|
|
|
psychokuh
Beginnende vlieger
| Geluidjes |
|
|
Hoi,
Mijn jonge aga van 4 weken oud is vandaag zo de hele tijd sinds een paar uur aant "piepen" je weet wel, je kan het nog niet krijsen noemen want hij is nog te jong, maar zo geluidjes maken, kweet niet hoe ik het anders kan uitleggen...Ook maak ik mij nog steeds zorgen over overvoeding...Kan iemand mij precies zeggen waar die krop precies zit? ik ben een beginneling en ik weet er nog weinig vanaf en als ik hem voeder met de spuit dan zie ik niet echt iets dikker worden onder zijn snavel..kan dit?
Groetjes |
Dinsdag 23 Augustus 2005 4:55 pm |
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
Je zou toch echt wat moeten zien...Het zit niet direct onder zijn snavel, het zit wat lager, meer op zijn borst zeg maar.
Je zou ook op internet kunnen kijken naar foto's.
Mag ik vragen waarom je er mee begonnen bent (omdat je het nooit gedaan hebt)? |
Dinsdag 23 Augustus 2005 7:39 pm |
|
|
psychokuh
Beginnende vlieger
Omdat ik het interessante diertjes vond en ze zijn lief en aanhankelijk als je ze tam maakt, iedereen moet bij het begin beginnen hé?!
Maar ondertussen heb ik de krop wel al zien zwellen, het voelt zo juist aan als een ballonnetje..dus geen probleem, mijn jonge aga stelt het goed en is heel actief en eet zeer goed en weet perfect uit zichzelf wanneer hij genoeg heeft, gewoon op je intuïtie vertrouwen denk ik zo!
Groetjes |
Dinsdag 23 Augustus 2005 9:26 pm |
|
|
|
|
Tommy
Moderator

Gewoon op je intuitie vertrouwen....ja, tot het mis gaat
Je onderschat dit toch danig Psychokuh Ik wil je echt niet ontmoedigen, maar er gaan erg veel vogels dood door dit soort acties
Als je er over gelezen had...wat nodig is wil je weten waar je mee bezig bent, dan had je dat ook zeker gelezen
Zoek inderdaad maar flink wat fotos van handopfok jongen en de krop....het is echt belangrijk dat je dat weet. En als je het echt niet ziet? Denk ik eerder dat je te weinig geeft dan te veel
als je naar zn borst kijkt...zie je dan een verticaal streepje? in het midden tussen de veren? lijkt net of het daar kaler is. Nou, daar zit de krop...en als die vol raakt, dan zie je hem ECHT! Zeker bij zulke jonge vogels, als ze ouder zijn kan en mag de krop nooit meer zo gevuld raken.
Maarruhhh...goed dat je vragen stelt hoor! Vooral doen  |
Dinsdag 23 Augustus 2005 10:26 pm |
|
|
psychokuh
Beginnende vlieger
Ik wil toch even zeggen dat ik dit zeker niet onderschat, je moet toch leren om je vogel te begrijpen door er gewoon naar te kijken, en door op mijn intuïtie te vertrouwen stelt mijn vogel het ondertussen toch goed en is hij actief? dus zo erg is dit toch niet dacht ik?
Ik denk dat mensen pas ontmoedigd worden en overbezorgd raken als ze verhalen lezen over waar ze allemaal op moeten letten en wat zeker niet mag gebeuren en dit en dat...Het is allemaal wel waar, daar niet van hoor!
En idd, dat kale plekje, dat zwelt idd op, als hij gedaan heeft met eten voelt het net aan als een waterballonnetje, dus ik denk niet dat ik iets verkeerd doe...
En wat soort acties bedoel je dan?!
Ik wil gewoon mijn beestje goed verzorgen en ervoor zorgen dat hij gelukkig wordt, dat lijkt mij toch niet slecht denk ik zo...
Groetjes |
Woensdag 24 Augustus 2005 10:16 am |
|
|
Tommy
Moderator

|
|
|
Wat voor acties bedoel ik?
Zelf een vogel met de hand voeden terwijl je er nog bijna niks van weet en het dan onderschatten.
Dat soort acties bedoel ik
Waarom zijn die verhalen er denk je? Omdat het altijd goed gaat? Omdat het zo makkelijk is? Omdat het zo goed en leuk voor de vogels is? Of omdat er onnodig veel vogels dood gaan? Zolang het goed gaat zul je de andere verhalen misschien niet willen horen, maar ze zijn er wel...en genoeg ook
Ik zeg niet dat jij het niet kunt, en ik hoop dat alles goed gaat, maar ik vind het jammer als er eerst een vogel dood moet gaan om iemand te laten zien dat het weldegelijk heel erg mis kan gaan. En die krop...die is heel belangrijk. Als je pas ontdekt waar hij zit door kropverzuring of een gescheurde krop...dan ben je te laat
IK snap jou kant ook hoor. Ik heb het valkje van mn kinderen met de hand gevoerd en wist van haver tot gort wat er moest gebeuren , hoe alles eruit zag en wat er mis kon gaan. Dat is misschien stress, maar dan weet je tenminste waar je aan begint  |
Woensdag 24 Augustus 2005 11:46 am |
|
|
|
|
psychokuh
Beginnende vlieger
ja ik weet dat jij het ook goed bedoelt, maar ik heb wel degelijk veel opgezocht erover en ik weet dat er veel mis kan gaan, maar we kunnen maar beter op het beste hopen, en ik heb ondertussen gezien waar de krop zit en dus alles gaat nog prima tot nu toe, hopen dat het zo verder gaat
Groetjes |
Woensdag 24 Augustus 2005 12:17 pm |
|
|
Tommy
Moderator

Zo is dat Psychokuh
Het gaat bij jou vast helemaal goedkomen hoor! Maar er lezen misschien ook anderen mee en ik wil niet graag dat mensen denken" ohw dat doe ik ook wel even " Daarom wil ik ook de andere kant belichten.
En het was voor mij ook de reden dat ik weinig tot niets over de handopfok van Chico op forums heb gezet Alle inf. die men wil hebben over handopfok is namelijk wel te vinden op internet, maar ik stimuleer t liever niet. |
Woensdag 24 Augustus 2005 12:57 pm |
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
Dat is idd wat ik dacht! Je deed er zo luchtig over....Vandaar en aangezien 4 weekjes wel jong is...En een aga heel klein.... |
Woensdag 24 Augustus 2005 1:12 pm |
|
|
|
|
psychokuh
Beginnende vlieger
|
|
|
jah, misschien heb ik niet veel over de negatieve kant gesproken, maar als je daar constant aan moet denken, waar ben je dan mee bezig? dan schaf je je beter geen aga aan als je er toch al van overtuigd bent dat het gaat mislopen vind ik...En als je er moeite voor wilt doen gaat het wel degelijk om ze zelf voedsel te geven ipv ze bij de moeder te laten zitten, je moet gewoon een beetje opletten hier en daar!
En zolang je raad vraagt aan anderen zie ik niet in wat er mis mee is...
Sem is ondertussen 4 weken en een dag oud, en klimt al tot helemaal boven in de kooi en probeert zelfs al te vliegen (ookal lukt dit nog niet) en hij probeert al wat zaadjes te eten..hij is actief en lijkt gelukkig, alleen het schoonvegen na het eten vindt hij niet zo plezant maarjah eens hij daaraan gewend is zal dat ook wel beter gaan..Tot nu toe alles ok, dus laten we maar gewoon hopen op het beste...
En jullie zeggen wel van "als je er niets van weet moet je er geen aanschaffen", ja het wil niet zeggen omdat je er veel informatie over hebt gelezen dat het in de praktijk ook zo goed lukt, het is toch allemaal eventjes onderivnden hoor, en iedereen moet beginnen bij het begin!
Groetjes |
Woensdag 24 Augustus 2005 6:08 pm |
|
|
Mees
Beginnende vlieger
Interessante discussie, maar mag ik zeggen dat ik 1 (in mijn ogen heel belangrijk) argument mis? Ben het ook nog nergens anders tegengekomen.
Ik vind het niet goed om welk beest dan ook te vroeg bij z'n ouders weg te halen.
Een vogel die nog niet zelf kan eten, vliegen etc. woont in de natuur bij z'n ouders. Zij leren hem van alles..eten, vliegen, maar ook sociaal gedrag, omgaan met stress en veel meer van dat soort dingen. Pas als hij zelfstandig kan overleven gaat hij 'het huis uit'.
Dat is toch niet voor niks?
Ik denk dat je een zelfverzekerdere, evenwichtigere (en dus minder angstige/bijterige/schreeuwerige) vogel krijgt als je hem lang genoeg bij z'n ouders laat. |
Donderdag 25 Augustus 2005 8:35 am |
|
|
Tommy
Moderator

Daar ben ik het eigenlijk helemaal mee eens Mees!
Het is onnatuurlijk en in principe worden ze gestoord.
Mensen die als klein kindje bij dieren opgroeien...worden nooit weer mens, maar ook nooit echt dier. En dat telt voor ieder levend wezen
Ik heb Chico gehaald net voor hij uitvloog. Mn kinderen wilden graag een vogel en ik heb vrij veel jonge vogels uit de natuur opgevoed tot ze weg konden. Dat is dan noodgedwongen , maar ik wilde het toch graag 1 keer met een kromsnavel meemaken. Chico was wel al snel zelfstandig en ik heb er eerst de wereld over gelezen. |
Donderdag 25 Augustus 2005 12:22 pm |
|
|
|
|
Mees
Beginnende vlieger
Dat doet me denken aan een film, Fly away home of zoiets heet-ie, over een meisje dat een nest ganzeneieren vindt en daar dan voor gaat zorgen. De gansjes komen uit hun ei en het eerste wat ze zien, zien ze als hun moeder. Dat meisje dus. Ze zorgt erg goed voor ze en leert ze van alles. Maar ja, ganzen moeten ook leren vliegen en dat kunnen wij mensen nu eenmaal niet... maar haar vader is uitvinder en die knutselt een soort ultra-light vliegtuigje voor haar waarmee ze de gansjes vliegles geeft.
Erg lief! |
Donderdag 25 Augustus 2005 1:43 pm |
|
|
Tommy
Moderator

Mooi verhaal
Gelukkig is dat in het echt niet zo. Vliegen en veel andere dingen gaan vanzelf en bij meerdere jongen pikken ze ook nog veel van elkaar op
Maar ja, bij wilde vogels ben je (als het goed is!) wel erg bezig met hun terugkeer naar de natuur en bij handopfok kies je er bewust voor ze weg te halen bij hun ouders en ben je eigenlijk heel bewust bezig een dier te vermenselijken. |
Donderdag 25 Augustus 2005 2:14 pm |
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
quote:
Originally posted by psychokuh
jah, misschien heb ik niet veel over de negatieve kant gesproken, maar als je daar constant aan moet denken, waar ben je dan mee bezig? dan schaf je je beter geen aga aan als je er toch al van overtuigd bent dat het gaat mislopen vind ik...
En jullie zeggen wel van "als je er niets van weet moet je er geen aanschaffen", ja het wil niet zeggen omdat je er veel informatie over hebt gelezen dat het in de praktijk ook zo goed lukt, het is toch allemaal eventjes onderivnden hoor, en iedereen moet beginnen bij het begin!
Groetjes
Ik vind dit echt een beetje onzin, zeker het bovenste stuk! Maar goed ik zal er over ophouden.
Ik hoop dat alles goed zal gaan en dat het maar een leuk, tam en speels agatja mag worden! |
Donderdag 25 Augustus 2005 2:58 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Donderdag 20 November 2008 6:22 pm
|
|
|
|
|