eindelijk ook wat aan de profielen doet zou je ook al doen die paar eeuwen terug . Mijn favoriet is toch echt Yatta. Doos  |
Maandag 21 Juli 2008 10:41 am |
|
|
Ann
Kuikentje
|
Receptje zit bij je mail. Wat ga je daar trouwens mee doen ? Jij kan het makkelijk zo veel mooier uitleggen en omschrijven.
Het stuifmeel doe ik er ook niet altijd in, om dezelfde reden als jij. Maar soms denk ik dat ik er net zo goed een beetje kan bijgooien ... .
Ik weet dat ze Vit C zelf aanmaken maar het klopt toch dat edels een grotere behoefte hebben. Vandaar dat ik zeker zorg dat ze regelmatig tomaat binnenkrijgen. En het blijft met mate, het is niet zo dat ze constant tomaten moeten eten  |
Dinsdag 22 Juli 2008 8:26 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ik zag de foto's, leuk dat ze nu ook een gezicht hebben. Is handig als ik eens moet kijken over wie je het precies hebt. (Kaya weet ik wel.. )
Het zou inderdaad super zijn als het eitje uitkomt op jouw verjaardag. Ik ga echt heel erg hard duimen. Het zou wel gemakkelijk zijn om te onthouden hahaha!
Een stomme vraag, wat if het eitje bevrucht mocht zijn en ze krijgen een kleintje.. Houd je het vogeltje dan zelf? Of heb je niet meer zoveel plaats? (Had ergens anders de foto's van je voliere bekeken, mooi hoor!)
Wat een recept zeg! Er gaat echt heel erg veel in het birdybread. Ik ben benieuwd hoe het er dan uitziet etc. (Interesse in de foto's heb ik wel, misschien een leuke pagina van maken? Ik vind vooral het gedeelte 'Niet te droog, maar ook niet te nat want dan moet het langer bakken.' interessant. Ik heb het al een paar keer gemaakt en toen moest ik het vrij lang bakken. Dat was trouwens een ander recept.) |
Dinsdag 22 Juli 2008 10:18 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
|
Ann, kwaad kan die vitamine C niet, dus regelmatig toevoegen is natuurlijk geen probleem. Ik moest alleen even zeggen
Bedankt voor het receptje; ik wil hem wat beter vergelijken met de mijne en dat werkt gewoon ietsje makkelijker als ik het ernaast kan leggen.
Sue, die eerste baby is natuurlijk nogal speciaal. Ik zou hem krijgen... zodat hij een beetje 'thuis' blijft, maar hier komt een derde vogel alleen over mijn vaders lijk dus ook al zouden we met Ann tot een overeenkomst komen over dat KRIJGEN, ik ben bang dat ik hier de baas des huizes gewoon niet om krijg. En voor Ann geldt grotendeels hetzelfde, haar man wil geen andere huispapegaai erbij.
Maar toch... toch, de allereerste baby! Die kun je niet zomaar wegdoen aan iemand die je niet kent.
Ik denk dat ik als het niet anders kan het kindje van Ann neem als een logeetje (heb hier al vaak genoeg gehad) die dan een beetje onopgemerkt permanent wordt en als mijn pa er ook helemaal verliefd op is, vertel ik wel dat hij mag blijven. Hah.
(Want hij wordt echt wel verliefd op die vliegtuigjes, al zou hij het niet zo 123 toegeven; je zou moeten zien hoe vereerd en verliefd hij is als ze spontaan bij hem komen zitten of een knuffel komen halen)
Ha, Ann, wat vind je daarvan? Ben ik geniaal, of ben ik geniaal
(Hoe het zou zijn als het eerste kindje een Edel is, daar denken we even niet aan. Al denk ik dat je al snel over de angsten en pijnen heen bent als je gecontronteerd staat met zo'n beestje dat de zorg nodig heeft)
Die birdiebread, trouwens... ja, dat is een beetje moeilijk uit te leggen. Je moet er een deeg van maken dat je wel kan gieten, maar niet te nat want dan bakt het inderdaad eeuwen (dag voedingswaarde... of het blijft nat en je geeft het als pap ). Je krijgt het wel 'in het oog' als je het een paar keer bakt, dan heb je ook een gevoel voor hoe het moet. |
Dinsdag 22 Juli 2008 11:10 am |
|
|
Ann
Kuikentje
|
|
|
|
Welja Shi, je bent geniaal, en nog bescheiden erbovenop Hoe krijg je het voor elkaar
Sue, we hebben lang geleden al besproken dat Shi mijn eerste baby krijgt, als beste alternatief om het niet zelf te kunnen houden, omdat ik al lang weet dat dat toch nooit zal kunnen. Nogal jammer, als je soms ziet hoe beide partners gaaitjes geweldig vinden en zo, samen beslissen er nog eentje bij te nemen en alles ... ik ben daar vaak nogal jaloers op.
Maar ja, laten we het er maar op houden dat mijn wederhelft andere goede kanten heeft. Nix en niemand is volmaakt
Het wachten op die eerste baby duurt wel lang, het blijft maar duren, en het zou me wel zeer erg verwonderen moesten de eitjes nu bevrucht zijn. Maar Shi, misschien zou het wel heel goed voor je zijn moest het zo'n groen edeltje worden ...
Bij de volgende birdiebread (Shi, de mijne is niet zo slap dat je kan gieten, eerder dik deeg) maak ik uitgebreid foto's en een pagina Van de bouw van de huidige volière ook, misschien als inleiding voor de bouw van de nieuwe, want er komen er, na wat getwijfel en bedenkingen, toch enkele bij. |
Dinsdag 22 Juli 2008 12:39 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
|
Mijn recept is ook een beetje anders, aangepast net zoals jij hem hebt aangepast, maar je ziet wel duidelijk dat ze van dezelfde oorsprong zijn mijn deeg is ook niet helemaal vloeibaar, het is heel erg dik, maar je kan het nog net wel in de vorm overgieten.
Dit gesprek hadden we eerder moeten voeren; ik heb net 2 weekjes geleden moeten bakken dus die documentaire had ik toen ook kunnen maken...
Maar ik meen het serieus, ik denk dat we het zo echt wel kunnen doen, met de baby. Je weet dat mijn pa nix tegen loge's heeft maar ik weet heel zeker dat moest het kindje hier heen komen, het vast en zeker een meisje zou worden om het allemaal wat makkelijker te maken.
Ik weet het anders echt niet. Heb er over zitten nadenken. Ik weet niet wat zou kunnen helpen. Ik dacht dat het beter is om te weten wat er met hem gebeurd is, maar er blijven altijd gedachten over en dat verlies is niet te beschrijven. Ik DACHT dat ik liever zou weten dan voor altijd de twijfel, maar nu WEET ik dat ik liever nooit geweten had. Ik had gehoopt dat Tas mee zou helpen om ervan te genezen, maar het werkt niet... hij is geweldig, maar het gaat over een andere spoor, zeg maar. Misschien zou zo'n groene wel de spoken wegjagen... ik weet het echt allemaal niet. Ik zou afscheid willen nemen van Wru, maar ik weet ook niet hoe. Alleen de gedachte dat ik uberhaupt afscheid zou moeten nemen heeft mij jankend en gebroken, dus hoe ga je verder?
Zucht, vooruit, hier wilde ik niet heen. Sorry. Het zou in ieder geval een apart experiment zijn, laten we het daar bij houden  |
Dinsdag 22 Juli 2008 3:22 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2, 3, 4 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Dinsdag 7 Oktober 2008 7:53 am
|
|
|
|
|