Kortwieken..

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Kortwieken..  Reageer met quote  

Hoe doe ik dat?

Hieronder een foto van Iago & Flit:

Bericht Dinsdag 29 Maart 2005 11:29 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
era
Kuikentje

Reageer met quote  

Hoi,,
zeg ik heb een vraag, ik heb Koko nu ruim 3 weken en vandaag heb ik hem met kooi en al naar buiten gesleept Laughing , hij vondt het prachtig, krijste er vrolijk op los.

Nu heb ik een vraag, Koko heeft 1 x een poging gedaan om te vliegen, hij storte als een baksteen naar beneden.

ne heb ik op internet verschillende methodes gelezen over het kortwieken van de vleugels, ook over een blijvende methode.
kan ik dit zien, zodat ik ook de kooi in de tuin open kan zetten zodat hij lekker kan klimmen en klauteren

overigens was ik bezig met schoonmaken van de kooi en ik lette effe niet op, hij klom via de onderkant naar beneden en ging op de kooi zitten, pfffffft dacht ik 9 hoe krijg ik hem nu weer terug)
ik ben toen tegen hem gaan praten en hij begon een soort van kopjes te geven, langzaam opende ik de kooi en hij klom zo terug Laughing
he,he ik schrok me een ongeluk

Groetjes
Boudewijn
Bericht Zondag 3 April 2005 8:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

De blijvende manier van kortwieken heet leewieken en is in nederland verboden(gelukkig) De manier waarop het hoort is hierboven aangegeven. Aan beide vleugels en alleen de eerste 7 a 8 veren.Dit moet je regelmatig controleren want de veren groeien één voor één weer terug.Als de veer weer lang is moet hij weer bijgeknipt worden.Dan kan hij zonder kooi naar buiten en lekker op een speelboom zitten. Wink
Bericht Zondag 3 April 2005 10:13 pm
era
Kuikentje

Reageer met quote  

Hoi Heijtje,

Bedankt voor je antwoord, ik zal eens kijken of ik iemand in de beurt weet die het verschil kan zien, het vreemde vindt ik dat hij nog niet echt gevlogen heeft.

Groetjes
Boudewijn
Bericht Maandag 4 April 2005 8:08 am
krabi
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Vraagje.Als Krabi gekortwiekt is kan ze dan nog zo'n 3 meter vliegen?Kga dat wel missen moest het niet meer kunnen Confused .Ze vliegt zo mooi op mn arm vanuit haar huisje en op de tafel Smile Tegen het raam is wel vervelend gebeurd gelukkig niet veel Very Happy Maar ja buiten ga ik dan weer panikeren als ze 3 meter kan vliegen he Confused Confused
Bericht Dinsdag 28 Juni 2005 11:43 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

Als hij goed gekortwiekt is,kan hij nog zo'n 3 meter vooruit maar altijd in neergaande lijn.
Bericht Dinsdag 28 Juni 2005 12:03 pm
krabi
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

oki Wink dan ben k gerust he Wink Khoop dat ze het vliegen niet gaat missen Wink Kga dat proberen goed te begeleiden Smile
Bericht Dinsdag 28 Juni 2005 12:07 pm
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

Welnee, dat missen ze niet hoor Wink
Bedenk eens wat ze mist als ze wel kan vliegen.Als ze gekortwiekt is kun je leuke dingen met haar gaan doen.Dat is wat ze nu mist Wink
Bericht Dinsdag 28 Juni 2005 6:58 pm
leaf_famke
Eitje

Reageer met quote  

Het is inderdaad leuker als je ze er elke dag uit kunt halen en dan leuke dingen met ze gaat doen, dan wanneer ze wel kunnen vliegen maar de hele dag in hun kooi moeten zitten.
Tuurlijk is het voor een vogel fantastisch om te vliegen, maar het is niet noodzakelijk. Wat wel noodzakelijk is, is dat ze regelmatig hun vleugels uit kunnen strekken en dan een poging doen tot vliegen. Dit houdt de spieren actief en zorgt ervoor dat ze altijd kan vliegen wanneer de pennen en veren weer aangroeien. Als ze nooit de mogelijkheid heeft en echt jarenlang in een kooi geplaatst wordt...heb je de kans dat ze uiteindelijk niet eens meer kan vliegen door verlamming aan de spieren. En dat wil niemand toch?!

Heel veel plezier met je vogel!!
Liefs Ina
Bericht Maandag 4 Juli 2005 3:27 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina  
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Over kortwieken zegt parrotbunch dit:

Eén ding is me erg opgevallen bij vogels die al jaren ongekortwiekt hebben geleefd en dan gekortwiekt worden. Dat is namelijk dat deze vogels vaak een hele slechte conditie hebben om het zo maar te noemen. Je zou verwachten dat zo'n vogel die lekker de hele dag in huis mag vliegen ook een geweldige conditie heeft, maar dat valt erg tegen. Ik denk dat dat door het volgende komt. Als u naar een ongekortwiekte kromsnavel kijkt die bv van de kast naar zijn kooi vliegt is dat hij een paar slagen maakt en in een soort van vlucht op de kooi daalt. Een gekortwiekte vogel daarin tegen, die moet snel en krachtig door blijven slaan met zijn vleugels om in de lucht te blijven. Het kost een gekortwiekte kromsnavel dus veel meer energie om een bepaalde afstand af te leggen. Dit is niet alleen goed voor zijn conditie en het trainen van zijn spieren, maar hij verliest op deze manier ook erg veel energie.
Bericht Woensdag 6 Juli 2005 12:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
kadoes
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

J a dat is iets waar je normaal niet aan zou denken.
Klinkt wel erg logisch eigenlijk. Very Happy Laughing
Bericht Woensdag 6 Juli 2005 1:52 pm
krabi
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Kheb Krabi al een beetje gekortwiekt Wink ze had al 2 vleugeltjes gebroken Very Happy Mag ni e Wink vliegen tegen de deur(hihi) Wink Kmoest ze telkens goe steken dat is ook geen oplossing he.Ze pruttelde maar even tegen zo van aleeee blijf v mn prachtige vleugels en wat ronddraaien ,maar ik knip terwijl ze draait Wink Van de schaar heeft ze duidelijk geen schrik ,verder laat ze het gewoon doen Smile Is ook eerste keer denk dat het in de toekomst totaal geen probleem ga worden Smile Kheb de eerste 5 geknipt en ongeveer 2a 3 cm goed?of totaaal verkeerd ?Doe ik beter ineens alle 7 en meer cm ?Is ook mn eerste keer he denk wel dat het goed zit, beetje bij beetje kan geen kwaad he?Of toch wel?
Bericht Woensdag 6 Juli 2005 5:33 pm
krabi
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Daguitstapje gisteren ,niet gekortwiekt ,is super verlopen .In de wagen maar rondzien Very Happy zonder tuigje Wink Maar in de tuin met tuigje is het eigenlijk een zielig zicht Confused Het gaat perfect he,ze laat het goed aan-en afdoen;het stoort haar absoluut niet, maar toch ...geen zicht Wink Khoop alleen dat ze nooooooiiiiiiiiiiiiiiiiitttttttttt ga vliegen zonder tuig om Wink Is ook beetjes onwennig voor mij he .Nog te weinig ervaring he ,maar vanbinnen toch goed weten dat het het beste is voor je gaai Wink
Bericht Woensdag 6 Juli 2005 5:44 pm
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik denk dat je het goed doet hoor krabi Wink
En een tuigje is niet zielig joh...wegvliegen Sad dat is pas zielig!

Pas je goed op dat dat niet gebeurd? Wink Haar tuigje staat best lief vind ik hoor!
Bericht Woensdag 6 Juli 2005 10:11 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
krabi
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Inderdaad ,het tuigje staat haar goed Wink Maar in de tuin zou ze meer kunnen spelen he zonder tuigje.Denk ik toch. De lus raakt vertrikt tussen haar pootjes he.Inderdaad wegvliegen Confused wil k zekeeerrr voorkomen,want dan ga bibi in alle staten zijn Confused Wink Kheb de brandweer al eens gebeld voor Flubbi(poes) Wink Very Happy
Bericht Donderdag 7 Juli 2005 7:55 am

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Vrijdag 29 Augustus 2008 11:22 pm
  Berichten van afgelopen: