|
|
|
Linde
Vlieger
| Een halsbandparkiet! |
|
|
Morgen ben ik jarig.. mijn vriend had een leuk ideetje voor een cadeautje.. een halsbandparkiet! We hebben 2 gevonden, een albino en een blauwe, allebei ong 11 weken, met de hand gevoerd omdat ze door de moeder in de steek gelaten werden. Ze krijgen nou nog 2 voedingen per dag, dus dat kan ik makkelijk overnemen. Ik had nog wel een aantal vragen, en ik hoopte dat iemand hier me daar mee kon helpen:
De vader is blauw, de moeder albino. De 2 jongen zijn dus ook blauw en wit. Betekend dit dat de witte een pop is, en de blauwe een man?
Zit er verschil in gedrag tussen een pop/man? Ik had vroeger wel es gehoord dat een mannetjes grasparkiet bijvoorbeeld kon leren praten, maar een popje niet, maar ik weet niet of dat gewoon een fabeltje is.
Wanneer hoort een halsband ongeveer zelfstandig te worden? Ik wil em dit gewoon zelf laten aangeven, maar vroeg het me af. |
Woensdag 16 Juli 2008 7:35 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Beginnende vlieger
Ik weet niet of er verschil is bij mannen en poppen. Die 2 van ons weten we (nog) niet wat het zijn. De een is wat aanhankelijker en zachtaardiger dan de ander...maar of dat aan het geslacht is???
Wat de kleuren betreft zegt het volgens mij niets over het geslacht.
Wat zelfstandig worden betreft. hier wilde er 1 vanzelf niets meer...ze gaven het goed aan.
We; supergaaf hoor 2 halsbandjes!! |
Donderdag 17 Juli 2008 4:50 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Een halsbandparkiet! |
|
|
Hey wat leuk Linde! Is het al zeker dat ze bij jullie komen wonen?
Helaas kan ik je niet helpen met de vragen..  |
Vrijdag 18 Juli 2008 9:28 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Ik denk dat je het geslacht niet aan de hand van de kleur kan bepalen, of die kleurtjes zouden geslachtsgebonden (mooi woord ) moeten zijn zoals je soms bij andere soorten ziet, maar ik denk niet dat dat het geval is. Dat zou een kweker moeten beantwoorden; heb nu ook niet 123 een website om bij te leren.
Ik denk dat het anders vrij weinig uitmaakt. Bij Grasparkieten is het wel vaak zo dat de mannetjes 'getalendeerder' zijn dan de popjes (en daarnaast afhankelijk van honderd andere factoren ), maar het is ook niet overal zo - onze Grijze is een dame en praat beter en meer dan menig mannetje.
Als je het praten heel erg belangrijk vindt, is de Halsbandparkiet zowiezo niet precies DE soort, want met praten en imiteren zijn ze nogal magertjes, dacht ik. |
Vrijdag 18 Juli 2008 10:56 am |
|
|
Ann
Kuikentje
|
Ik ken wel wat kwekers die veel van kleurvererving afweten. Zal ik even vragen of ze kunnen weten welk geslacht je beestjes zijn ? |
Vrijdag 18 Juli 2008 11:07 am |
|
|
Linde
Vlieger
|
|
|
Hee
Luna woont al bij ons We hebben gekozen voor de witte, omdat we die erg mooi vinden. Ze is wel wat achter in haar ontwikkeling heb ik het idee, als ik de foto's van Mavis (van Ziya) vergelijk met Luna, ziet ze er uit alsof ze 6,5 week is, maar volgens de vrouw waar we haar vandaan hebben is ze ongeveer 10 weken. Ik denk dat dat komt doordat ze niet meer door de ouders werd gevoed, en toen behoorlijk zwak was. Ze doet het verder allemaal prima, ze is erg levendig en eet erg goed! Ze weegt nou ongeveer 115 gram voor een voeding, en eet ongeveer 12 ml, dan zit haar krop vol, dus dat klopt ook aardig met de 10 % van haar gewicht. Ze wil al wel graag pellets eten, maar die maakt ze niet fijn, en slikt ze helemaal door, dus daar wacht ik nog maar even mee. Ik week ze nou eerst, en meng het dan met wat fruit ofzo, dat vind ze wel erg lekker. Ze heeft ook al wat op een crackertje geknabbeld, dat vond ze ook wel lekker Gister zag ik ook dat ze niet alleen wit is, ze heeft een blauwe glans over haar veren, het lijkt net parlemour, echt supermooi! En haar vleugels lijken ook net engelenvleugels, zo mooi wit! Jaja, ik ben al weer helemaal verliefd
Ik heb er wat over gezocht op internet, over of je kan zeggen of het een man of pop is, en ik dacht dat het een pop moet zijn, maar Ann, als je het voor me zou willen vragen, heel graag! De moeder is alleen geen albino, maar een witte halsbandparkiet, met gewoon zwarte ogen. Als ik het dan goed heb begrepen is albino recessief geslachtsgebonden. Omdat de pop niet split kan zijn voor iets (en dus geen 'albino-gen' kan hebben wat niet getoond wordt) moet de man split zijn voor albino, maar omdat hij ook blauw in zich heeft, wordt dat dan geuit als kleur zeg maar.. En er zouden dan 2 genen (1 van de moeder en 1 van de vader) van albino moeten zijn als het een man zou zijn, omdat anders een andere kleur geuit werd, omdat albino recessief is. Omdat dat niet kan, doordat de moeder geen albino-gen heeft, kan er maar 1 gen in zitten met albino en moet het dus een pop zijn. Zo heb ik het begrepen, maar of het echt klopt weet ik niet! Ik was ook niet zo'n ster in biologie Ik las ook weer ergens dat een lutino x blauw ook albino's kan geven, maar wit is geen lutino dacht ik... naja erg ingewikkeld allemaal vind ik hoor, dus ja, Ann, graag
En het maakt me eigenlijk ook helemaal niet uit of ze kan imiteren hoor, het zou wel grappig zijn, maar ik weet ook dat het zelfs bij de bekende prater grijze roodstaart nog maar de vraag is of ze gaan leren praten. Ik was gewoon benieuwd of er nou echt verschillen in zitten, of dat het fabeltjes zijn. Ze is heus net zo slim en lief als een man
En moeten ze nou eigenlijk zelfstandig zijn rond de 12 weken? Had ik ergens gelezen. Maar ik denk ook dat ik dat Luna maar zelf moet laten bepalen, ook omdat ze volgens mij wat achter is in ontwikkeling..
Als jullie nog tips hebben enzo, welkom!! Tis toch wel erg spannend hoor, zo met de hand voeren.. Wel een enorme verantwoordelijkheid. Ik voer haar nou 3 keer per dag pap, ongeveer 12 ml dus. En tussendoor geef ik d'r wat geweekte en geprakte pellets met een beetje fruit (ik denk ongeveer een halve theelepel tussen elke voeding door, behalve 'snachts). Ik ben bang dat als ik haar nou zelf meer laat eten, ze niet de juiste groei-voedingsstoffen binnenkrijgt die ze nodig heeft die in de pap zitten, omdat haar krop dan niet leeg genoeg is voor de volgende voeding. Ik vind d'r ook erg mager namelijk, ik heb het idee dat een baby'tje best een beetje stevig mag zijn, toch? Ik zal ook even wat foto's plaatsen in m'n dagboek, misschien willen jullie even kijken?
Alvast bedankt  |
Zaterdag 19 Juli 2008 4:00 pm |
|
|
|
|
Ann
Kuikentje
|
Je bent zo te lezen niet helemaal een leek op gebied van vererving Linde Ik heb, om eerlijk te zijn, nog nooit zin gehad me er in te verdiepen.
Maar ik heb al gevraagd en zou het kunnen dat de moeder toch rode oogjes heeft en geen zwarte ? Enkele kwekers beweren dat er geen witte halsband met zwarte ogen bestaat. Misschien is het heel donkerrrood, of misschien is het rood wat opgebleekt door het ouder worden.
Dus als die oudervgels blauw x albino zijn en daaruit een albino jong komt betekent dat dat de man split ino is en bijgevolg zijn de jongen die daaruit komen zowel mannen als poppen ongeacht de kleurmutatie. De blauwe mannen die eruit komen zijn dan ook split ino, de blauwe poppen niet.
Ik geef alleen maar door welke antwoorden ik gekregen heb en snap er verder niet veel van Alleen dat het niet aan de hand van de kleur van de jongen vast te stellen is welk geslacht ze zijn. |
Dinsdag 22 Juli 2008 8:45 am |
|
|
Linde
Vlieger
Hee, bedankt! Ik weet er n iet veel van hoor, ik was aan het proberen om het te begrijpen, maar er zitten zoveel als-jes en maar-en in, dat ik 't niet helemaal vat:)
Maar ik had het idee dat ze echt zwarte ogen had, maar ik keek ook alleen naar het verschil met luna zeg maar. Misschien waren ze dan toch donkerrood. Dan zou het dus man of pop kunnen zijn. Dank je  |
Dinsdag 22 Juli 2008 9:03 am |
|
|
|
|
Ann
Kuikentje
|
quote:
Originally posted by Linde
Dan zou het dus man of pop kunnen zijn.
Daar komt het op neer ja