|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Verontrustend!! |
|
|
Ik vond dit bericht in het gastenboek..
http://www.fluffies.org/en/fluffies_guestbook.php
Some friends were just sittin around chattin and the subject of talking birds arose. Here's what the disagreement is..."Some ppl. say that parrots hafta have their tongues split in order to talk... or they cannot talk if this isn't done, no matter how hard u try to get them to speak. What we want to know is.. Fact,or Fiction? Also..what about budgies? When can I expect a reply/answer to this?
Ik heb al een antwoord onder het bericht geplaatst.  |
Donderdag 9 Juni 2005 10:52 am |
|
|
Tommy
Moderator

Jakkes...dat dit soort fabeltjes nog geloofd worden
Echt vreselijk! Pure dierenmishandeling zou het zijn. |
Donderdag 9 Juni 2005 12:42 pm |
|
|
Ziya
Moderator

Ja echt wel dierenmishandeling  |
Donderdag 9 Juni 2005 1:25 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Op het Engelse forum zegt iemand dit:
Just to clear something up. There are birds out there that doesn't usually talk but if they snip a bit of the tongue and split it, they make really good talker. I think crow is one of them. I have heard a crow talked very well, all because the tongue was snipped a little. Go figure. I don't think that's the case with Parrots though as they have rounded tongue, where as birds like crow have flat tongue. I hope that made sense.
Niet dat ik het goedkeur, maar zou dit waar kunnen zijn? (Ik zou zelf nooit een tong in gaan knippen omdat ik graag wil dat een dier gaat praten!!! Denk ook niet dat zij dit zou doen!)
Tommy? Wat denk jij? Jij kende toch iemand met een tamme kraai vroeger?
(Kon die ook praten?) |
Donderdag 9 Juni 2005 1:52 pm |
|
|
Sannie
Ervaren vlieger
Heh getver!!! zoiets is idd pure dierenmishandeling...!!! |
Donderdag 9 Juni 2005 4:33 pm |
|
|
Tommy
Moderator

Kraaien praten ZONDER tong inknip.
Ze kunnen het best goed...ze zijn trouwens verder ook net zo slim als en gaai  |
Donderdag 9 Juni 2005 6:29 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Dat leek me ook logisch.. Maar ik dacht, misschien? (Niet dat ik OOIT eraan zou denken een tong in te knippen!!!!) |
Vrijdag 10 Juni 2005 8:36 am |
|
|
Tommy
Moderator

Wist ik wel hoor, dat jij dat niet zou doen.
Maar ik denk ik zet het er maar groot neer...er zal toevallig iemand iets verkeerd begrijpen en een kraai zn tong door knippen
Vroeger gingen die verhalen wel altijd rond, maar waar het precies vandaan komt? Gelukkig ken ik niemand die dat soort dingen doet. En als ik in Merlijn zn mond kijk zie ik ook niet veel te knippen hoor, 1 klein knipje en de hele tong zou weg zijn  |
Vrijdag 10 Juni 2005 11:46 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Tja, beter dat je het een keer duidelijk zegt, dan dat he!
Misschien is er ooit iemand geweest met een kraai die goed kon praten. Toevallig had die een tong gespleten? (Misschien door een ongeluk, of misschien omdat die persoon dat zelf had gedaan, omdat hij dácht dat het zou gaan werken!)
En als die kraai dan goed ging praten.. Tja.. Je snapt het wel..
Laat Merlijntje z'n tongetje maar lekker houden!  |
Vrijdag 10 Juni 2005 11:50 am |
|
|
|
|
Eefje
Kuikentje
|
|
|
De tong laten splitsen zodat ze beter kunnen praten is een FABEL
Fabel: De tong van een papegaai moet worden ingeknipt om hem te laten praten. Zonder deze procedure zal je papegaai ook niet praten gaan.
Feit: Klink klare onzin en niks dan schadelijk voor een papegaai! Deze hoort thuis in de cathegorie van: "door een gaatje in je hoofd te boren krijgen je hersens meer zuurstof en zou je beter kunnen denken", zoals 1 of andere zot een tijdje terug heeft bedacht. We kennen niet voor niks allemaal de uitdrukking: "Heb je een gaatje in je hoofd?" als iemand onzin praat!
Het spreekvermogen van een papegaai is afhankelijk van zijn aanleg, de genen dus. De ene soort heeft meer aanleg dan de ander en ook produceert het ene koppel papegaaien van die soort beter sprekende jongen dan het andere koppel. Je zou zelfs mogen verwachtten dat als je de tong verminkt dat je het spraak- of kopieervermogen juist schade toe brengt.
Deze fabel is al heel erg oud en hoor je (gelukkig) nog maar heel erg weinig. Dat hij echter onzin is kan elke papegaaien bezitter onderschrijven. Ik ken vele goed pratende papegaaien maar, gelukkig geen 1 die daar voor verminkt is! |
Vrijdag 10 Juni 2005 8:02 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ja Eefje, het is een fabel.. Maar helaas denken sommige mensen dat het wel helpt.
Lees maar in het Engelse gastenboek:
http://www.fluffies.org/en/fluffies_guestbook.php |
Zaterdag 11 Juni 2005 11:42 am |
|
|
Eefje
Kuikentje
Ja ik weet dat het een fabel is en dat mensen zich iets aan laten praten,dat is het zelfde als in de jaren 60 / 70 een gaatje in je hoofd laten boren dat hebben ook heel veel mensen laten doen die erin geloofde . Dus ik hoop dat mensen het nu niet doen hun gaaien verminken Dat ze iets ervan opsteken van deze site en de fabels. |
Zaterdag 11 Juni 2005 4:54 pm |
|
|
|
|
krabi
Beginnende vlieger
Amai genoeg dat ik dit lees kga dat echt niet herlezen kan k echt ni tegen
By the way Krabi is NEGATIEFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF (getest en resultaat al binnen)
Ze begint zeer goed te klimmen en hangt onderstenboven aan een speelgoed enzo super om bezig te zien ondertussen ben k ze diverse dingen aant leren en dikwijls wandel k kamer rond met haar op mn hand en vertel wa ik zie e (benoem ook de kleuren) met de poesies komt ze goed overeen ( ze ziet dat dat ook mn vriendjes zijn en mag ni bijten)
Ben reuzeblij met mn superkrabi of ze nu gaat praten of niet speelt totaal geen rol!! (zou wel leuk zijn denk ik) kzie da beest dus ongelooflijk graag he
Kzou nog 2 maanden voorzichtig moeten zijn met mn andere vogels maar daarna no problemo meer super dat ze negatief is khad anders iets moeten afgeven dat ik enorm graag begin te zien  |
Zaterdag 11 Juni 2005 7:25 pm |
|
|
Sannie
Ervaren vlieger
Heee wat goed!!! en zo te lezen ben je echt super blij!!  |
Zaterdag 11 Juni 2005 7:59 pm |
|
|
Tommy
Moderator

Wat heerlijk om te horen Krabi!!!!!