|
|
|
Laura B
Moderator

| Omgaan met 'onwetende' papegaaieneigenaars?? |
|
|
De buurvrouw van mn 'schoonzus' heeft een grijze roodstaart. het zijn hele aardige mensen, maar naar mijn smaak krijgt de gaai niet echt een goede verzorging. Hij zit in een kooi die kleiner is dan Cleo's vakantiekooi en komt er geloof ik nooit uit en krijgt alleen maar zaad, heeft geen speeltjes en staat voor een raam op een krukje. Ik hoef niet uit te leggen dat ik dit heel zielig vind, maar ik geloof dat het eerder uit onwetendheid voortkomt dan uit iets anders....Ik wil er graag wat aan doen, maar hoe??
Hoe breng je zoiets onder de aandacht zonder mensen boos te maken en te kwetsen? Ik gun dat beestje echt een leuker leven, maar hoe maak ik dat de buurvrouw subtiel duidelijk? |
Woensdag 23 Januari 2008 4:53 pm |
|
|
esjo
Fluffies bewoner
Of je dit subtiel aan kunt pakken weet ik niet. Maar je zou wel een gesprek met haar kunnen aangaan over hoe de papegaaien wereld veranderd is. De zgn. moderne papegaai. Dat er uit nieuwe onderzoeken etc.etc is gebleken dat papegaaien erg intelligent zijn en je er veel mee kan ondernemen. Dus op zo'n manier brengen dat ze zich niet aangevallen voelt maar juist geinteresseerd raakt.
Kan me wel goed voorstellen dat het erg moeilijk is om die stap te nemen.
Weet ook niet of je haar een beetje kent of misschien helemaal niet.
Als je haar helemaal niet kent is het wel erg moeilijk om aan te bellen en zo'n gesprek te beginnen. Misschien dat je dan iemand in kan schakelen die haar wel kent?
Moeilijke dingen. succes!!!! |
Woensdag 23 Januari 2008 4:58 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Ik zie haar wel eens op de verjaardagen daar bij mn schoonzus, en heb me ook voorgenomen om als ik haar daar zie er eens over te beginnen. Ik wil alleen niemand voor de schenen schoppen...  |
Woensdag 23 Januari 2008 5:10 pm |
|
|
|
|
esjo
Fluffies bewoner
Het is ook moeilijk. Net wat je al zegt. Je wilt niemand voor de schenen schoppen en bedoelt het goed. Maar ja...hoe pakt ze het op. Voor hetzelfde schiet ze gelijk in de verdediging. Misschien is er een gelegenheid op een verjaardag om het in zijn algemeenheid over papegaaien te hebben. En hoe jij het doet. Eventueel met een leugentje dat er in de buurt een papegaai is weggevlogen of iemand het dier misschien gezien heeft? Dan kun je daarna er misschien over doorgaan.
Als ik je reacties hier lees op het forum, ben jij wel in staat om het op een goede manier te brengen .
Heel veel moed en succes !!!!! |
Woensdag 23 Januari 2008 5:37 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
|
Hm. Dit ligt natuurlijk heel gevoelig.
Misschien kun je haar eens uitnodigen om bij jou langs te komen, om te zien hoe jouw papegaaien wonen en leven - misschien gaan de wieltjes bij haar dan wel draaien. Ook kan je tijdens een gesprek van alles vertellen over die
van jou
en zo stiekem een hint erbij zetten - hoe blij ze waren van een superleuk nieuw speeltje, of over een leuk uitje, of hoe je enthousiast bent omdat je een nieuwe grotere kooi zoekt ...
Je kan haar ook aanmoedigen om lid te worden van dit en andere fora, want forummen is gezellig en het zou mij verbazen als het helemaal geen 'sporen' zou achterlaten in de zin van verbetering. En als je bezig bent, kan je gelijk op een paar interessante websites wijzen, bvb. It's a grey's world.
Of je kan wat directere actie nemen, bvb. eens een paar speeltjes, of een proefmonster pellets e.d. meenemen voor de papegaai. Dit hoeft niet duur te zijn; speeltjes kan je zelf maken uit hout of dingen van de Xenos (onderzetters, acryl bloemetjes etc. let alleen op het materiaal, dat het veilig is voor vogels maar dat spreekt voor zich ). |
Woensdag 23 Januari 2008 7:48 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Mmm tja ik ga het maar gewoon proberen Esjo!! Hopelijk is dat beestje er bij gebaat, ik zou m t liefst onder mn jas stoppen en mee nemen naar huis... Afijn, nu maar hopen dat ze naar de verjaardag komt=
Even algemeen± heeft iemand anders zoiets wel eens meegemaakt
En hoe ging dat  |
Woensdag 23 Januari 2008 7:51 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ehmmm wat moeilijk Laura.. Ik denk eerlijk gezegd dat jij wel een persoon bent die het heel voorzichtig, zonder geschop kan brengen.
Ik weet niet of ik meteen allerlei dingen zou meenemen in de vorm van pellets of speeltjes. Probeer eens met haar aan de praat te raken over haar vogel. Het balletje gaat dan vaak vanzelf rollen.  |
Woensdag 23 Januari 2008 9:07 pm |
|
|
alexandraatje
Vliegende acrobaat
ja, je kan haar zeggen dat je gezien hebt dat zij een papegaai heeft en jij hebt er ook een, dan kom je vanzelf aan de praat. vertel haar over de streken die ze bij jou uithalen en wat je er allemaal mee doet. vraag eens of je er een kijkje van dichtbij mag nemen etc. zeker weten dat ze je dan toelaat. misschien kunnen jullie de papegaaien eens naast elkaar zetten, weet ik veel, een smoes of zo. maar het zou een stap in de richting kunnen zijn. vraag of haar grijsje praat en zo, meestal voelen de mensen zich dan heel trots en beginnen ze te praten. zo komt er meer uit dan ze beseffen en zo kun jij er weer op inspelen. hou je een beetje van de domme, gut wist je dat een papegaai ook heel leuk speelt etc. zo val je niemand aan en kun je haar reactie ook beter zien. onwetendheid is niet slecht, het is slecht als ze er niks aan willen doen, als de info er eenmaal is. |
Donderdag 24 Januari 2008 10:54 am |
|
|
Laura B
Moderator

hihihi Alexandraatje, kun jij niet even langskomen??
Ik ben daar eens langs geweest (mn schoonzus woont aan de andere kant van het land) toen de buurvrouw en haar gezin op vakantie waren. Haar moeder was er toen om op de roodstaart te passen (snappen jullie het nog??) en had haar eigen kaketoe meegenomen. De kaketoe was er net zo erg aan toe. Ik heb toen wel voorzichtig gezegd van goh, die kooien hebben ook wel hun beste gehad...maarja, hoever kun je gaan tegenover een vreemde.  |
Donderdag 24 Januari 2008 1:51 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Vliegende acrobaat
ik woon een beetje heel ver weg, Praag, maar ik zou het gewoon op een speelse manier zeggen, of een opmerking maken dat je een mooie kooi in de winkel of zo hebt gezien. weet ik veel, of misschien er uit flappen, och gut, arm ding, woont wel een beetje krap he?, zoiets bijvoorbeeld. breng het op een onschuldige manier, dan kan ze niet boos worden. gewoon proberen en dan merk je vanzelf wel tot hoever je kunt gaan. je kan ook zeggen dat je je er niet teveel mee wilt bemoeien of haar boos wilt maken, maar dat je het gegvoel hebt dat hij zo klein woont etc. laat je wat invallen, dan komt het wel goed. misschien heeft ze geen geld voor een grotere kooi, of plaats? |
Donderdag 24 Januari 2008 4:18 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Ik denk inderdaad ook wel dat je eerst even moet aftasten of ze wel de centjes hebben voor de kooi en zo maar dan stel je je al snel de vraag natuurlijk of ze dan ook wel de centjes hebben mocht het diertje iets mankeren. In elk geval zal je subtiel moeten zijn want anders gaat de deur misschien voorgoed dicht en dat is niet de bedoeling. Ik zou ook eerst proberen gewoon te praten over het feit dat ze een papegaai heeft en interesse tonen over zijn "kunnen" en "doen". Zo geraak je automatisch aan de praat. Na wat gepraat kan je inderdaad wel wat dieper op het geprek ingaan want dan zal je wel al voelen of die persoon makkelijk praat of eerder afstand houd. Dit zal je vragen vanzelf wel doen aanpassen. Als zou ik niks rechtstreeks zeggen in de zin van "die kooi is veel te klein of die papegaai heeft niks om te spelen, eerder met een omweg." Komt anders nogal kortaf over, vind ik. Kan je wel een kleine vergelijking maken, na wat praten, met je eigen papegaai. Misschien wil ze dan wel wat tips aannemen.  |
Donderdag 24 Januari 2008 8:17 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Oh ships Laura.. Wat moet dat vervelend zijn om te zien. Hoe oud was die kaketoe als ik vragen mag? Kaketoes blijven niet lang op dezelfde plaats. Vaak worden ze herplaatst na een paar jaar.  |
Donderdag 24 Januari 2008 11:38 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

[quote="alexandraatje"]ik woon een beetje heel ver weg, Praag
Dat weet ik hoor, daarom zei ik het ook: grapje
Sue, de kaketoe was al heel lang in de familie...maar echt zo treurig, hij vertoonde helemaal stereotypisch gedrag, wat je ook tijgers wel eens ziet doen in dierentuinen, de hele tijd op hetzelfde stukje rondjes lopen met nietsziende ogen. Helemaal verknipt...de moeder is ondertussen overleden en de kaketoe is naar een stichting gegaan begreep ik...kan alleen maar hopen dat ie er op vooruit is gegaan. Je kunt je best voorstellen dat het me moeite kostte om geen kritiek te uiten destijds....Ik vond het zo ontzettend zielig, dat laat me dan niet los!! |
Vrijdag 25 Januari 2008 10:46 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Oh jee, wat erg zeg! Dat moet echt verschrikkelijk geweest zijn. Je ziet ze inderdaad wel eens rondjes lopen, die kaketoes. (Als ze in kleine kooien zitten)
Wanneer is de kaketoe naar een stichting gegaan? Hoe heette hij? --> Misschien is 'ie wel naar de moderne papegaai gegaan! |
Zondag 27 Januari 2008 7:54 pm |
|
|
Titi's mama
Vlieger
Is de verjaardag inmiddels al geweest? Ik ben echt heel erg benieuwd naar hoe het afloopt. Ik hoop zo erg dat die mevrouw gewoon niet beter weet en na je gesprek in ieder geval wat fruit en speelgoed geeft. Zoals Shi zegt hoeft dat niet duur te zijn, dus als ze dan geen geld heeft voor een grotere kooi, dat ze tenminste de vogel eruit laat en hem/haar wat te doen geeft in de kooi. |
Zondag 27 Januari 2008 8:26 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Vrijdag 21 November 2008 1:36 pm
|
|
|
|
|