|
|
|
anti-rsca
Eitje
| Rosella van 1,5 jaar tam maken |
|
|
Hey iedereen,
Net nieuw hier op het forum toen ik wat tips voor de verzorging ed. van een rosella zat te zoeken. Het ziet er mij hier een leuke bende uit
Ik heb een klein vraagje. Sinds januari bezitten we thuis een Rosella parkiet, die luistert naar de naam Oscar (op z'n Vlaams uitgesproken) het is een mannetje.
De eerste 2-3 dagen dat hij bij ons was, was het beestje nogal bang dus heb ik hem wat met rust gelaten, daarna ging ik met m'n hand tot 3 maal daags in z'n kooi, maar dat vond ie niet zo leuk. Hij probeerde me te ontwijken en toen dat niet mogelijk was, snauwde hij in m'n hand, tot bloedens toe. Ik heb dit enkele weken vol gehouden, maar ik merkte niet echt vooruitgang in z'n gedrag tov. mij.
Het beestje is geboren in december 2006. Denken jullie dat er nog een mogelijkheid bestaat om Oscar tam te krijgen?
Hier staan enkele foto's van Oscar: http://picasaweb.google.com/dries.schuddinck/Oscar
Hij kan ondertussen al z'n poot in de lucht steken als iemand z'n hand opsteekt naar hem en als er iemand dàààg zegt maakt hij een geluid dat begint op dàààg te lijken, dus het is geen dommerik
Groetjes |
Woensdag 28 Mei 2008 10:24 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Rosella van 1,5 jaar tam maken |
|
|
Hoihoi! Welkom hier! Wat leuk zeg, een rosella! Wat voor rosella als ik vragen mag?
(Hoe spreek je Oscar op z'n Vlaams uit?)
Op latere leeftijd zijn ze nog prima tam te maken hoor! Het kost alleen wat meer moeite. Is hij gekortwiekt als ik vragen mag?
Wat gaaf trouwens dat hij zijn pootje omhoog steekt en je probeert te begroeten. Ze zijn zéker niet dom!
Lukt het trouwens met je profiel?  |
Woensdag 28 Mei 2008 10:37 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
|
|
PS Wat een mooi vogeltje is Oscar trouwens! Negeer mijn vraag 'welke rosella' maar hoor.  |
Woensdag 28 Mei 2008 10:39 am |
|
|
|
|
anti-rsca
Eitje
Heb je eventueel tips om het tammaken te vergemakkelijken? Zou een rubberen afwashandschoen helpen tegen de pijn?
Oscar op z'n vlaams ... hmm een korte, doffe 'o' en de a klank plat, dof en lang dus Oscàààr
Hij is niet kortgewiekt. Moest ik hem ook tam krijgen, wil ik Oscar ook wat vrijheid geven in huis en dat hij dan ook een vleugeltje kan uitslaan De vliegpennen groeien wel terug, maar ik laat het liever zo
Ik heb net Oscar ingegeven in de sectie mijn papegaai(en)/parkiet(en)
De rest van m'n profiel werk ik komende dagen wel bij  |
Woensdag 28 Mei 2008 10:54 am |
|
|
alexandraatje
Vliegende acrobaat
hallo en welkom hier. leuk een rosella. het tam maken heeft veel geduld nodig. een rubber handschoen is niet echt de manier.
je zou kunnen proberen hem eerst op te laten stappen op een stok die je voor het deurtje houdt dan is dat nog niert zo eng als op je hand zitten.
je kan hem ook lokken met wat lekkers. zaadjes of stukjes fruit. langzaam opbouwen. als hij gewiekt is, gaat het tam maken sneller. als hij eenmaal tam is, kun je het wieken laten en hem laten vliegen. maar heb heel veel geduld. douche je hem ook met de plantenspuit. vinden ze ook heeeerlijk |
Woensdag 28 Mei 2008 12:06 pm |
|
|
anti-rsca
Eitje
|
|
|
quote:
Originally posted by alexandraatje
hallo en welkom hier. leuk een rosella. het tam maken heeft veel geduld nodig. een rubber handschoen is niet echt de manier.
je zou kunnen proberen hem eerst op te laten stappen op een stok die je voor het deurtje houdt dan is dat nog niert zo eng als op je hand zitten.
je kan hem ook lokken met wat lekkers. zaadjes of stukjes fruit. langzaam opbouwen. als hij gewiekt is, gaat het tam maken sneller. als hij eenmaal tam is, kun je het wieken laten en hem laten vliegen. maar heb heel veel geduld. douche je hem ook met de plantenspuit. vinden ze ook heeeerlijk
Bedankt voor de tips.
Ik douche hem inderdaad. Ik had vroeger een schaal met water in z'n kooi staan, maar daar kwam ie niet in, juist uit drinken deed hij.
Toen ik op het internet ergens tegenkwam dat je ze ook met plantenspuit kon wassen. De eerste keer dat ik op de spuit duwde, had hij schrik en sprong hij weg. De tweede keer draaide hij z'n kopje en lichaam naar waar hij wou besproeid worden. Grappig om zien  |
Woensdag 28 Mei 2008 12:52 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Hoihoi.. Mijn vraag over het kortwieken was eigenlijk omdat het makkelijker is om hem tam te krijgen als hij gekortwiekt is.
Ik denk dat je beter geen rubber handschoenen kan gebruiken. Heb je niet iets van een opstaptouw? (Opstaptouwen kan je evt hier bestellen: http://www.villafilou.nl/nederlands/touwen.htm Ze staan onder opstaptouw/wandelstaaf)
Is er iets wat hij HEEL erg lekker vindt (Ik heb gezien dat hij zonnebloempitten lekker vindt, die kan je evt in stukjes breken zodat hij ze snel weg kan happen) EN door de tralies wil aanpakken? Zo ja, dan kan je evt de clicker gebruiken. ( Op deze pagina staat een link naar clicker training http://www.fluffies.org/nl/pap.....t4149.html )
Je kan hem dan aanleren om op het opstaptouw te gaan zitten.
Leuk dat je een profiel hebt aangemaakt! Heb het net zitten lezen.
PS Ik vrees dat ik de uitspraak van Oscar echt een keer moet horen. Het klinkt me nu vrij normaal in de oren!  |
Donderdag 29 Mei 2008 7:02 am |
|
|
Punkie
Eitje
|
|
|
Punkie is ook erg lang bang geweest voor handen; ik dacht dat ze misschien niet al te zachtzinnig in haar kooi is gezet (toen ik haar kocht had de kweker haar alvast in haar kooi gedaan). Na een paar weken durfde ze opeens door het tralies een nootje aan te pakken; maar wel héél voorzichtig, dit heeft ook even geduurd en daarna heb ik voorzichtig geprobeerd om de kooi open te doen en haar daarna wat uit mijn hand te laten eten. Bijten deed / doet ze gelukkig niet. Ze heeft me één keer per abuis gebeten omdat ze in de fase van voorzichtig uit de hand eten opeens het nootje naar haar toe wilde halen (maar ja, dát zat in een hand).
Rubberen handschoenen is beter van niet, nog een reden om bang van te worden.
Geduld, geduld, geduld en af en toe doorzetten. Echt, ik had af en toe ook zoiets van dan blijft het maar een kooivogeltje maar dit had ik niet voor ogen toen ik haar kocht en ik ben blij dat ik heb doorgezet. Iedere stap is een overwinning voor zowel jou en je gaaitje en als je Oscar daarna uitbundig prijst hoe goed hij iets heeft gedaan wil hij vast steeds meer en meer. Punk is nu in de fase van uit de kooi komen en lekker in de kamer spelen; had ik een week geleden nog niet durven dromen!
Succes ermee! |
Donderdag 12 Juni 2008 5:31 pm |
|
|
Punkie
Eitje
|
|
|
Ik zie dat ik nog wat vergeten ben: wees zelfverzekerd; kromsnaveltjes voelen je onzekerheid (of o.a. angst voor het bijten) feiloos aan. Reageer zelf alsof het de normaalste zaak van de wereld is als je bepaalde dingen wil of doe. Benader bijvoorbeeld de kooi/de vogel met rustige bewegingen als je bijvoorbeeld het nootje door de tralies wil geven maar geef het wel met zelfvertrouwen en kordaat alsof jullie het al vaker hebben gedaan.
Het lijkt makkelijker gezegd dan gedaan; ook ik (en de meesten met mij denk ik) hebben deze valkuilen gehad. De eerste keren dat Punk uit de kooi kwam, was ik zelf nerveus: stel je voor dat ik haar niet terug kreeg in de kooi. Gevolg: nerveuze Rosella die zo hoog mogelijk ging zitten waardoor baasje nog nerveuzer werd, waardoor vogeltje weer nerveuzer werd, etc. Ik heb wel eens gedacht: had ik maar een vogeltje wat met de hand was grootgebracht of wat ik zelf verder had moeten voeren, was ze tenminste handtam. Maar geloof me; iedere 'overwinning' smaakt geweldig zoet: Je hebt het toch maar samen even voor elkaar gebokst.
Succes! |
Donderdag 12 Juni 2008 6:41 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
|
|
Hoi anti-rsca, hoe gaat het met Oscar?  |
Vrijdag 13 Juni 2008 9:57 am |
|
|
anti-rsca
Eitje
Toppe, gisteren zag z'n kopje helemaal rood (voor zover het niet rood ziet ) van een aardbei. Had een heel grote aardbei in z'n kooi gelegd en hij stak er op een bepaald moment z'n kop helemaal in om ze leeg te eten. Na een uurtje zag hij helemaal rood, heel grappig
Wanneer ik z'n kooi kom of hem eten wil aanrijken, is z'n gedrag jammer genoeg nog niet veranderd |
Vrijdag 13 Juni 2008 1:32 pm |
|
|
jamy_nl
Ervaren vlieger
|
|
|
Hoi anti-rsca en Oscar,
Een Rosella manneke.... leuk hoor, mijn Roosje begint een beetje scheel te kijken naar het scherm!! (Voor de duidelijkheid: Roosje is een pracht rosella popje volgens mij is ze een beetje verliefd )
Rosella's en "handen" gaan lastig samen anti-rsca, heb ik gemerkt!
Een stokje werkt vele malen beter!
Als Roosje van de klimboom "valt/fladdert" (ze is gekortwiekt!) komt ze direct naar me toegelopen, maar op mijn hand stappen is en blijft "eng" en dus heb ik altijd een stok bij de hand (een wat langere die ik onder haar buik schuif!)
Gek genoeg komt ze wel heel graag gierst van m'n hand pikken (ook op de grond) en vindt ze het prima om na het badderen in de wasbak op m'n hand te stappen..... maar als ze de kans heeft op de grond... kiest ze het "rosella" pad!! en loopt heel hard weg!
Malle Roos!
Geduld is het key woord inderdaad, zoals alexandraatje al eerder zei! maar dat geldt voor alle gaaitjes en vogies toch (en sommige mensen....)
Succes met Oscar..... en .... veel plezier vooral anti-rsca |
Vrijdag 13 Juni 2008 11:40 pm |
|
|
|
|
anti-rsca
Eitje
Thanks voor de tips. Ik hou me laatste tijd meer en meer met Oscar bezig van zodra ik een beetje tijd vrij heb.
Ik ben net wakker, want m'n auto moet naar de garage, maar ik hoor Oscar al anderhalf uur lawaai maken ^^, dus ik ga maar eens van m'n computer en kijken wat ie aan het uitspoken is  |
Zaterdag 14 Juni 2008 7:16 am |
|
|
Punkie
Eitje
Mijn Roosje wil juist niet op een stok of iets dergelijks opstappen. Als het moet stapt ze het liefst op mijn hand op. Het heeft lang geduurd om haar aan handen te laten wennen, maar toen ze eenmaal niet bang meer was vond ze alles goed, ze geeft handjes, stapt op, ik mag haar voetjes vastpakken om ze te bekijken, etc, zelfs mensen die ze vaker heeft gezien geeft ze rustig een handje. Ik heb alleen gehoord en zelf ervaren dat Rosella's geen knuffelaartjes zijn en dat ze liever niet gekroeld of geaaid worden. Dus wat betreft heeft Punkie inderdaad niets met handen.  |
Zaterdag 14 Juni 2008 12:52 pm |
|
|
jamy_nl
Ervaren vlieger
|
|
|
Grappig is dat Punkie die verschillen; bij jou liever geen stok, bij mij liever geen handen!!
Roosje heeft vanaf dag één haar kooi met pootje en snavel verdedigt en behoorlijk fel ook, maar daar staan Rosella's om bekend. Deed Punkie dat ook?
Nu is dat gelukkig stukken minder, door het trainen en veel geduld; maar kroel momenten bepaalt ze zelf! Nooit in de kooi, wel op m'n schouder, dan legt ze haar koppie tegen mijn wang..... zó lief
Roosjes 'handen-fobie' heeft een verhaal (denk ik, als psychodinges van de koude grond dan maar):
Bijna 2 jaar geleden is ze, terwijl ze lekker buiten op de klimboom zat, door een windvlaag "weggewaaid" zo'n meter of 35 naar rechts (gelukkig maar, vooruit is alleen maar heel veel water!!) Ik er direct achteraan natuurlijk en uiteindelijk vond ik haar onder een struik, bibberend en bang en toen heb ik haar (voorzichtig!!) in mijn handen mee terug genomen onderweg veel pratend en afleidend..... en vanaf dát moment...... juist!!
Enge handen!!
Nu mag ze alleen nog in huis los, buiten moet ze in de kooi mee.... |
Zondag 15 Juni 2008 12:12 am |
|
|

|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Donderdag 28 Augustus 2008 2:07 am
|
|
|
|