Kortwieken..

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hij had al zitten fladderen op de grond en op de hondenmand, dat staat in mijn dagboek, dat was gisterenmorgen. Het was gisterenavond dat hij zijn "bommetje" deed. Laughing
Bericht Vrijdag 4 Januari 2008 8:37 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ik ga zo even kijken.. Ben benieuwd naar je nieuwe kiekjes!
Bericht Vrijdag 4 Januari 2008 7:36 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Titi's mama
Vlieger

Reageer met quote  

Titi is ook gekortwiekt, en ik vind het persoonlijk fijner omdat ik hem zo beter in de gaten kan houden. Ook als hij ergens niet aan mag knabbelen leg ik het nu gewoon ergens anders en gaat hij er niet achteraan.
Maar mijn vriend denkt dat ongewiekte vogels liever zijn, omdat de aga van zijn ouders niet gewiekt is en nooit bijt, terwijl Titi best vaak bijt. Maar ik denk zelf dat het komt omdat Rikkie al bijna 6 is en Titi nog geen 3. De VA zei ook dat hij een beetje aan het puberen kon zijn. En natuurlijk ligt het ook aan de opvoeding, ik ben met Titi (helaas Embarassed ) niet consequent geweest.
Als we een grijsje krijgen wil mijn vriend dat hij/zij niet gewiekt wordt, maar ik heb eigenlijk liever van wel. Ik vind het heerlijk om met Titi in de zon te zitten, en ik weet zeker dat "Grijsje" dat ook leuk zal vinden.
Maar, om even terug te komen op mijn vraag, denken jullie dat Titi liever zal zijn als hij kan vliegen?
Bericht Donderdag 14 Februari 2008 12:17 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Van liever zijn ben ik niet overtuigd hoor, eigenwijzer volgens mij eerder wel. Merk ik bij Jos ook. Nu moet hij meer op ons vertrouwen dan even te denken: "je kan de boom in en ik doe wat ik wil". Hij is er niet minder gelukkig om hoor maar is naar mijn gedacht sinds hij gewiekt is wel aanhankelijker geworden. Wij hebben een beetje problemen dat hij wat éénkennig is. Nu is het voordeel van zijn wieken dat ik hem bij papie "drop" en hij blijft zitten, vroeger zat hij nog niet of was al weggevlogen. Hij kan fladderen maar valt als een bom naar beneden. Hij doet dit wel eens maar niet zo vaak en zal het ook niet blijven volhouden als ik hem gewoon terugzet. Zelfs papie kan hem van de grond laten opstappen om hem te "helpen" wat hij vroeger niet mocht van Jos. Hier heeft het vooral voordelen gehad, ook zijn landingen waren bij het kunnen vliegen aangstaanjagend. Deed je de gordijnen dicht dat knalde hij wel tegen de muur op, lijkt mij niet gezond te zijn, dit probleem is nu ook van de baan. Het kan bij anderen ook nadelen hebben maar ik ben blij dat het gedaan is en Jos heeft er geen last van. Fladdert ook niet meer zo vaak in zijn kooi. Laughing
Bericht Donderdag 14 Februari 2008 1:00 pm
Titi's mama
Vlieger

Reageer met quote  

Titi moet iig geknipt worden. Hij schrok net, sprong omhoog en vloog een halve meter verder. Shocked Hij sprong wel echt heel hoog. Laughing En nu zit hij bij mama te bibberen. Laughing
Bericht Vrijdag 15 Februari 2008 9:35 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hij weet heel goed dat jij hem onder je "vleugels" neemt natuurlijk. Nu is het wel zo dat onze gewiekte "gekke" Jos bij schrikken van iets ook wel van mij af durft springen, fladderen hoor maar dat is het schrikeffect. Dan bied ik hem gewoon mijn hand aan, zeg ik op en als hij opstapt, goed, dan gaan we verder, stapt hij niet op, ja, dan geeft hij pech gehad. Meestal is hij wel snel hoor om op te stappen want hij weet dat al goed dat ik het niet blijf vragen en dan moet hij op de grond verder en dat vindt hij allesbehalve leuk. Dan gaat hij zichzelf haasten om mij in te halen en mijn broek vast te nemen en zo omhoog te klimmen. Rare dieren toch die gaaien. Laughing Shocked
Bericht Vrijdag 15 Februari 2008 10:42 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Weet je hoe je moet knippen, Titi's mama? Very Happy Heb je het al eens eerder gedaan? Bij aga'tjes moet je vaak wel wat verder knippen.
Bericht Vrijdag 15 Februari 2008 10:52 am
Titi's mama
Vlieger

Reageer met quote  

Ja, de dierenarts deed het voor en ik hou het nu zelf bij. Hij zei laatst nog dat Titi netjes gewiekt was, dus dat zit wel goed. Laughing
Bericht Vrijdag 15 Februari 2008 12:22 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ohhh oké.. Fijn dat je het zelf kan! Very Happy
Bericht Zaterdag 16 Februari 2008 11:16 am
Tommy07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Even een vraagje... of 2 eigenlijk

Question hoeveelste deel moet je eigenlijk afknippen? Waar is de grens? Want Bij Aiko 3 cm afknippen is wel iets anders dan bij Tommy! Knip je 1/3 deel af of de helft?

Question En mijn tweede vraag:
Wanneer kun je zien dat je de nieuwe aangegroeide veren weer kunt afknippen? Aiko heeft namelijk 1 nieuwe veer maar weet niet of er nog bloed in zit (een bloedpen) of is een bloed pen echt alleen het donkere deel van een pen en als ie is gepelt zeg maar... dan zit er geen bloed meer in?

Pfff moeilijk uitgelegd misschien maar ik hoop dat julie me kunnen helpen. Het is namelijk zo stressvol voor de vogels om helemaal naar de kweker te gaan. En Tommy willen we alleen zomers kortwieken zodta hij mee naar buiten kan.
Alvast bedankt!
Bericht Donderdag 8 Mei 2008 7:59 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Hallo Tommy07 Smile

Hoever in de vleugels je moet knippen hangt van meerdere dingen af:

- soort vogel; kleinere, lichte vogeltjes moeten vaak verder geknipt worden dan een zware papegaai
- lichamelijke conditie, hoe goed ze kunnen vliegen (spreekt voor zich; een papegaai die heel goed vliegt moet verder geknipt worden)
- wat de bedoeling van het kortwieken is, wat wil je bereiken? Wil je een beetje zijn vrijheid beperken en meer controle hebben, of wil je dat hij helemaal niet meer kan vliegen?

Dit is allemaal individueel, daarom kun je geen standaard regels aanhouden voor kortwieken. Het is het meeste gewoon een kwestie van uitproberen om er achter te komen hoe veel welke vogel nodig heeft. Het beste is zowiezo als je het de eerste keer voor een vogelarts of een ervaren iemand laat doen, die zullen ook een beetje gevoel hebben voor hoe veel er af moet, en afhankelijk van hoe het uitpakt kun je de volgende keer kijken of je iets meer of net minder moet knippen.

Een nieuw veer kun je knippen als het 'dood' is, uitgegroeid, dus als de bloedtoevoer weg is. Als je een bloedveer met een volwassen veer vergelijkt, zie je hele duidelijke verschillen: een bloedveer is veel dikker, donker van kleur, ziet er uit alsof het zachter is en, eh, sappig Laughing terwijl een volwassen veer geen hulsje eromheen heeft en uitgedroogd is.

http://www.parrottalk.com/images/wingclip03.jpg (bron Parrottalk)
Hier zie je een bloedveer naast gewone veren.
Bericht Vrijdag 9 Mei 2008 12:38 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Tommy07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Heel erg bedankt voor je reactie.

Tommy was al eens gekortwiekt en ik ben niet bang om het zelf te doen. Tommy weeg niet veel (28 gram) en we willen hem mee naar buiten kunnen nemen in de zomer dus hij mag absoluut niet kunnen vliegen (net als Aiko).
Ik heb Tommy vandaag zelf geknipt maar het bleek nog niet voldoende (6 veren) uiteindelijk zijn het er nu zelfs 9 geworden omdat hij goed kan vliegen. Hij is verder niet boos op mij en fluit nog steeds lekker vrolijk. Merk verder geen verschil aan hem gelukkig (was ik wel even bang voor).

Durf alleen (nog) niet erg ver te knippen. Heb het ongeveer een halve centimeter van de dekveren als afstand aangehouden. Is dit voldoende? of is het beter om verder of minder ver te knippen. Nogmaals Tommy is een lichte en erg goede vlieger!
Bericht Vrijdag 9 Mei 2008 12:51 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Als je hem mee naar buiten wil nemen, zou ik je sterk aanraden om een tuigje te gebruiken of een vervoersmandje. Ja, ik weet het ... 'maar iedereen doet het!' maar als hij strax weg is, ben jij en hij de dupe, niet al die mensen die het ook doen. Tommy is een heel klein en licht vogeltje, en die hebben zo weinig nodig om de wind onder de vleugels te krijgen en weg te zijn. En ook anders is enkel kortwieken absoluut niet genoeg om mee los naar buiten te nemen - ze kunnen schrikken, instinctief opvligen en ergens landen waar het heel ongelukkig uitpakt.

(Ik ken iemand die zo zijn Grijsje mee heeft genomen naar buiten; gaaitje schrok ergens van, vloog op en omdat hij gewiekt was en dus niet kon opstijgen, landde hij op de weg waar net een auto reed Crying or Very sad)

Bovendien kun je ook niet alles afknippen, hij moet niet als een baksteen zakken. Dat is ook gevaarlijk, hij zou zich kunnen verwonden - en ook al was dat gevaar er niet, je kan maar tot zo ver knippen.

Hoe dan ook, succes ermee, en doe alsjeblieft voorzichtig, want je wil hem echt niet kwijt.
Bericht Vrijdag 9 Mei 2008 12:58 pm
Tommy07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

heel erg bedankt voor je reactie.
Je hebt zeker gelijk dat wij hem niet kwijt willen. Maar het probleem is nu dat hij niet mee kan op balkon. En zo'n tuigje is (denk ik) te groot voor Tommy. Tommy kan op dit moment nog steeds een beetje vliegen (10 veren en een halve centimeter afstand van de dekveren afgeknipt).

Zou jammer zijn als hij dus niet mee kan naar het park met ons net als we bij Aiko doen.

Maat: S van het tuigje is dat echt klein genoeg?
Bericht Vrijdag 9 Mei 2008 3:10 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Ik heb geen idee, ik heb nooit zo'n kleine tamme vogel gehad dus qua grootte van het tuigje kan ik je niet helpen.

Ik zou, als ik jou was, gewoon een klein buitenkooitje aanschaffen om mee te nemen. Het kooitje hoeft ook helemaal niet groot te zijn dus het is makkelijk genoeg om mee te nemen, en hij geniet net zo veel als wanneer je hem los mee zou nemen Smile
Bericht Vrijdag 9 Mei 2008 3:19 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 12, 13, 14  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Donderdag 21 Augustus 2008 10:23 pm
  Berichten van afgelopen: