zelf kortwieken???

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
lien
Kuikentje

zelf kortwieken???  Reageer met quote  

hey,

onze Bea gaat gekortwiekt worden omdat ze best hard vliegt en meestal naar het licht vliegt dus tegen een raam. ik zou niet willen dat ze wat overkwam.
bont boertje 10 wk

maar ja..... nu heb ik al verschillende reacties gelezen maar wat is nu het beste. je hoort veel dat als je er zelf bij ben de vogel zeer agressief kan reageren op jezelf. heeft iemand ook zelf zijn vogel kortgewiekt
stel dat ze zich ineens tegen ons keert!!

wie heeft het ook wel eens zelfgedaan.
groetjes adelien
Bericht Maandag 14 Juli 2008 1:02 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik vind tien weken nog wel wat jong om een vogel te wieken!! Ik zou pas wieken als ze het vliegen helemaal meester is en alle spieren goed zijn ontwikkeld. Misschien kun je tot die tijd de gordijnen even dichthouden? Overigens, Cleo snapte na twee keer wel dat een raam hard is. Ik liet haar vanaf mn hand met haar snavel tegen het raam tikken zodat ze wist dat ze er niet doorheen kon. Ze heeft het nooit meer gedaan.

Ik wiek zelf, maar Sue heeft het de eerste keer voorgedaan. Zodat ik goed kon zien wat ik moest doen. Ze blijft rustig zitten bij het wieken, bijt niet en is ook niet boos oid. Ze krijgt na afloop een lekker stukje noot en klaar is Cleo! Laat het de eerste keer doen door iemand die er verstand van heeft en kijk goed mee, dan kun je het vaak zelf bijhouden.
Bericht Maandag 14 Juli 2008 1:21 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: zelf kortwieken???  Reageer met quote  

Ik zou eventjes wachten met kortwieken totdat ze goed kan vliegen, zoals Laura al aanhaalde.
Is het bezeren de enige motivatie voor het kortwieken? (Als dit de enige motivatie is zou ik het denk ik niet doen..) Het duurt nl even voordat ze goed kunnen vliegen en ze kunnen leren om bijvoorbeeld voor een raam te stoppen. Wink

Het is het gemakkelijkste als je het wieken een keer hebt gezien. Daarna kan je het vaak zelf. Mr. Green
Bericht Maandag 14 Juli 2008 1:37 pm
lien
Kuikentje

kortwieken  Reageer met quote  

bedankt voor je reactie!

nou weet ik niet goed wat te doen.
de kweker waar ik ze gekocht heb zei dat het meestal rond de tien wk gebeurde. hij deed dat zelf ook bij zijn vogels.
en omdat Bea al best goed vliegt???
als ik vragen mag wanneer heb jij Cleo gekortwiekt?
Bericht Maandag 14 Juli 2008 1:39 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Cleo is pas na iets van 1,5 jaar gewiekt, maar dat had te maken met het feit dat ze zich niet meer liet benaderen door mn vriend. Ze vloog naar een hoge plek waar je moeilijk bij kon en beet hem dan. Daarom is ze gewiekt. Anders had ze gewoon volledig mogen blijven vliegen. In de winter en het najaar knip ik sowieso niet bij, want dan komen we zo weinig buiten...Ze vliegt nu ook nog behoorlijk goed, maar echt hoog komt ze niet meer.. Wink Tien weken is echt heel jong, als je nu wiekt leert je bbtje misschien nooit meer goed vliegen. Ik zou dus zeker nog een paar maanden wachten.
Bericht Maandag 14 Juli 2008 4:20 pm
lien
Kuikentje

dan toch voorlopig maar niet  Reageer met quote  

hoi,

we gaan het nog niet doen, kheb tnet besloten we gaan het nog maar eens aanzien.
het komt ook een beetje door het verhaal van waar we ze gekocht hebben,
en ze zeggen meestal als ze gekortwiekt zijn dan zijn ze een stuk gemakkelijker in de omgang en ook een stuk tammer.

maar we hebben ze vanmiddag al op het raamkozijn gezet, ze ging de hele tijd met haar snavel tegen het glas aan ,
misschien gaat ze het wel snappen.
dank je!
Bericht Maandag 14 Juli 2008 4:33 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Natuurlijk wel, ze moet het alleen eerst uitgelegd krijgen.

Hele goede beslissing Veertje tien weekjes is echt veel te jong om te knippen.
Bericht Maandag 14 Juli 2008 6:02 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Fijn dat jullie het nog een poosje aanzien, dat lijkt me verstandig. Cleo was voor mij trouwens niet minder tam hoor toen ze nog volledig vloog. Ik kon net zoveel met haar als nu. Het gaf alleen problemen met mn vriend. Dat kun je voorkomen door ieder net zoveel tijd met je vogel door te brengen...Cleo werd wat eenkennig, das lastig om te keren!
Bericht Maandag 14 Juli 2008 9:00 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 6 Oktober 2008 1:39 pm
  Berichten van afgelopen: