|
|
|
vlindertje
Vlieger
| aga's en pellets |
|
|
Aangezien hij specifiek over aga's gaat zet ik hem hier, vinden jullie dat hij bij voeding moet, laat hem dan maar verplaatsen.
Hier komt'ie:
net las ik een berichtje over een aga die overgezet wordt op pellets.
Nou ken ik 2 "oude" aga's die gewoon altijd zaad hebben gehad, me af en toe fruit, maar die gewoon gezond zonder problemen oud zijn geworden.
En in dierenwinkels kan je voor aga's ook zaadmixen vinden. Sommigen steeds geavanceerder met allerlei "leuke" dingen erin, waar mijn eigen vogel overigens niets van wil hebben. Hij raakt geen pinda of dadel aan (weet niet wat hij mist )
Nou merk ik dat veel mensen hier überenthousiast zijn over pellets. Maar mijn vraag is: is dat voor aga's heel belangrijk?
Wat zijn de voordelen voor het dier?
Laat de reacties maar komen!  |
Zaterdag 22 September 2007 6:39 pm |
|
|
Janina
Vlieger
|
Ik heb jarenlang 4 aga's gehad die op zaad zaten.
Hun verenpakje was lang zo mooi niet en hun conditie was ook niet goed.
Nu heb ik 18 aga's die er ( op mijn kneusjes na ) supergoed uitzien, glanzende veren en in een goede conditie.
Ik kan je pellets ( en ook zaad hoort daarbij ) echt aanraden.
Nutribird voor aga's zou ik in de winkel laten liggen, op die pellets doen aga's het meestal niet goed ( diarree, slechte veren, stinkende ontlasting ) |
Zondag 23 September 2007 9:48 am |
|
|
Laura B
Moderator

Iedere baas moet het voor zich weten, maar ik denk dat aga's net zoals andere gaaien een hogere gezonde leeftijd kunnen bereiken als ze ook pellets krijgen en groente en fruit eten...net zoals mensen ook minder oud worden op een dieet van alleen vettigheid...ik heb Taco nooit aan de groentes gekregen en ook Guus eet er niks van..
Tussen Cleo en Guus merk ik een duidelijk verschil in conditie, zowel in het verenkleed als in uithoudingsvermogen....
Cleo glanst prachtig, en nieuwe pennen komen makkelijk door, ze fladdert (terwijl ze gewiekt is) makkelijk een paar stukken terwijl zonder moe te worden...Guus vliegt gewoon, maar is veel sneller moe
Ik noem pellets hondenbrokken voor gaaien en welke hond krijgt nou alleen maar vlees?  |
Zondag 23 September 2007 10:07 am |
|
|
|
|
vlindertje
Vlieger
Bedankt voor de link (staat nou bij mijn fvorieten om het schema nog eens rustig door te kunnen lezen) en voor de reacties. Omdat Vogeltje zich echt soms ls een oud heertje begint te gedragen kan ik hem misschien met de pellets fitter krijgen. Heb er nou ook de tijd voor om daar echt voor te zorgen.
Het preciese afwegen betekend wel dat hij dan 2 keer per dag eten moet krigen. Als we een weekend weg zijn na de wenningperiode, kan je dan wel voor 2 à 3 dagen pellets in het bakje doen? |
Zondag 23 September 2007 11:07 am |
|
|
WiLL
Beginnende vlieger
Was dat toevallig mijn berichtje vlindertje?
Ik hoor ook alleen maar positieve verhalen over pellets en heb ook de informatie van de parrotbunch gelezen voor ik Tiqo uberhaupt had, het overzetten is niet altijd even makkelijk (weet ik uit eigen ervaring ) maar ik denk wel dat het gezond is als de aga's pellets krijgen omdat daar alles in zit, en bij zaadjes pikken ze toch alleen maar eruit wat ze lekker vinden, hier tenminste wel!
Laat jij je agaatje het hele weekend alleen achter? wordt hij dan niet ontzettend eenzaam? |
Zondag 23 September 2007 11:42 am |
|
|
|
|
vlindertje
Vlieger
Dat was inderdaad jou link
Een weekend alleen is wel eenzaam, maar het gebeurt hooguit 3 x per jaar. Hij is niet elk weekend alleen hoor, gelukkig . |
Zondag 23 September 2007 2:19 pm |
|
|
WiLL
Beginnende vlieger
oh ik schrok al  |
Zondag 23 September 2007 3:18 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Als je eens een weekend weg wil, probeer je vogeltje dan even bij iemand anders onder te brengen...Drie dagen alleen is voor zo'n sociaal dier echt te lang om alleen te zitten Vooral drinkwater is dan een probleem, het gebeurt vaak genoeg dat ze in hun drinkwater poepen...
Er is vast wel een buurvrouw of vriend/ familielid (of iemand van hier ) die dat wil doen..
Dan is je weekend ook een stuk relaxter lijkt me  |
Zondag 23 September 2007 8:26 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: aga's en pellets |
|
|
Twink, het aga'tje van mijn zusje, stond eerst jarenlang op zaad. De dierenarts raadde haar pellets aan omdat ze telkens eitjes bleef leggen. |
Zondag 23 September 2007 9:19 pm |
|
|

|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Donderdag 20 November 2008 7:33 pm
|
|
|
|
|
|