Aratinga

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Ara forum, voor alle ara's

Auteur Onderwerp
Sarah
Moderator
Moderator

Aratinga  Reageer met quote  

Iemand ervaring met ara tinga's? Hoe zijn die qua karakter enzo? Wink
Bericht Donderdag 17 Januari 2008 2:17 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: Ara tinga  Reageer met quote  

Aratinga's zijn vrij luidruchtig.. Sommigen ook wat minder maar de hoofdregel is dat het flink luidruchtige vogels zijn. Ze zijn ontzettend speels en heel erg leergierig.
Heb je interesse Sarah? Very Happy

Als je een aratinga wil die stiller is, neem dan een pyrrhura. Dat zijn de stillere neefjes van de aratinga!
Bericht Donderdag 17 Januari 2008 5:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Aratinga's zijn vrij luidruchtig.. Sommigen ook wat minder maar de hoofdregel is dat het flink luidruchtige vogels zijn. Ze zijn ontzettend speels en heel erg leergierig.
Heb je interesse Sarah? Very Happy

Als je een aratinga wil die stiller is, neem dan een pyrrhura. Dat zijn de stillere neefjes van de aratinga!

Het is eigenlijk van iemand die ik ken, die gaat verhuizen en die mag niet mee. Ik weet niet precies welke het is maar ze zou hem of haar het liefste bij iemand huisvesten die ze kent. Daarom dat ik eerst even informeer maar dit is gewoon even info want zeker is dit absoluut nog niet hoor.
Bericht Donderdag 17 Januari 2008 5:15 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Hoe oud is het vogeltje als ik vragen mag? Hoe ziet 'ie eruit?
Als hij al wat ouder is kan het zijn dat het schreeuwen niet veel meer verandert. Very Happy
Bericht Donderdag 17 Januari 2008 5:22 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Oei, dat moet ik eigenlijk nog allemaal vragen want ik had er nog niet met mijn man kunnen over praten en heb er daarom ook nog niet alles over gevraagd maar had wel gezegd dat hij of zij moest getest worden via bloedafname indien we het deden want Joske is ook getest en doordat deze nog zo jong is wil ik geen risico pakken.
Bericht Donderdag 17 Januari 2008 9:29 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Neeeee dat snap ik.. Wink Ben erg benieuwd wat voor vogeltje het is enzo!
Bericht Donderdag 17 Januari 2008 9:58 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik hoop dat ik dit weekend iets meer weet, in elk geval zou die vrouw normaal gezien vanaf maart kunnen verhuizen dus heb ik nog wel een beetje bedenktijd. Wink Maar als ik iets weet, zet ik het hier even neer. Laughing
Bericht Donderdag 17 Januari 2008 10:08 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Luidruchtig, en ook makkelijk aan te leren hoe ze om aandacht moeten krijsen Shocked verder heel speels (hebben een grote kooi nodig).
Bericht Vrijdag 18 Januari 2008 10:59 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Shi,

Denk je dat dit een slechte combinatie zou zijn met ons grijsje? Want het is op dit moment helemaal niet zeker dat we het gaan doen maar het is ook niet te bedoeling om van Jos een schreeuwer te maken, hij doet dit nou niet en wil dit ook wel zo houden. Laughing
Bericht Vrijdag 18 Januari 2008 11:18 am
any-itch
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik heb ook een aratinga; aratinga solstitialis oftwel een zonparkiet.
het is een onwijze schreeuwer, bijv. als we de kamer uitlopen.
ik heb hem van mijn oma gekregen, dus moet hem nog het eea. leren.
maar het is wel een ontzettende kroel en erg speels.
Bericht Vrijdag 18 Januari 2008 12:25 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Hai Sarah Smile

Ik denk dat je je in de eerste instantie zorgen moet maken om jezelf en eventuele buren ivm. het geluid, niet om Joske. Ik heb vaker een Zonparkiet horen schreeuwen en ik zeg heel eerlijk dat ik zo iets niet in huis zou kunnen hebben.

Wat Joske betreft ... dat is een beetje moeilijk in te schatten. Of hij het overneemt hangt van zo veel dingen af; zijn karakter, opvoeding, hoe jullie met de Aratinga EN Jos omgaan ivm. het geluid en schreeuwen, of hij dat geluid leuk vindt ...

Onze Aswan heeft de gekrijs van de Edel niet overgenomen, zat zich duidlijk te ergeren en riep zelfs naar hem dat hij moest ophouden als hij even in een bui kwam. Maar ze is een echte prater, en bovendien zo'n typje dat nix doet als het nix oplevert, heh. En ze zag dat Wru zijn schreeuwen duidelijk niet hielp - dat het hoogstens iets 'niet leuk' opleverde, dus deed ze de moeite niet om het te leren. Hetzelfde met het gepiep van de Inka.

Aan de andere kant heeft ze wel een paar hele irritante geluiden en die gebruikt ze ook. Eerst had ze het geluid van de wekker geleerd, en een paar maanden lang zat ze elke dag stipt om 7 uur (hoe laat mijn vader doordeweeks opstaat) te wekkeren. Dan zat ze zo dicht bij mij mogelijk (heb een vrij kleine kamer en een enorme kooi, dus dat was zo'n 30 cm van mijn bed vandaan) en maar wekkeren en wekkeren en kijken of ik al klaar ben om uit mijn bed te springen en tegen haar te schelden. Duurde maanden of tanden op elkaar zetten en voordoen hoe je er, nee, hoe kom je erbij !?! geen last van hebt en blijft doorslapen. Vorig jaar had ze de vuurpijl overgenomen, en dat gebruikt ze als ze het ergens niet mee eens is en jou zover wil krijgen dat je toegeeft om van de irritatie af te zijn. Ik heb er nooit op gereageerd, en toch blijft ze het doen.

Het is geen makkelijke keuze he ?

Als ik jou was, zou ik geen Aratinga nemen (of in ieder geval geen Zonparkiet; volgens mij heb je niet gezegd om welke soort het hier gaat ?) - maar niet om Joske en het gevaar dat hij het geschreeuw overneemt, maar om de Aratinga zelf.
Bericht Vrijdag 18 Januari 2008 12:28 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Im moet eerlijk toegeven dat ik de juiste soort niet weet omdat ik dit maar met de rapte van haar gehoord heb en haar ten vroegste dit weekend terug zie. Daarom dat ik even info neem want het is de bedoeling dat ze toch nog eerst even in haar familie rondkijkt voor wij beslissen. Ik laat mij ook niet beinvloeden als ze niemand vind om mij dan "verplicht" te gaan voelen, helemaal niet want mocht mijn interesse groot genoeg zijn dan zou ik toch het beestje al een paar keer moeten gezien hebben enzo. Ga zeker niet over 1 nacht ijs gaan. Als ik moet weten dat het risico op een constante schreeuwer te groot is dan doe ik het niet. Ben heel gelukkig met Joske maar wil het hier niet om zeep helpen door iemand anders te helpen. Joske heeft heel in het begin ook pogingen gedaan om te schreeuwen maar heb daar nooit op gereageerd en daarom doet hij het ook niet meer. Het enige moment dat het op eens schreeuw lijkt is nu en dan eens tijdens zijn spelen in zijn kooi maar dan reageer ik ook niet, hij is met zijn speelgoed bezig dus laat ik hem met rust. Daarom net wil ik niet een moeilijk karakter in huis halen en onze Jos problemen aanleren. Als ze er bekend om staan dan kan je misschien beter met een jonge beginnen dan met ene die al een paar jaar is en iemand anders gewend is. Maar qua buren, dat is ook zoiets. Mijn caafjes die buitenzitten moet ik wegdoen door 1 stomme buur die meent dat hij koning is maar die weet zelfs niet dat we Jos hebben. De caafjes leven nu wel buiten en voor Jos is dit het probleem niet. De caafjes fluiten wel heel hard als ik buiten ben of de honden en dat kan hij niet hebben dus is het misschien ook geen slecht idee om een slapende hond niet wakker te maken. Confused
Bericht Vrijdag 18 Januari 2008 12:38 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Hmmm, dat hangt er ook net van af. Met een oudere vogel heb je weer het voordeel dat je weet hoe zijn persoonlijkheid is (althans, als de vorige eigenaar er eerlijk over is) en die zal niet veel meer veranderen. Als hij dan goed is, weet je ook dat hij die kritieke fases door is gekomen en is de kans dat het ergens misgaat en je er bvb. een schreeuwer of bijter van maakt weer iets kleiner dan als je een baby neemt.

Ik kan me voorstellen dat je het ergens ook jammer zou vinden, maar ik zou hem niet nemen. Zeker gezien die vervelende buur; want daar zouden echt problemen van kunnen komen en niet alleen voor de Aratinga, maar misschien ook voor Jos.
Bericht Vrijdag 18 Januari 2008 12:52 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Hmmm, dat hangt er ook net van af. Met een oudere vogel heb je weer het voordeel dat je weet hoe zijn persoonlijkheid is (althans, als de vorige eigenaar er eerlijk over is) en die zal niet veel meer veranderen. Als hij dan goed is, weet je ook dat hij die kritieke fases door is gekomen en is de kans dat het ergens misgaat en je er bvb. een schreeuwer of bijter van maakt weer iets kleiner dan als je een baby neemt.

Ik kan me voorstellen dat je het ergens ook jammer zou vinden, maar ik zou hem niet nemen. Zeker gezien die vervelende buur; want daar zouden echt problemen van kunnen komen en niet alleen voor de Aratinga, maar misschien ook voor Jos.

Dat is waar. Dat is eigenlijk een goede reden om het misschien jammer maar toch misschien niet te doen. Ik wil onze Jos niet kwijt en zeker niet het risico lopen dat het toch een schreeuwer zou zijn. Want haar grijsje is pas vorige week gestorven, 16 jaar, weet niet van wat maar hoe dan ook was dat ook een vereiste, dat hij indien we hem adopteerden zou getest worden bij een door ons aangewezen VA. Want Jos is getest en aangezien ik niet weet waar het grijsje aan gestorven is is dat toch ook een risico. Dus is het misschien wel beter om het verstand boven het hart te laten werken en nee te zeggen en verder te helpen zoeken naar een huisje.
Alvast bedankt hé. Wink
Bericht Vrijdag 18 Januari 2008 1:01 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Graag gedaan, Sarah Smile nogmaals ik kan me helemaal voorstellen hoe je twijfelt, en dat het geen makkelijke keuze is.

Ik heb hier nog twee 'artikeltjes' gevonden voor jou, misschien heb je er wat aan en interessant om te lezen is het zowiezo :

http://community.livejournal.c.....66994.html - Leven met een Zonparkiet

http://community.livejournal.c.....55160.html - Leven met een Groenwang pyrrhura
Bericht Vrijdag 18 Januari 2008 1:45 pm

Plaats nieuw bericht  Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zaterdag 11 Oktober 2008 10:01 pm
  Berichten van afgelopen: