De advertentie van de Huisdiersuper

kortwieken of tuigje ????

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

kortwieken of een tuigje ?
tuigje
33%
 33%  [ 3 ]
kortwieken
66%
 66%  [ 6 ]
Total Votes : 9

Auteur Onderwerp
ilse
Net uit het ei

kortwieken of tuigje ????  Reageer met quote  

Hallooo

ik zit heel erg te twijvelen wat ik moet doen met mijn groenwangparkiet Rico .
op dit moment is hij zo 7 weken oud . en ik heb nu voor de 2de keer het tuigje geprobeert om te doen bij hem .
gister flipte hij , rico is een helle rustige vogel die graag bij me wil zitten .
ik deed het tuigje om , en hij veranderde tot een valse pitbull Shocked
schreeuwen , en bijten ( hij kan heel hard bijten Razz ) gerust gesteld en hem weer af gedaan .
vandaag heb ik het weer geprobeert , weer veranderde de ow zo rustige rico in een valse pit Razz hij hing in me vinger en liet niet los Embarassed
toen ik hem op had even om gelaten en toen weer af gedaan .
rico was zeer gepikeed , en heeft een tijdje in de gordijnen gehangen en is toen zijn kooi maar weer ingegaan .
nu wil ik rico graag overal mee naar toe nemen , dat deed ik met mijn 2 oudere valkjes ook ( die waren alle 2 gekortwiekt ) zij vonden dat naar mijn idee wel leuk om overal mee naar toe te gaan . Jaimy mijn wildkleur vond het alleen buiten niet zo supper , en jimmy mijn albino vond het naar mijn idee buiten leuk . overal aan zitten met takjes lopen enzo .
het probleem alleen was dat toen hij gekorwiekt was hellemaal geen evenwicht meer had ... viel vaak van zijn stok , had vaak last van bloedpennen ( had de andere valk ook wel af en toe ) en heel zijn staart was afgebroken .
ik heb toen alles laten groeien , en hij vliegt nu als de beste en heeft nerges meer last van . jaimy kan nog niet zo goed vliegen maar die valt ook niet van stok enzo . Haar laat ik de veren ook weer gewoon groeien , omdat ik het idee heb dat ze het buiten veel minder naar de zin heeft als jimmy , jimmy kan zich de helle dag bezig houden met stokjes en steentjes enz. zij niet ..

nu weet ik dus niet wat ik met rico moet doen ...
ik zou hem eerst kortwieken todat iemand zei ja straks zit je met hem met hetzelfde probleem als met jimmy ... en dat wil ik niet . vind het sneu als ze steeds naar beneden sodemieteren en bloedpennen hebben ...

jullie tips wat ik het beste kan doen ???
Bericht Zaterdag 12 Juli 2008 8:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Remco
Vlieger

Reageer met quote  

Ik zou zeker voor kortwieken gaan, tuigjes leveren vaak veel stress op bij vogels (wat dus ook te merken is uit het gedrag van Rico). Leia is ook gewiekt en heeft helemaal nergens last van, zolang er goed gewiekt wordt zou er geen bloed uit de pennen mogen komen. Vraag anders of er iemand in je buurt woont die je kan helpen met goed kortwieken of overweeg om naar een VA te gaan ipv een DA als je zeker wilt zijn dat er goed gekortwiekt wordt.
Bericht Zondag 13 Juli 2008 10:33 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Kortwieken of niet is een moeilijke beslissing (gelukkig kun je nog altijd opnieuw overwegen, na de rui), maar ik wil even een paar opmerkingen maken:

- Hij is nog veel en veel te jong om geknipt te worden. Zijn spieren zijn niet ontwikkeld, en hij heeft ook niet geleerd hoe hij moet landen en zelfstandig nadenken tijdens het vliegen. Als je knipt zonder hem eerst goed te leren vliegen, kun je hem serieus beschadigen, zowel psychisch als lichamelijk

- Ook gewiekt is absoluut niet veilig genoeg om zo los mee naar buiten te nemen, zeker met zo'n kleine vogel. Vlaagje wind en hij is weg. Na 2 pogingen (toch ?) kun je niet verwachten dat hij de grootste vriend is met het tuigje; het is iets vreemds, om zijn lichaam heen, houdt hem vast ... daar houden vogels vaak niet van en raken een beetje in paniek, dan krijg je die protesten. Daarom moet je er met geduld aan werken en het vooral de nodige tijd gunnen Smile
Bericht Zondag 13 Juli 2008 3:59 pm
ilse
Net uit het ei

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Remco
Ik zou zeker voor kortwieken gaan, tuigjes leveren vaak veel stress op bij vogels (wat dus ook te merken is uit het gedrag van Rico). Leia is ook gewiekt en heeft helemaal nergens last van, zolang er goed gewiekt wordt zou er geen bloed uit de pennen mogen komen. Vraag anders of er iemand in je buurt woont die je kan helpen met goed kortwieken of overweeg om naar een VA te gaan ipv een DA als je zeker wilt zijn dat er goed gekortwiekt wordt.

ik bedoel ook niet dat hij gewiekt werd dat hij dan bloed , maar soms kreeg hij omdat hij neerstorte bloedpennen ...

@Shi-NaYne : nee hij word nu zekker ook nog niet gekortwiekt hoor Smile
wou gewoon ff meningen weten .
het is zo hij komt in een buitenhok , en daar pas ik niet in .
ik ben zo bang dat als ik het deurtje open doe om hem te pakken dat hij me ontsnapt ofzo en dan weg is ... ( hij is wel supper tam )
en als je vogel gekortwiekt is kan je wel met hem in de tuin zitten toch Smile daar is geen wind vanwege de schutting en hij zit mooi op de grond .
this ook niet de bedoeling dat ik met hem door het dorp ga ofzo
Bericht Zondag 13 Juli 2008 9:38 pm
Egwene
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ik wil bij die van mij allebei doen. Ze zijn gewiekt. Ik vind dat ze anders hun energie niet kwijt kunnen met vliegen in ons huis. Is gewoon te klein daarvoor. Daarnaast merk ik als ze weer een beetje kunnen vliegen (en toen ze nog niewt gewiekt waren) dat ze echt overal tegenaan vlogen. Ik ben bang dat ze zich dan gaan bezeren.
Daarnaast wil ik ze mee naar buiten nemen. Ik vind los erg eng ook als ze gewiekt zijn. Ik wil dus gaan kijken of het werkt met een tuigje. Ik zou het mezelf namelijk niet kunnen vergeven als er toch eentje meegenomen wordt op de wind en dat ik hem kwijt ben en mijn vogeltje maar ergens ronddwaalt in de grote wereld waarin ze misschien niet overleven.
Bericht Maandag 14 Juli 2008 7:27 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Hmmm lastige beslissing. Ik denk eerlijk gezegd niet dat Rico ook bloedpennen zal breken, maar da's natuurlijk ook maar een gedachte. Je kan ook proberen wat langzamer te gaan met het wennen aan het tuigje. Het kan erg lang duren voordat ze eraan gewend zijn. (Ik geef toe dat ik dat geduld ook niet echt had. Laughing )
Probeer nog een paar weekjes of hij kan wennen aan het tuigje, zie je totaal geen vooruitgang (wel langzaam beginnen met wennen!) dan kan je altijd besluiten om het tuigje niet te doen.
Bericht Maandag 14 Juli 2008 10:05 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
ilse
Net uit het ei

Reageer met quote  

maar word hij dan niet bang voor me als ik steeds dat tuigje probeer ?
want hij flipt echt als hij dat tuigje om heeft .
ik heb vandaag geprobeert bij 1 van me valkjes , maar die gaf er niks om Smile
ik vind de besissing kortwieken wel of niet altijd zo moeilijke beslissing ...
aan de ene kant denk ik ja hij kan dan mooi overal mee naar toe en aan de ander kant denk ik maarja vliegen vinden ze ook zo leuk ...

gelukkig heb ik nog een helle tijd te beslissen wat ik doe , want ze mogen pas met 4 a 5 maand gekortwiekt worden heb ik op dit forum gelezen Smile
mischien is dat bij mijn valk verkeerd gegaan , want die heb ik gekortwiekt gekregen ... toen zo 6 weken oud ...

rico vliegt nu idd wel overal tegen aan ... Confused
Bericht Maandag 14 Juli 2008 10:52 am
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Probeer dan wat langzamer te gaan, niet hem direct er helemaal in te rammen (kan je op een gegeven moment ook een vogel hebben die beslist dat hij dat gewoon niet zal toestaan, en bijt, komt er achter dat het werkt, yadda yadda - daar wil je beslist niet heen Smile) maar beetje bij beetje. Laten zien en aan wennen, dan even over de rug leggen, oefenen met vleugeltjes omhoog tillen ...
Bericht Maandag 14 Juli 2008 6:06 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Vrijdag 21 November 2008 1:32 pm
  Berichten van afgelopen: