De advertentie van de Huisdiersuper

Ontwormen of niet?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
OmaLisa
Vlieger

Ontwormen of niet?  Reageer met quote  

Nu hoop ik dat ik weer geen disuccie gaat starten waardoor weer er ruzie van komt Wink

Ik ben in een gerespecteerde dierenwinkel geweest, daar is mij geadviseerd op je gaai preventief te ontwormen.
Nu heb ik al mijn gaaitjes wel 1x ontwormt, met de reden dat ze heel jong zijn, en misschien mogelijk wormen uit het nest mee krijgen, zo is mij dat verteld.

Maar op een ander forum vinden ze het zelfs schadelijk voor je gaai.

Diegene die het mij aanrade is in Amerika geweest om gedrag van papegaaien te bestuderen, en natuurlijk zal hij over hun gezondheid ook wel de nodige informatie hebben gekregen.
Hij zelf doet dat wel preventief bij zijn eigen papegaaien.
Nu lijkt het mij dat hij niet zijn eigen papegaaien in gevaar wil brengen, en ook niet die van zijn klanten.

Ik vraag mij af wat jullie ervan vinden?

Ik wil altijd overal de voor en nadelen weten, en het hoe en waarom Wink
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 5:15 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Cosch
Vlieger

Reageer met quote  

Het schijnt (het preciese weet ik er niet van) dat als je preventief ontwormt.. het middel op een gegeven moment niet meer werkt! + het is natuurlijk troep wat je onnodig je vogel in laat gaan! Wink

Als je 1x per jaar even een poepje naar de vogelarts breng om te laten onderzoeken op wormen (+ goed op het gedrag van de vogel letten) dan is dat veel beter Wink
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 5:59 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk papegaai(en) 
joze
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

ik vind dit ook niks om preventief te ontwormen.
zoals cosch al zei: 1 x per jaar het poepje laten onderzoeken en het ze;f ook in de gaten houden vind ik beter.
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 6:21 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Danny
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Er zijn al vaker topics geweest over ontwormen.
Met genoeg reacties. Wink

http://www.fluffies.org/nl/die.....t4765.html

mmm,maar 1 goede gevonden,dacht dat er nog meerdere waren.

Voor huiskamer gaaien lijkt het me niet zo nodig,zoals eerder al gezegd,1x per jaar ff het poepje laten controleren.
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 8:19 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
OmaLisa
Vlieger

Reageer met quote  

Ik zie een link die over dierenartsen gaat niet over ontwormen, foutje misschien? Wink
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 9:12 am
Danny
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Embarassed Embarassed Embarassed
Dat is dan idd. een foutje. Hier de goeie.

http://www.fluffies.org/nl/voe.....t5515.html
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 9:19 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: Ontwormen of niet?  Reageer met quote  

Nouuuu zeg, daar moet je je geen zorgen om maken.. Wink

Ik zou net zoals de rest geen papegaaien preventief ontwormen. Het kost geloof ik 15 euro om even onderzoek te doen of ze wormen hebben. Da's veel beter dan preventief agressieve middelen te gebruiken. Wink
Vind het jammer dat een gerespecteerde dierenwinkel dit zegt. Krijg dan een beetje het idee dat het is om de verkoop te stimuleren.. Embarassed (Maar dat is waarschijnlijk niet zo hoor)
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 11:16 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
OmaLisa
Vlieger

Reageer met quote  

Nee hoor Sue, dat geloof ik niet, hij heeft wel verstand van Papegaaien, hij verkoop ze ook.

Als het echt zo schadelijk is voor gaaien, waarom zou hij dat dan aanraden?

Ik wil niet de naam noemen om ze daardoor in diskrediet te brengen, snap je? Wink
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 11:54 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Onee, je hoeft het niet te noemen hoor. Wink Was misschien ook een beetje voorbarig van me om die conclusie te trekken. Embarassed

Bij huiskamerpapegaaien kan je toch gemakkelijker iets vaststellen dan bij volierevogels?? --> Ze zijn toch iets gemakkelijker te hanteren. Dus waarom preventief iets geven als je het heel gemakkelijk ook kan vaststellen.
Ik slik liever ook geen medicijnen als het niet nodig is: Is volgens mij ook voor vogels niet oké, temeer omdat ze zo gevoelig zijn en omdat het ontwormingsmiddelen toch geschikt zijn zijn om een organisme te doden.
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 12:02 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
OmaLisa
Vlieger

Reageer met quote  

Nou, ik ben ook helemaal geen pillenslikker, en al helemaal niet voor mijn dieren.
Maar soms is de kwaal erger dan dat pilletje dat je moet slikken, ik weet het niet of dat in dit geval ook is.

Ik ga binnenkort naar die zaak toe, en zal eens uitgebreid verslag vragen.

Er zijn zoveel verschillende theorieën tegenwoordig, zelfs de VA spreken elkaar tegen Confused

Je kan beter tien keer iets navragen dan klakkeloos van iemand iets aannemen, vind je niet? Wink
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 1:10 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik ben ook voor een poepje onderzoeken en dan pas eventueel ontwormen...

Iets anders, maar wel vergelijkbaar is het bij paarden...Mijn verzorgpaarden werden ook altijd op advies van de veearts elke 6 (!!!!) weken ontwormd, elke keer met een ander middel, omdat de wormen anders resistent worden tegen een middel...Maarja ze kwamen alleen in aanraking met elkaar en niet met andere paarden, dus de kans dat ze besmet zouden worden met wormen na een kuur was erg klein...Nu is de ontworming teruggebracht tot twee keer per jaar, maar ze gaan nu eerst een mestonderzoek uitvoeren om te kijken of ontwormen uberhaupt wel nodig is....Dat vind ik een slimme zet...

Cleo komt zelf amper op de grond (veels te eng Laughing ), maar een poepje onderzoeken ga ik ook gewoon eens laten doen...preventief.. Laughing
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 2:42 pm
Python1
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Preventief ontwormen zou ik niet echt doen hoor.
Doe ik bij mijn slangen ook niet is niet echt gezond.
Dit dood alle bacterien in de darmen dus ook de darmflora bacterien die dat ze nodig hebben om hun eten te verwerken.

En omdat het echt maar kleine diertjes zijn vergt het soms heel veel moeite van de diertjes om dit terug in evenwicht te brengen.

En dan krijg je weer da ze meer energie daar in gaan steken en hun weerstand verzwakt.
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 9:35 pm
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Hier ook al net zo, geen preventieve ontworming!!
Bericht Woensdag 6 Juni 2007 9:46 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
OmaLisa
Vlieger

Reageer met quote  

Ja, ik vind het allemaal heel aannemelijk jullie antwoorden, ik heb het op meerdere forums gevraagd en iedereen zegt het zelfde.

Toch vind ik het raar dat hij het dan adviseert, binnenkort, weer niet wanneer, ga ik er langs, en vraag uitgebreid uitleg, jullie horen hier meer van Smile

Tot zover, bedankt voor jullie antwoorden Wink
Bericht Donderdag 7 Juni 2007 5:46 am
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Tsja, ik vind dit persoonlijk toch nog steeds een lastige zaak en heb hier nog niet een echte mening over. Op zich snap ik t idee achter niet ontwormen als je geen wormen ziet wel, maar als je ze goed zou ontwormen dan zouden die eventuele wormen ook niet snel resistent worden toch? Smile Ik ontworm ze zelf niet, ook op basis van die verhalen...maar geloof toch niet 100% dat t zo schadelijk is als je t wel doet en daarbij goed voert enzo. Dat wormen schadelijk zijn ...dat geloof ik iig wel Smile

De paarden ontwormden we wel iedere 6 tot 8 weken en idd met verschillende middelen. Die besmetten zich nml iedere keer weer via de weide waar ze op lopen...dit is iets minder t geval als je echt genoeg land hebt om na t ontwormen van weide te wisselen en de wormen in tussentijd van de andere wei te laten verdwijnen. Smile
Bericht Donderdag 7 Juni 2007 11:50 am

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Vrijdag 21 November 2008 10:45 am
  Berichten van afgelopen: