Voeding e.d

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Ara forum, voor alle ara's

Auteur Onderwerp
Bengeltje
Net uit het ei

Voeding e.d  Reageer met quote  

Wij hebben vandaag onze blauwgele ara opgehaald van 10 weken oud.
Nu zijn wij benieuwd hoe jullie het doen que voeding en huisvesting van de jonge ara.
We hebben wel veel tips en advies gehad van de winkel maar ben benieuwd hoe andere het in de praktijk doen.
Wij moeten nu nog 3 fles voedingen geven per dag.
Bericht Vrijdag 11 Januari 2008 10:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: Voeding e.d  Reageer met quote  

Hoi Bengeltje.. Ik heb zelf nog nooit een jonge ara gehad. Wat hebben zij verder aangeraden? Ik zou iig al beginnen met fruit, groenten, pellets etc aan te bieden. Very Happy Hij zal het misschien nog niet allemaal eten maar er wel van proeven!

Als je de stok in de kooi hangt, hang 'm dan laag. Cool
Bericht Vrijdag 11 Januari 2008 11:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Hij zit nog niet eens in de veren he ? Ik zou hem in een bakje doen, lekker met een knuffel erbij. Het is nog een echte baby; ik zou niet het risico nemen dat hij in de kooi gaat klauteren en ergens vandaan valt.
Bericht Zaterdag 12 Januari 2008 9:22 am
Bengeltje
Net uit het ei

Reageer met quote  

We hebben hem ook lekker in een bak zitten waar hij niet uitkomt nog.
en hij heeft een lekkere doek om op te liggen enzo.
Bericht Zaterdag 12 Januari 2008 10:00 am
Remco
Vlieger

Reageer met quote  

Nog een tip, in het boek dat ik laatst had gelezen stond dat je een ara niet te snel over moet zetten op volledig hard voedsel (hard voedsel geven mag wel, maar geen volledige maaltijden). Ik weet niet meer waarom maar zal het even voor je opzoeken.
Bericht Zaterdag 12 Januari 2008 11:34 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Remco, gaat dat niet over noten? Daarvan had ik wel gehoord dat ze dat niet te snel mogen hebben? --> Alleen voorgekraakt. Dit omdat hun snavel niet zo hard zou zijn?
Bericht Zaterdag 12 Januari 2008 12:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Remco
Vlieger

Reageer met quote  

Ik heb het stukje gevonden, ik citeer:

'Verder worden de meeste ara's met zo'n zestien weken veel te vroeg geforceerd zelfstandig te eten. Hierdoor voelen zij zich onzeker en hebben zij in veel gevallen voortdurend honger. Jonge ara's van de grotere soorten hebben vijf tot zes maanden nodig om zelfstandig te leren eten. Daarna hebben zij enkele maanden zacht voedsel in grote hoeveelheden nodig, meer dan een volwassen ara. Het schaadt hun gezondheid en hun geestestoestand ernstig als je probeert ze op jonge leeftijd zaad of pellets op te dringen. De ara wil weer iedere avond (of zelfs meer) van een lepeltje eten en hieruit blijkt hoe hongerig hij is. Een net zelfstandig geworden papegaai moet behalve fruit allerlei soorten zacht voedsel krijgen, zoals warme gekookte pasta, groenten, maiskolve, rijst en bonen.'

Bron: Papegaaien Handboek door: Rosemary Low
Bericht Zaterdag 12 Januari 2008 5:11 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Hmmmm dat is inderdaad 'de Amerikaanse mening'.. Amerikaanse boeken spreken inderdaad vaak van langzaam weanen..
Hier in NL hoor je vaak de wat snellere methode omdat anders de krop nogal uit zou rekken? Ik weet er het fijne niet van!
Bericht Zondag 13 Januari 2008 12:33 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Volgens mij gaat het niet zozeer om langzaam weanen, als weanen in de eigen tempo. Herkennen dat niet alle vogels dezelfde zijn. Over uitrekken van de krop weet ik niet, maar gedwongen zelfstandig worden zoals je hier vaak leest (al die schema's die onervaren mensen die met handopfok experimenteren hun strot in gedouwd krijgen, zelfs op fora !) lijkt mij zeker niet goed, te meer als je bedenkt dat ze in de natuur ook niet gedwongen worden: de ouders blijven ze voeren, als ze het langer nodig hebben, net zo lang tot ze wel klaar zijn om zelfstandig te eten.

Maar ja, moet natuurlijk niet te veel van het goede zijn weer; dan heb je weer soorten zoals Kaketoes die er vaak misbruik van maken ... het blijft lastig.

Een van de redenen waarom ik blijf herhalen dat een goede en betrouwbare kweker degene is die zijn babies niet onzelfstandig naar de nieuwe baasjes laat gaan Smile
Bericht Zondag 13 Januari 2008 1:00 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Over misbruikmakende kaketoes gesproken: Bij de vogelarts waar ik kom schijnt ook een inka patiënt te zijn: Deze inka krijgt al tientallen (?) jaren iedere avond zijn papje. Laughing De mevrouw durft niet op vakantie omdat ze bang is dat hij niet zonder z'n papje kan. Over manipuleren gesproken! Shocked

Het is niet zo dat je helemaal niets meer mag geven: In de natuur krijgen ze idd vaak nog wat toegestopt van de ouders.. Maar ze moeten ook zelf gaan zoeken!
Bericht Zondag 13 Januari 2008 1:25 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Ja, maar is het ook ooit geprobeerd, om te stoppen met die avondvoedingen ? Misschien maakt hij er geen misbruik van, maar is die vrouw gewoon een te grote softie Wink

Ik blijf hier ook zo nu en dan warme comfortfood Laughing geven uit de lepel; is ook handig voor als je medicijnen moet geven, dus dat wil ik er beslist in houden.
Bericht Zondag 13 Januari 2008 1:27 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ik zal het volgende keer nog eens vragen.. Volgens mij wilde hij niet gaan slapen zonder papje? Laughing Oké.. Vrouw een softie, kaketoe een ettertje. Laughing

Comfortfood geven van een lepel: Hartstikke handig.. Maar niet iedere avond. Laughing --> Iago vindt het trouwens uit een spuit lekkerder. Da's erg handig met medicijnen inderdaad. Cool Juvenile leent zich er ook uitstekend voor. Very Happy
Bericht Zondag 13 Januari 2008 2:13 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Niet slapen zonder papje ? Wel, zijn probleem; eerder of later slaapt hij, alleen al omdat hij erbij neervalt Wink lijkt mij sterk dat hij een hele nacht zou opblijven vanwege zijn papje, als de rest van het gezin gaat slapen - of dat hij het langer dan een paar nachtjes zou uithouden Laughing maargoed.

Het moet inderdaad niet zo hard erin worden gebouwd dat ze gaan eisen; dan ben je niet aan het trainen voor handig in de toekomst, maar een gevaarlijk stereotype aan het opbouwen.

Ik had een tijdje terug ook geoefend met de spuit, is nog veel handiger dan de lepel, maar het schoot niet echt op (moet het weer opnieuw oppakken, nu ik er over nadenk). Aswan vlucht voor de spuit sinds de antibioticum affaire, en Wru wilde het ook niet want hij is met het spuitje grootgebracht en had toen hij nog maar 10 weken oud was besloten dat grote jongens niet uit spuitjes eten Laughing en sinsdien wilde hij nix van de spuit. Tas zou het waarschijnlijk kapotknagen om het kapotknagen eerder dan om de inhoud Laughing
Bericht Zondag 13 Januari 2008 2:20 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Tja.. Ik had denk ik ook geen papje meer gegeven maar kan me goed voorstellen dat ze zich zorgen maakt hoor. Very Happy

Voor Tas heb je ook van die dikke spuiten met rvs spuitje. Die werken perfect! Very Happy Ik heb er ook één. Voor nood dan.
Kan me voorstellen dat Aswan het niet meer zo op spuiten heeft. Misschien langzaam weer laten wennen? Smile Of een andere spuit. (Kleur, je hebt ze ook in groen of.. Die spuit waar ik het over had voor Tas!)
Bericht Zondag 13 Januari 2008 2:53 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Ja, we gaan er weer mee aan de slag.

Het is ook een hele waslijst he, en een dag heeft maar 24 uur. Handdoek, opstappen op alles, spuitjes, vleugels uitvouwen, en voor het leuke kleurtjes, getallen, alfabet ... (Aswan kent links en rechts Laughing).

Zo heb je altijd iets te doen Smile
Bericht Zondag 13 Januari 2008 2:57 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Dinsdag 7 Oktober 2008 6:07 am
  Berichten van afgelopen: