Slechte veren en kale plekken!

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Amazone papegaaien forum, voor de amazone papegaai

Auteur Onderwerp
cindy10
Net uit het ei

Slechte veren en kale plekken!  Reageer met quote  

Hoi allemaal.
Ik heb een vraagje over dorus mijn groenwang van 36 jaar oud.
Hij is vanaf de rui niet meer normaal in zn veren gekomen Sad
Aan de zijkanten van zn borst en buik zitten een soort grijze dons(die plakkerig lijkt).
Daarbij ernaast zelfs kale plekken(je kijkt dan gewoon op roze huid).
Heb van de vrouw van mn opa (mn opa is overleden,vandaar dat ik dorus heb nu)begrepen dat dorus dit regelmatig heeft.
Nu is dorus zn dieet ronduit slecht geweest altijd(zonnepit mengsel). Shocked
Heb daarin al op verschillende manieren verandering geprobeerd te brengen,met wel iets...maar niet echt voldoende resultaat.
Hij krijgt nu een zaadmengsel waardoor ik de geweekte pallets doe(dit zodat hij in elk geval iets de pallets proeft en aan de smaak went.
Ook krijgt hij vitamine over zn eten(hij wil namelijk absoluut geen fruit en groente eten!).
Heb hem nu zover dat hij wel af en toe een spercieboontje wil eten,wat mais,en wat doperwt.
Heb nu ook een ontwormingskuur gehaald,aangezien hij nog nooit ontwormt is(valt te proberen,lijkt me?).
Heeft iemand verder nog een idee kwa voeding of zn verenprobleem?
Wilde hem eerst laten testen op pbfd,maar aan de andere kant wil ik hem die stress op zijn leeftijd niet aandoen(hij is niet tam,dus dat word een drama voor hem).
Daarbij schiet ik met de uitslag dan ook niet veel op,want genezen zal hij dan zowieso niet.
Hij toont verder niet ziek,maar die slechte veren baren me zorgen Sad

groetjes cindy
Bericht Vrijdag 4 Juli 2008 6:31 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina  
Whisper
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Een beetje eivoer wil wel een helpen in de rui, misschien helpt het nu ook? Als Sol in de rui is doe ik gewoon een lepeltje door zijn normale voer heen.

Heb je trouwens al eens geprobeerd de pellets ongeweekt te geven? Zo heb ik ze Sol ook gegeven, en die ging makkelijk om. Hij weekt ze zelf wel (hij heeft een speciaal "soepbakje"), maar ik ga ze niet al voorweken, dat geeft zo'n troep Laughing.

Fruit/Groente kun je het beste aanbieden door te laten zien hoe lekker het is (even voordoen en vooral veel hmmmm roepen, duidelijk maken dat het van jou is en hij niet mag, en als hij eenmaal begint met IK WIL! IK WIL! geef je het). Als hij eemaal bijvoorbeeld banaan eet en herkent, leg je dat in een fruitbakje in z'n kooi in plaats van het persoonlijk aan te bieden (mag wel natuurlijk, maar als hij aan een bakje went kun je het ook geven als je zelf even geen tijd hebt). Als je dat blijft doen met fruit/groente die hij lekker vindt en herkent, gaat hij na een tijdje dat fruitbakje met lekkers associeren. Sol is ook een lastige fuit eter, maar als ik iets in dat bakje leg gaat hij er in ieder geval wel naar kijken (meestal in de hoop dat het mango of banaan is Laughing)

Er is trouwens een schema waarmee omzetten naar pellets bij Sol erg goed ging. Ik zal even kijken of ik het nog heb liggen, maar volgens mij was het
Week 1: 1/3 pellet, 2/3 zaad
Week 2&3: 1/2 pellet, 1/2 zaad
Week 4&5: 2/3 pellet, 1/3 zaad
Week 6: pellet
Wel even controleren of hij de pellets eet en niet alleen de zaadjes ertussen uit vist natuurlijk.
Bericht Vrijdag 4 Juli 2008 6:50 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: Slechte veren en kale plekken!  Reageer met quote  

Hoi Cindy.. Wat jammer dat Dorus niet zo goed door z'n rui is gekomen.
Misschien kan je eens andere pellets proberen? Sommige pellets worden gemakkelijker geaccepteerd dan andere pellets. De Scenic & Harrisons worden geloof ik vrij gemakkelijk geaccepteerd.

Ga aub niet zomaar ontwormen! Het middel doodt nl ook de goede dingen in z'n darmen. Eerst testen, zijn er wormen, dan pas ontwormen! Very Happy

Kan je evt met 'm langs de va? Voor een check up? Ik denk niet dat Dorus PBFD heeft?
Bericht Vrijdag 4 Juli 2008 7:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
cindy10
Net uit het ei

Reageer met quote  

Dat is dus het probleem bij dorus...
Hij weigert absoluut de pallets te eten! Sad
Ik kan dat schema aanhouden,maar hij hongert zich serieus uit!
Het fruit aanbieden zoals jij beschrijft heb ik ook gedaan....maar als ik het eenmaal geef(als hij erom smeekt bijna..) pakt hij het aan,proeft en gooit het neer!
Het is echt een koppig typje! Twisted Evil
Vandaar dat ik het dus week en daar zn zaadmengsel doorheen doe.(er blijft dan altijd wel iets kleven aan zn zaadjes,en hopelijk leert hij zo de smaak ervan waarderen).
Overzetten op de harde manier,durf ik dus al helemaal niet aan.
Want hij herkend de pallets niet als voeding(of is zo koppig dat hij echt nog liever dood neer valt) Shocked
Toen ik hem kreeg,had ik echt het idee...streng zijn en dan gaat hij wel om!
Nou mooi niet dus!
Moet het dus echt van truukjes hebben Mr. Green
Bericht Vrijdag 4 Juli 2008 7:27 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina  
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Hmmm *denkt hard na* Kan je niet proberen om de stukjes groenten en fruit in een bakje te doen en NIET aan te geven? Geen nadruk erop leggen? Ik had ook zo'n lastige eter en heb het wel op de (veel te) harde manier gedaan. Ik heb Zazu destijds anderhalve dag uitgehongerd. Toen begon hij wel met de groentjes. Nu is het de grootste vuilnisbak die er is!

Welke pellets heb je allemaal geprobeerd?
Bericht Zaterdag 5 Juli 2008 8:21 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Whisper
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Vervelend dat hij zo koppig is.

Kun je fruit en groente klein snijden en door z'n voer heen doen zoals je nu met de geweekte pellets doet? Misschien went hij dan aan de smaak.

Welke pellets gebruik je, misschien lust hij die gewoon niet? Sol weigert pellets die allemaal hetzelfde uitzien te eten (Rolling Eyes), dus ik heb nutribird en scenic met verschillende kleurtjes.
Bericht Zaterdag 5 Juli 2008 12:52 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Hallo Cindy; even een vraagje - is Dorus in die 36 jaar (wat een leeftijd, wow Smile) wel eens naar een vogelarts geweest ? Het zou best kunnen dat hij ondanks de toevoeging van vitaminen en de verbeteringen aan zijn dieet toch nog wat te lijden heeft, bvb. een voedingstekort of een of andere infectie, dat ontstaat vrij makkelijk (en is net zo makkelijk te verhelpen, maar je moet het wel weten en de medicijnen krijgen). Problemen met de bevedering kunnen allerlei oorzaken hebben, maar dat vettige plakkerige is niet goed (naar mijn vogelarts ook een van de signalen dat er iets niet helemaal in orde is).
Bericht Zondag 6 Juli 2008 4:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi, ik zou inderdaad ook in de eerste plaats opteren om Dorus even bij de VA de laten onderzoeken. Wees gerust, als je bij een erkende VA gaat en je legt uit dat Dorus niet tam is en zo dan kan je daar evenzeer bij terecht, laat dat je niet tegenhouden, zou jammer zijn als dat je tegenhield. Misschien kan je eerst ff vooraf telefonisch contact opnemen zodat je weet bij welke VA je terecht kan. Dorus heeft een hele mooie leeftijd en kan zeker nog mooie jaren mee maar kan goed zijn dat er inderdaad wat aan de voeding moet veranderen maar ook ik zou niet zomaar vitaminen en zo geven zonder te weten of die nodig zijn en in welke mate. Je zal je beter voelen en tenminste zeker zijn als je een bezoekje hebt gebracht bij de VA. Dat fruit en groenten eten kan je blijven proberen, dat kan geen kwaad natuurlijk maar dat kan je na je bezoekje verder op bouwen, dat is iets wat Dorus nooit geleerd heeft en ff tijd vraagt om Dorus te laten aan wennen, niet makkelijk soms maar het komt wel.
Bericht Maandag 7 Juli 2008 1:58 pm
alexandraatje
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

onze Jacob M is 27 jaar en heeft hetzelfde. zit slecht in de veren. kale plekken en die gaan niet meer weg, wat voor voeding je ook gaat geven. Op de een of andere manier hebben al die jaren toch een indruk achter gelaten en is het moeilijk dat weer op te peppen. je kan niet meer doen dan je al doet.
Onze jacob eet ook geen pellets maar is wel dol op een lepeltje pudding of yoghurt, sinaasappelsap van jouw lepeltje of uit jou glas. dan pakt hij het wel aan. Ook een lekker gekookt stukje groente wil hij best van je lepel of vork eten, maar niet als je het zo in het bakje doet.
misschien een optie dit te proberen.
je kan ook het kkovocht van je groenten over wat pellets doen en daar een prakje van maken zodat hij er van kan proeven. eventueel met wat zaadjes er bij.
Ziek zal je Dorus denk ik niet zijn, maar dit is het resultaat van jarenlange slechte voeding, als ik het zo mag zeggen. dat eist zijn tol en dit is het resultaat.
Bericht Maandag 7 Juli 2008 3:04 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 7 September 2008 9:48 pm
  Berichten van afgelopen: