|
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
| Wanneer terug |
|
|
Gijsje zit als we thuis zijn op haar speelboom. dat gaat steeds beter. Ze is al lekker aan het slopen aan het hout en lijkt steeds meer op haar gemak.
Toch is ze het na een poosje duidelijk zat en geeft met haar lichaamstaal duidelijk aan als ze weer een poosje in haar kooi wil. een keer fladderde ze er zelfs af en wandelde naar de kooi Maar meestal kijkt ze naar ons...naar haar kooi en weer terug en is wat onrustig.
Nou ben ik aan het twijfelen in hoeverre moeten we daarin mee gaan.
aan de ne kant wil ik haar niet leren dat als ze bepaald gedrag vertoond ze dan haar zin krijgt en haar kooi in mag.
aan de andere kant wil ik wel dat ze met plezier uit haar kooi is en niet tegen heug en meug op die boom moet zitten.
Afgelopen weekend hebben we haar er s ochtends uit gehaald... smiddags een paar uurtjes terug en dan s avonds er weer uit.
Moet ik wel of niet op haar lichaamstaal ingaan?? |
Maandag 7 Juli 2008 7:41 pm |
|
|
kira07
Beginnende vlieger
ja inderdaad een beetje moeilijk
ik zou in ieder geval haar wel zelf van de klimboom naar de kooi brengen anders krijg je misschien dat ze vaker zomaar van de boom af vliegt (fladert)
misschien is dat ook niet wat je wilt en ja als ze echt zelf wil gaat ze uiteidelijk toch wel denk ik.
waarschijnlijk is haar kooi gewoon haar veilige plekje en misschien zit ze daar graag als ze zich niet op haar gemak voelt?????? |
Maandag 7 Juli 2008 8:25 pm |
|
|
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
| Re: Wanneer terug |
|
|
Wel of niet meegaan in het gedrag van een papegaai, altijd lastig. Want ja in hoeverre manipuleren zij jou of mag jij bepalen hoe ze moeten leven. lastige vragen en keuzes.
Nu denk ik dat dit een iets makkelijkere keuze is. Namelijk in hoeverre wil jij ook in de toekomst "taxi" spelen voor Gijsje. Op zich zie ik er geen probleem in om een papegaai die "uitgespeeld" is terug te brengen naar de kooi. Zelf heb ik dat probleem niet, dus kan ik niet uit ervaring praten. Want als mijn vogels het ergens zat zijn, dan vliegen ze wel naar een andere plek. Wat dat betreft zie ik ook dat ze vaak na enige tijd zelf weer in de kooi gaan.
Ik kan mij goed voorstellen dat Gijsje na een tijdje denkt van ik heb alle speeltjes en stukjes hout van de speelboom wel gezien. Dat ze dan terug wil naar haar veilige plek, de kooi, is logisch. Zeker als je wilt dat Gijsje niet zelf van haar speelboom af fladdert, dan kan je haar volgens mij best over zetten. Maar als je het geen probleem vind als ze gaat wandelen, fladderen enz., dan lekker laten zitten en zeggen dat Gijsje het zelf maar uitzoekt. Dan leert ze om zelf naar de kooi terug te gaan, dan heeft ze jouw hulp niet nodig.
Maar basis denk ik dat het geen probleem is om in dit geval haar haar zin te geven en haar over te zetten. Zeker ook omdat ze het alleen door gedrag vraagt en niet door schreeuwen. |
Dinsdag 8 Juli 2008 12:54 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Wanneer terug |
|
|
Hmmmm ik denk dat ze hiermee haar eigen zin wil doordrammen. Persoonlijk zou ik er niet in meegaan, want papegaaien zijn meesters in grenzen verleggen!
Is het niet mogelijk om haar voor te zijn? En haar dan te belonen?
Als je te laat bent, kan je haar dan evt meenemen op een tour in het huis? En haar daarna, als ze rustig is, terugzetten? |
Dinsdag 8 Juli 2008 8:20 am |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Ik zou ook eigenlijk opteren om haar voor te zijn. Hier heb ik dat ook met onze Jos, hij is nog nooit een hele voormiddag of zo uit de kooi geweest, vooral omdat hij dat niet wil. Hij laat dat dan vooral weten door, als hij bij me zit, me te knijpen en echt in mijn kleren te gaan bijten. Dat was in het begin zeg maar, toen ik het nog niet doorhad. Nu weet ik ongeveer hoe lang hij zich kan bezighouden vooraleer hij het in zijn kopje krijgt en graag weer in zijn kooitje wil om te spelen en gek te doen. Dus, ook hier ben ik hem voor, zo het moment dat hij eigenlijk nog niet helemaal graag opstapt maar het toch doet omdat het moet van mams. Hij krijgt een pijnboompitje voor het opstappen en als hij op zijn stok kruipt zegt hij al "lekker lekker" omdat hij weet dat hij nog iets krijgt. Eens dat op is begint hij al te gekken in zijn kooi. Dan speelt hij daar een paar uurtjes en kort in de namiddag komt hij er terug uit. Hetzelfde hier en dan 's avonds nog eens, dan is het meer knuffelen en niet meer echt spelen, hij wordt graag in slaap gewiegd
Voor velen misschien weinig uit de kooi maar als je merkt dat hij niet zo heel gek graag uit de kooi is en eigenlijk echt vervelend wordt om er terug in te mogen dan is het beter dat gedrag voor te zijn en hem goedgezind te houden. in die tijd dat hij in zijn kooi zit is het ideaal om te stofzuigen of te koken of zo. |
Dinsdag 8 Juli 2008 11:17 am |
|
|
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
We gaan nu proberen hem eerder terug te zetten dan dat zij er zat van is en dan later opde dag er weer even uit.
Nuis ze wel inde kooi want ze is vandaag mee naar buiten geweest voor het eerst en is zo moe dat ze inde auto al in slaap sukkelde. Ze mag dus vanavond rusten  |
Dinsdag 8 Juli 2008 7:44 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Hoi Jolanda.. Weet je waarom ze naar de kooi wil? Gaat ze daar meteen drinken/eten/spelen? Als je evt iets kan ontdekken, dan kan je haar dit ook op de klimboom gaan geven.
Super trouwens dat ze lekker mee gaat met jullie. Heeft ze nog pogingen gedaan om te bijten in een vreemde omgeving? |
Woensdag 9 Juli 2008 8:20 am |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
|
Ze is volledig afhankelijk van jullie nu, dus ik zou heel goed zorgen dat ze krijgt wat ze nodig heeft, voor zover dat kan, natuurlijk. Ik zie persoonlijk weinig schade in toegeven in dit geval ... het is toch geen terrorist die je meteen kort bij het bekkie moet pakken en op haar plek terecht wijzen, of ze verandert in een monster . En je kan natuurlijk altijd proberen om net iets sneller te zijn, en haar om de paar uurtjes (of welk interval ze heeft) terug in de kooi te zetten om te kijken of ze even daar wil uitrusten. Of als andere oplossing kan je de vogelboom met de kooi verbinden zodat ze zelf kan beslissen waar ze wil zitten en wanneer (nog beter; krijgt ze tenminste een beetje een idee van iets zelf in de handen te hebben en kan ze goede beslissingen maken ).
Ik heb hier gemerkt dat hoe meer ik ze geef wat ze willen, des te bereider zijn ze om samen te werken en ook vrijwillig dingen door te staan die ze niet geweldig vinden - en dat is hier echt essentieel doordat ze kunnen vliegen, want mochten ze iets echt niet willen, heb ik pech.
Ik denk dat je snel genoeg merkt of ze zogenaamd dominanter wordt en jou probeert te trainen om te springen hoe ze fluit (doen ze toch, maar laten we nog wat illusies overhouden ) en dan kan ingrijpen; tot die tijd zou ik haar gewoon aanzien voor wat ze is, zonder bijbedoelingen en achterliggende gedachten - een diertje dat helemaal van jullie afhangt in haar behoeftes en wensen. En ongetwijfeld zou ze de wereld veroveren als de ze kans ertoe kreeg maar tot die tijd is het voor haar EN jullie leuker om haar tevreden en gelukkig te maken. |
Woensdag 9 Juli 2008 1:13 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Hoi Jolanda.. Weet je waarom ze naar de kooi wil? Gaat ze daar meteen drinken/eten/spelen? Als je evt iets kan ontdekken, dan kan je haar dit ook op de klimboom gaan geven.
meestal gaat ze eerst eten 9wat ze ook op haar boom heeft staan. En gelijk daarna gaat ze even een poosje dutten
Ik probeer haar nu gewoon eerder dan dat ze moe wordt terug te zetten zodat ze even kan rusten. Ze is een echte slaapkop  |
Woensdag 9 Juli 2008 5:29 pm |
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Ik zie persoonlijk weinig schade in toegeven in dit geval ... het is toch geen terrorist die je meteen kort bij het bekkie moet pakken en op haar plek terecht wijzen, of ze verandert in een monster .
Ze was voordat ze gewiekt werd superdominat en zelfs agressief. dat gaat nu zoveel beter, maar dat is wel de reden dat we haar wel goed onder de duim willen houden. Ze liojkt nu veel happier en niet alleen zij, wij ook en dat willen we graag zo houden en dus zijn we supervoorzichtihg met wat we met haar doen en laten |
Woensdag 9 Juli 2008 5:33 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Daar kan ik me ook zeker wat bij voorstellen; ik doe hetzelfde met Tas (niet ivm. dominantie dan, want daar heb ik mijn bedenkingen bij, maar wel met andere dingen omdat het een soort is die ook zo hun setje problemen heeft).
Ik heb wel een technisch vraagje aan mensen die met de 5-stappenplan werken of dergelijke richtlijnen aanhouden, voornamelijk dat niet toegeven als de papegaai ergens om vraagt in de trend van niet gemanipuleerd worden. Als je dan niet toegeeft, hoe zorg je dat de papegaai krijgt wat hij nodig heeft - of hoe weet je uberhaupt wat hij nodig heeft, als hij er zelf niet voor kan zorgen en je niet kan toegeven aan wat hij vraagt ? |
Woensdag 9 Juli 2008 5:38 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
Zit ik tegen iedereen te vertellen dat Gijsje zo lief is geworden. Ze probeerde niet eens in onze vingers te bijten als we het opstaptouw vasthadden.
maar vandaaghad ze opde boom gezetten en ze beon al wat te dralen en dus dachten we haar terug te zetten voor ze ging fladderen. Blijkbaar vond mevrouw dat te vroeg wantz e viel eerst fel uit naar het opstaptouw om daarna wel zoet op te stappen en beet toen flink in mijn vriend zijn vingers. Blijkbaar heeft ze besloten dat ze op een andere manier toch indruk te maken maar ze had pech! Al schrok hij natuurlijk op het moment , daarna zette hij haar toch resoluut in de kooi. Ze zal niet weer voor elkaar krijgen dat hij bang wordt. Zo  |
Zaterdag 12 Juli 2008 11:44 am |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Auw
Dat is wel vrij makkelijk er uit te krijgen met een beetje oefenen
Laat d'r gewoon vaker opstappen, telkens even opstappen, belonen en eraf laten stappen terug op de boom, daarna opstappen en even naar de kooi, belonen en er weer uithalen ... op die manier ontwikkelt ze geen negatieve verbinding met de opsta[touw/opstappen omdat je haar ook voor iets anders laat opstappen dan dingen die ze niet wil. Dan weet ze niet of dat opstappen iets positiefs betekent of sat ze in de kooi moet, dus hoeft ze niet direct in protest te gaan  |
Zaterdag 12 Juli 2008 12:59 pm |
|
|

|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Vrijdag 29 Augustus 2008 4:16 am
|
|
|
|
|
|