Staart afknippen of niet?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Staart afknippen of niet?  Reageer met quote  

Misschien een beetje rare gedachte maar Scuttle heeft al een tijdje een paar stompjes als staart. (De veren zijn afgebroken omdat hij zo wild is)
Ik zag dat hij nieuwe veren krijgt, 2 om precies te zijn. Ik ben bang dat deze veren, omdat ze geen steun krijgen van 'buurveren', af zullen breken. Ik dacht erover om deze staartveren een stukje af te knippen, zodat ze niet te ver zullen uitsteken en ze dus ook niet te veel klappen te verduren krijgen. Embarassed Zo hoop ik dat Scuttle langzaam weer een staartje zal krijgen en met de volgende rui weer een hele staart heeft.
Wat denken jullie?
Bericht Maandag 7 Juli 2008 9:56 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Misschien geen slecht idee Sue, kan zijn staartje rustig terug groeien en maken zijn veertjes ook weer kans want zoals je zegt, ze hebben nu geen steun en de kans dat ze gaan afbreken nu is vrij groot natuurlijk. Als hij dan een volledig nieuw staartje heeft hebben alle veertjes wel meer steun natuurlijk. Ik zou het toch wel doen denk ik hoor. Wink
Bericht Maandag 7 Juli 2008 10:01 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Bedankt voor je reactie Sarah! Very Happy Ik was eigenlijk een beetje bang voor reacties, aangezien het toch wel iets vreemds is: een staart afknippen. Het heeft echter geen ander doel dan zorgen dat z'n staart weer lang wordt. Embarassed
Ik kan er ook voor kiezen om alle veertjes te laten trekken (al dan niet onder narcose) maar of dat nu zo'n goed plan is? Rolling Eyes --> Volgens mij kan je daar ook de veerfollikels mee beschadigen. Sad
Bericht Maandag 7 Juli 2008 10:04 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dan zou ik toch eerder kiezen voor het afknippen hoor. Doet geen pijn en er is geen overbodige narcose voor nodig.

En euh... reacties, ja, niet iedereen gaat akkoord gaan maar denk in de eerste instantie aan Scuttle en niet aan de reacties. Tenslotte zijn we hier met zoveel mensen op het forum dat niet iedereen hetzelfde idee kan hebben of kan instemmen met een idee en ja, sommigen hebben het nu éénmaal niet voor bijwerken van bepaalde dingen, ook niet als het de vogel tengoede komt.
Maar, als het voor Scuttle beter is dan zou ik het niet laten, ongeacht goede of slechte reacties.
Bericht Maandag 7 Juli 2008 10:08 am
Remco
Vlieger

Reageer met quote  

Misschien wel een oplossing, onder narcose brengen zou ik niet doen, als je het kan vermijden is het beter. Maar bij Leia groeien alle veren een voor een terug, ik weet niet hoe dit bij Scuttle is, maar heb je dan niet hetzelfde probleem. Of wil je de veren zo knippen dat hij ze niet meer erg kan beschadigen, maar dat ze wel steun geven voor nieuwe veren?
Bericht Maandag 7 Juli 2008 10:33 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

bij ons gebeurt het regelmatig dat de staart weg is. wij doen er niks mee. ze vallen vanzelf uit of groeien aan. onze gaaien hebben eigenlijk nooit last gehad van het feit dat de andere veren geen steun hebben en daardoor niet kunnen groeien. je zou ze kunnen knippen, maar of het echt helpt?
tommy trok de hele staart van Oliver uit, behalve 2 die bleven hangen. zag er heel zielig uit maar de rest van de staart is weer bijgegroeid zonder problemen.
het zou een optie kunnen zijn de veren gewoon te laten zitten en het even af te wachten.
Bericht Maandag 7 Juli 2008 1:56 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Ik zou het eerlijk gezegd ook niet afknippen. Het is een bekend probleem bij de vogels met langere staarten (bvb. bij Ara's, daar hebben zo veel van veel kortere staart dan hoe het bedoeld was Laughing) en ik ken niemand die de staart zou afknippen om dergelijke problemen te voorkomen.
Bericht Maandag 7 Juli 2008 3:09 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou ook wachten...als je de nieuwe veren knipt moet je weer een rui wachten voor die weer normaal zijn. Wie weet valt het deze keer mee en blijven ze heel?
Bericht Maandag 7 Juli 2008 6:46 pm
Whisper
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Bij Sol vallen ook regelmatig staartveren uit. Ik doe er eigenlijk nooit iets aan, maar hij is dan ook nog nooit z'n hele staart kwijt geweest.
Bericht Maandag 7 Juli 2008 9:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
PeCe
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Staart knippen, nieuwe gedachte, nog niet eerder iets over gelezen. Misschien ook wel omdat het niet gebruikelijk is. Maar er valt wel wat voor te zeggen. Maar of het nut heeft?? Ik weet dat veel gewiekte vogels door het klauteren, springen, "schuren" enz. slechte of zelfs geen staart hebben. Wat dat betreft kan het gecontroleerd laten aangroeien nut hebben, maar ik ben bang dat het maar tijdelijk is. Bij "wilde?" vogels raakt de staart toch weer snel beschadigt, breken er veren enz. Zal mij niet verbazen als je na enige tijd merkt dat de zorgvuldig aangegroeide staart toch weer verdwijnt.

Bij mij zoals gebruikelijk het verschil dat mijn vogels vliegen. Uitgezonderd bij de 1e rui, daar zijn ze allemaal hun staart tijdelijk kwijt geweest, hebben ze bij mij allen hun staart. Ook bij de rui doe ik er niets aan en ook al waren alle staartveren weg, ze groeien zonder af te breken weer aan.
Bericht Dinsdag 8 Juli 2008 1:03 am
MariekevC
Fladderaar

Reageer met quote  

Jojo heeft ook een periode gehad dat hij nog maar een paar staart veren had door het geravot van hem. Ik heb het zo gelaten en na een tijdje kwamen er toch weer nieuwe staartveren.
Doordat de staartveren toch redelijk tegenelkaar aan zitten hebben ze opzich wel steun hoor
Jojo had op een gegeven moment 1 in het midden en dan alleen de buitenste 3. Geen gezicht, maat het bleef wel keurig zitten.
Bericht Dinsdag 8 Juli 2008 7:17 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Bedankt voor de reacties!
Scuttle is echt heel erg wild.. Vandaar dat ik het zo wilde proberen.
Bovendien heeft hij een vrij lange staart in verhouding met de rest. Bijna de lengte van een parkietenstaart maar dan een stuk breder. (Ik meen dat de kraagpapegaai soms kraagPARKIET wordt genoemd)
Maar.. Jullie hebben wel gelijk. Bij ara's beschadigen ook wel eens staarten en daar wordt ook nooit iets geknipt. Merk wel op dat ik er totaal GEEN andere gedachten bij heb dan de gedachten die ik al genoemd heb: Scuttle z'n staartje terug laten krijgen.
Ik denk dat ik z'n staartje nog maar eventjes laat groeien zonder geknip. Mocht het echt niet lukken, dan kan ik altijd overwegen om 'm een keertje te helpen zijn staartje te laten groeien. Wink

Oja.. En die narcose.. Ik wist dat het mogelijk was, maar doe dat soort dingen liever niet. Ik houd niet zo van overbodige narcose om 'cosmetische' problemen op te lossen of om de papegaai te onderzoeken etc.
Bericht Dinsdag 8 Juli 2008 8:06 am
Whisper
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ik hou ook niet van narcose, het brengt toch altijd een risico met je mee.

Dat je alleen het beste voor Scuttle en z'n staartje in gedachten had weten we, niemand die daaraan twijfelt. Ik zou het gewoon even aanzien, als het niets wordt kun je altijd nog knippen.
Bericht Dinsdag 8 Juli 2008 8:50 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Helemaal waar! Het blijft toch een aanslag. Alhoewel het volgens mij geen narcose is maar een roesje. (Er zit verschil in, maar ik weet er het fijne niet van)
Bericht Dinsdag 8 Juli 2008 9:46 am
Rocco
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Bij vogels gebruiken ze idd alleen isofluraan als het goed is. Dit is een heel veilig gas wat ook direct uit het lichaam verdwijnt nadat je het stopzet. Als je hierna pure zuurstog toedient zijn ze zelfs zo goed als direct weer wakker.

Heel anders dan injectieanesthesie zoals domitor e.d. wat ze bij honden en katten over het algemeen gebruiken en dus veel minder belastend voor het lichaam, makkelijker te doseren en minder bijwerkingen Wink
Bericht Donderdag 10 Juli 2008 8:22 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Oktober 2008 11:10 pm
  Berichten van afgelopen: